Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet som assistent i barnehage i ca 2 måneder nå. Er vikar. Vi er stadig for få på jobb, og jeg er sliten.

Ofte har jeg aleneansvar for 16 barn mellom 2 og 5 år, som skal på do og vaske hender. Noen bruker bleie, og det er totalt kaos. Noen slår, lugger, skriker og dytter midt oppi dette. Så skal vi ut. 16 barn skal ha på fleece, dresser, luer, votter og sko. De fleste nekter. Løper rundt å tuller.. Siden jeg er så ny, så hører de sjeldent.

Flere av de ansatte er mye på møter, kurs, opptatt med andre ting. Mye sykdom og ikke alltid vikarer. Det er helt uutholdelig. 

Daglig blir jeg sparket og slått av to barn. Har hørt med de ansatte hvordan de reagerer i situasjonene, og kopiert deres «oppskrift» Vi får se etterhvert.. Hva gjør man når en 5 år gammel gutt kaster spader på deg, hyler å slår. Spinner av gårde å spytter på deg?! Har aldri møtt et sånt barn før. Han har visst ingen diagnose. 

På pauserommet snakkes vikarer og assistenter ned (hører fra kjøkkenet) føler jeg får alt det slitsomme, og settes ikke pris på av de ansatte.

Kravene fra foreldrene er høye. Går mye tid der også. Bildebevis fra at riktige klær er på til enhver tid, smser om nøyaktig hva «Sara» spiste til lunsj. 

Jeg visste det var tøft å jobbe i barnehage, jeg visste det var dårlig bemannet. Men at det var så ille.. At ikke barnehageansatte streiker?! Lønna står virkelig ikke i stil til jobben. Jeg er en voksen dame på 34 år, og tjener 202 kr timen.

Noen andre som føler på det samme? Måtte bare få ut litt frustrasjon og tanker.

Anonymkode: 50a31...e06

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er selv barne og ungdomsarbeider i barnehage. Jeg ønsker meg også vekk fra barnehage for jeg er enig i at det alltid er dårlig bemannet, og begynner å bli sliten. Jeg har jobbet i 6 år.

Anonymkode: 85d12...263

• Liker 3
Skrevet

Jeg er utdannet førskolelærer og vært der siden 2011 oh ja...det er tøft...jeg har jobbet i mange forskjellige barnehager og la oss si 2 av 10 barnehager var flotte å jobbe i...lite sykefravær og flotte ansatte.

I de andre var det så mye sykdommer...15 barn som skal passes på, legges,bytte pleier etc..lyder... forventninger...jeg har også jobbet som pedagogisk leder..og ja vi er mye borte..men ikke at jobben våres er noe morsomt...vi må planlegge...sette opp foreldre samtaler..mnd planen..passe på at det pedagogiske arbeidet er opp til mål..

Ja det er skikkelig slitsomt..og om du ikke har en god styrer eller gode kollegaer er det enda vanskeligere...

Jeg jobber ikke barnehage nå...orket ikke..elsket "yrket" og barna...men det må mer til.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har jobbet som assistent i barnehage i ca 2 måneder nå. Er vikar. Vi er stadig for få på jobb, og jeg er sliten.

Ofte har jeg aleneansvar for 16 barn mellom 2 og 5 år, som skal på do og vaske hender. Noen bruker bleie, og det er totalt kaos. Noen slår, lugger, skriker og dytter midt oppi dette. Så skal vi ut. 16 barn skal ha på fleece, dresser, luer, votter og sko. De fleste nekter. Løper rundt å tuller.. Siden jeg er så ny, så hører de sjeldent.

Flere av de ansatte er mye på møter, kurs, opptatt med andre ting. Mye sykdom og ikke alltid vikarer. Det er helt uutholdelig. 

Daglig blir jeg sparket og slått av to barn. Har hørt med de ansatte hvordan de reagerer i situasjonene, og kopiert deres «oppskrift» Vi får se etterhvert.. Hva gjør man når en 5 år gammel gutt kaster spader på deg, hyler å slår. Spinner av gårde å spytter på deg?! Har aldri møtt et sånt barn før. Han har visst ingen diagnose. 

På pauserommet snakkes vikarer og assistenter ned (hører fra kjøkkenet) føler jeg får alt det slitsomme, og settes ikke pris på av de ansatte.

Kravene fra foreldrene er høye. Går mye tid der også. Bildebevis fra at riktige klær er på til enhver tid, smser om nøyaktig hva «Sara» spiste til lunsj. 

Jeg visste det var tøft å jobbe i barnehage, jeg visste det var dårlig bemannet. Men at det var så ille.. At ikke barnehageansatte streiker?! Lønna står virkelig ikke i stil til jobben. Jeg er en voksen dame på 34 år, og tjener 202 kr timen.

Tror foreldrene har luktet lunta hvis de overvåker dere. Du sier jo selv at dere er underbemannet😃 det er jo ikke bra. 

Be om høyere lønn og ta noen dager fri? Hent krefter💪

• Liker 1
Skrevet

Har vært i samme situasjon flere ganger, hvor jeg plutselig har hatt ansvar for mange barn helt alene. Da har jeg faktisk funnet de andre ansatte og sagt at nå er jeg alene med alle barna og dette er ikke forsvarlig. Du må sette grenser. Nå jobber jeg heldigvis i en barnehage hvor alle ansatte tar vare på hverandre, og ingen går noe sted hvis ikke de vet at det er nok voksne tilstede. Kanskje du bør søke jobb en annen plass? Hvis man ikke føler seg ivaretatt i en sånn jobb så blir arbeidsdagen veldig slitsom. 

Anonymkode: ab29a...3d4

Skrevet
Pinner skrev (På 5.10.2022 den 16.47):

Tror foreldrene har luktet lunta hvis de overvåker dere. Du sier jo selv at dere er underbemannet😃 det er jo ikke bra. 

Be om høyere lønn og ta noen dager fri? Hent krefter💪

Det «morsomme» er jo at det er helt normalt bemannet slik ts beskriver.

politikere nekter å høre på de som jobber i bhg😀

Anonymkode: 1e88f...202

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, dette er hverdagen. Desverre. 

Men at vikarer snakkes ned er ikke greit. Jeg som fast ansatt ped.leder syns det er slitsomt å skulle lære opp kanskje 5-6 nye vikarer hver måned når jeg selv er på helt på felgen. Men det er jo IKKE vikarene sin feil. De gjør jobben sin, og de fleste gjør den veldig godt!

Anonymkode: 9b001...39c

• Liker 5
Skrevet

Det man fort kan glemme er jo det juridiske og moralske ansvaret man sitter alene med når man er alene med feks 16 barn ute. Skulle noen skade seg eller dø, mens man var opptatt med feks en slåsskamp etc blir man faktisk stilt strafferettslig ansvarlig. 
Man KAN fengsles for dette! 
Hvis noen må tisse uten at det finnes nok personalet til å kunne følge barnet må de faktisk bare tisse på seg, sånn er det med den saken. 

Har jobbet i barnehage siden årsskiftet og begynner for alvor å se meg om etter noe annet. Dagen kan nemlig komme hvor man opplever noe svært alvorlig som følge av bemanningssituasjonen. Når det inntreffer vil ikke jeg være på jobb for å si det sånn…!

Anonymkode: 01e92...f14

• Liker 2
Skrevet

Sånn er det dessverre å jobbe i barnehage! Utrolig mye støy, roping og skriking, slossing, krangling, få voksne, slag og spark - både imot voksne og barna imellom, kasting av leker..  De gode stundene er veldig få og langt imellom. Tror ikke de fleste foreldre er klar over hva de sender barna sine til...

Anonymkode: e7feb...57e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn er det dessverre å jobbe i barnehage! Utrolig mye støy, roping og skriking, slossing, krangling, få voksne, slag og spark - både imot voksne og barna imellom, kasting av leker..  De gode stundene er veldig få og langt imellom. Tror ikke de fleste foreldre er klar over hva de sender barna sine til...

Du glemte klassikerne: kloring, spytting og biting. Et godt bitt i underarmen eller beinet hever jo alltids en ellers middelmådig dag… Ungene biter jo hverandre, men noen ser også sitt snitt til å ta en smaksprøve av de ansatte…

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 10.32):

Det virker som en merkelig barnehage :klo: Burde du ikke varslet kommunen? Både når det gjelder antall ansatte på jobb og barn som sannsynligvis har en eller annen diagnose og krever ekstra ressurser. 

Du skal IKKE sparkes på jobb. Du skal IKKE snakkes ned på pauserommet. Du skal IKKE behandles slik. Dette er IKKE normalt.

Skrevet

Huff, dette høres ikke bra ut, ts :( jeg jobber ikke i barnehage selv, men ettåringen vår startet i bhg for en måned siden og jeg ser samme tendensen der (assistenter - stort sett jenter i begynnelsen av tyveårene som har friår) har ansvar for 10-12 barn alene, finner stort sett babyen min sittende alene og flere ganger i bæsjebleie - men får meg ikke til å kjefte på dem for det er jo ikke de selv som ønsker dette. Synes det høres ut som et godt råd over her å sette grenser og be dine kollegaer trå til når forholdene er uforsvarlige

Anonymkode: 68c15...bdf

Skrevet

Jeg har jobbet masse som vikar i barnehage. Jeg synes dere glemmer en del ting. Det er ingen jobber som er så koselige å komme til! Hver morgen kom ungene løpende mot meg og var glade for at jeg kom. Det har jeg ikke opplevd i andre jobber.😂 De er søte, og de sier rare ting. Det er gøy å leke med dem. Noen ganger får man oppleve store øyeblikk, som de første skrittene og ordene. Babyer som kun kan si mamma, pappa og ditt navn❤️ 

Kan godt hende at jeg ville jobbet der nå også hvis lønnen var bedre.

Anonymkode: 69238...a5b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har jobbet masse som vikar i barnehage. Jeg synes dere glemmer en del ting. Det er ingen jobber som er så koselige å komme til! Hver morgen kom ungene løpende mot meg og var glade for at jeg kom. Det har jeg ikke opplevd i andre jobber.😂 De er søte, og de sier rare ting. Det er gøy å leke med dem. Noen ganger får man oppleve store øyeblikk, som de første skrittene og ordene. Babyer som kun kan si mamma, pappa og ditt navn❤️ 

Joda, men barna fortjener bedre enn underbemanning og kontinuerlig stress hos de voksne. Det er tross alt det tråden handler om. Tror de fleste av oss som jobber i barnehage elsker barn og liker å leke, lese eventyr og ha det artig med barn. Problemet er bare at sykefravær gjør slike stunder til mangelvare :( 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 10.32):

Så slutt da, verre er det ikke 

Anonymkode: 32aaf...d78

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Huff, dette høres ikke bra ut, ts :( jeg jobber ikke i barnehage selv, men ettåringen vår startet i bhg for en måned siden og jeg ser samme tendensen der (assistenter - stort sett jenter i begynnelsen av tyveårene som har friår) har ansvar for 10-12 barn alene, finner stort sett babyen min sittende alene og flere ganger i bæsjebleie - men får meg ikke til å kjefte på dem for det er jo ikke de selv som ønsker dette. Synes det høres ut som et godt råd over her å sette grenser og be dine kollegaer trå til når forholdene er uforsvarlige

Anonymkode: 68c15...bdf

Godt du ikke kjefter på dem ❤️
Jeg får så ofte kjeft av foreldre for slikt, mens jeg har jobbet så svetten hagler hele dagen. Når man skal våre 4 på avdelingen, men kun er 2 går det dessverre utover barna. Bæsjebleier krever faktisk at man har tid til å skifte på barna. Noen ganger har man faktisk ikke tid til noe så basis som bleieskift. Typ: går jeg inn og skifter bleie på Tanja nå så er det ingen ute med de 15 andre 4 åringene. Its a shame, but a no-brainer…

• Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (På 8.10.2022 den 14.21):

Det virker som en merkelig barnehage :klo: Burde du ikke varslet kommunen? Både når det gjelder antall ansatte på jobb og barn som sannsynligvis har en eller annen diagnose og krever ekstra ressurser. 

Du skal IKKE sparkes på jobb. Du skal IKKE snakkes ned på pauserommet. Du skal IKKE behandles slik. Dette er IKKE normalt.

Varsle kommunen? Det ts beskriver er jo det som er vanlig med den bemanningen man har idag. Når man er tre ansatte på en avd, overlapper med vakter fordi åpningstiden er lenger enn arbeidsdagen, pauser, møter, sykdom. 

Anonymkode: 1e88f...202

• Liker 3
Skrevet

Hvor mange barnehager har du jobbet i??

Jeg har vært i mange. Det ER sånn!

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 21.59):

Du snakker i beste fall om 25% av jobben... Hvis man er fullt bemannet. I alle fall på stor avdeling. Resten av tiden går til å løse konflikter, trøste, ordne mat, klær, rydde osv.

• Liker 3
Skrevet

Nei, si det til den ungen som sparker du. Han gir jo totalt f, selvfølgelig. Uten diagnose får man INGENTING.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...