Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et nyutdannet samboerpar som flyttet sammen for rundt 1 år siden. Jeg har det siste halve året jobbet over 100% og spart masse til fremtiden vår, hus, bolig osv. Samboeren min har ikke spart noe og jobber svært lite. Hn har bare jobbet 1-2 vakter siste måneden… kjenner dette tærer mer og mer på meg, hovedsakelig fordi jeg blir oppgitt og umotivert av å bo med en person som ikke ønsker å tenke lenger frem enn et par uker. I tillegg har jeg mye egenkapital, hn har nesten ingenting. Har prøvd å ta det opp, men blir møtt med at hn tuller det bort, er unnvikende og ikke vil snakke om det. Har også prøvd å initiere at vi kan ha en felles spareavtale for å motivere hverandre, men blir møtt på samme måte som over. Føler meg i tillegg litt «lurt» siden avtalen var at vi skulle jobbe masse og spare når vi var ferdig med studiene som vi nå er. Vil ikke være masete og ta det opp igjen og igjen, men føler samtidig at jeg aldri får noe svar og begynner å bli utålmodig for en endring 
Jeg har litt uro i kroppen knyttet til dette, føler på at hn kommer seg «gratis» inn på boligmarkedet med penger jeg har strevet med å spare, mens hn ikke har gjort en innsats selv. 
Hn er ellers verdens beste kjæreste, og jeg vil ikke bytte hn ut mot noe. Men kjenner dette kan bli et stort problem hvis det ikke endrer seg 

noen som har noen gode råd? 

Anonymkode: aae52...252

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da kjøper du boligen i ditt navn for din EK, så får han leige av deg til hen har penger til å kjøpe seg inn. Bidrar vedkommende ellers med felles utgifter?

Anonymkode: d1064...23a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

For all del, om det blir til at dere skal kjøpe bolig sammen så få det ned på papir at du eier mest i boligen og eventuelt får ut mest igjen ved salg. 

Uten om dette så ville jeg faktisk gjort det klart at om han ikke sparer sammen med deg så er det ikke liv laga. Dette er ikke noe som bedrer deg bare sånn uten videre

Anonymkode: a92b0...db0

• Liker 2
Skrevet

Hva jobber han med siden han kun har tatt to vakter? Hvis han bare er ekstravakt eller jobber deltid, så kan det jo hende han ikke har fått flere vakter? Men da bør han selvsagt vurdere å søke ny jobb. 

Dere betaler vel 50/50? 

Vær obs på å ikke gå for hardt ut. Mulig han er flau fordi han ikke klarer å jobbe så mye, feks hvis han er deprimert? Sø spør hvordan han har det også, ikke bare snakk om jobb.

Anonymkode: 5c12d...9dc

• Nyttig 1
Skrevet

Du er sammen med en person som ikke jobber? Altså... Jobb bør være et minimum for hva man forventer av en voksen mann.. 

Det er noe virkelig galt med hans virkelighetsforståelse hvis han ikke trenger å jobbe. Hvor får han penger for å leve? 

Anonymkode: 5975c...ca3

Skrevet

Så han er arbeidsledig? Å ta 2 vakter pr mnd er ikke å være i jobb, det er ikke jobb for ei uke en gang. 

Anonymkode: f6a4c...c4a

Skrevet

TS her, svarer dere alle i et felles innlegg: 
Han har en jobb hvor han kunne jobbet mye mer, og er også et veldig enkelt arbeidsmarked innenfor hans utdanning. Han jobbet litt mer i sommer, og noen måneder opp mot 100% men svært lite i det siste… 

Jeg lurer på om han kan være deprimert (har tenkt på det lenge). Har prøvd å spørre men han svarer at det er han ikke. Han er forsåvidt  også våken hele natta og sover hele dagen. 

Skal såklart ha det skriftlig at jeg eier mest av boligen når vi skal kjøpe. 

Han jobber nok til at han har akkurat nok til daglige utgifter (vi deler 50/50), så siden han jobbet litt mer i sommer og hadde litt penger på konto blir det lite jobb nå, isteden for å spare.. 

hvor tålmodig bør jeg være? Dette har som sagt bare pågått i noen måneder. (Vi studerte frem til rett før sommeren) Bør jeg vente å se om det blir bedre eller slippe bomben nå om at det ikke er liv laga hvis han ikke kan jobbe/spare mer? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her, svarer dere alle i et felles innlegg: 
Han har en jobb hvor han kunne jobbet mye mer, og er også et veldig enkelt arbeidsmarked innenfor hans utdanning. Han jobbet litt mer i sommer, og noen måneder opp mot 100% men svært lite i det siste… 

Jeg lurer på om han kan være deprimert (har tenkt på det lenge). Har prøvd å spørre men han svarer at det er han ikke. Han er forsåvidt  også våken hele natta og sover hele dagen. 

Skal såklart ha det skriftlig at jeg eier mest av boligen når vi skal kjøpe. 

Han jobber nok til at han har akkurat nok til daglige utgifter (vi deler 50/50), så siden han jobbet litt mer i sommer og hadde litt penger på konto blir det lite jobb nå, isteden for å spare.. 

hvor tålmodig bør jeg være? Dette har som sagt bare pågått i noen måneder. (Vi studerte frem til rett før sommeren) Bør jeg vente å se om det blir bedre eller slippe bomben nå om at det ikke er liv laga hvis han ikke kan jobbe/spare mer? 

Så dere studerte til rett før sommeren, han har jobbet 100 % i hele sommer - også kjent som sommerjobb - og nå er det få vakter? Tipper det er en kombinasjon av at han er sliten/mindre fleksibel pga han ikke har fått noe/fått lite ferie, og at vaktene nå tørker inn fordi mange er friske kort tid etter ferien.

Søker han faste stillinger? 

Skrevet

Han har ikke jobbet 100% hele sommeren, var kanskje 1 mnd med 100%. Og det er masse ledige vakter der han jobber… 

TS 

Skrevet

TS, nå må du stoppe opp og kjenne etter. Selv om denne personen er en «fantastisk» kjæreste gjennom studietiden, så er han kanskje ikke like fantastisk å vandre videre med.

Hvilke kvaliteter ønsker du deg i en partner? Evne til å gidde å jobbe eventuelt ta egen helse på alvor er høyt oppe på min. Ser du for deg hvordan livet med en som trives som unnasluntrer vil bli?

Du bør ta «praten» om hvilke forventninger man skal ha til hverandre samt det med å holde det man lover. Om det ikke går opp et lys for han med påfølgende varig endring er han ikke noe å satse på! Hvis han ikke tåler å bli konfrontert, unnskylder seg, anklager deg, osv, så gå videre! 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Sett inn spiral og vent en god stund før du vurderer å kjøpe. Da må det ha gått lang tid hvor han har vært med å betale og jobbe stabilt. Huskjøp gjør dere ikke før han har spart. Evt at du kjøper alene og bor alene. Det er ikke alle som er deprimerte bare fordi de ikke går på jobb. Noen liker å snylte på andre også!

Anonymkode: ff88a...2dd

• Nyttig 2
Skrevet

Vil du ha en partner som ikke deler ansvaret for fremtiden med deg? Hva hvis dere får barn, vil han ta ansvar da? 
Det er lett å være en fantastisk person hvis du ikke behøver å ta ansvar for noe og andre ordner for deg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han har ikke jobbet 100% hele sommeren, var kanskje 1 mnd med 100%. Og det er masse ledige vakter der han jobber… 

TS 

Da må du spørre han hvordan han har tenkt å forsørge seg selv. Det trenger jo ikke være på det stedet, men et sted må han jo jobbe. Helt minimum ta kontakt med nav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...