Cyndaquil Skrevet 5. oktober 2022 #1 Skrevet 5. oktober 2022 (endret) Kjenner du noen/vet om noen som fikk sparken/oppsagt fra jobben sin? Hva var årsaken eller historien bak? det er mange regler og lovet arbeidsgiver må forholde seg til og jeg har inntrykk av at for at noen skal få sparken må det juridisk sett bra mye til . Endret 5. oktober 2022 av Cyndaquil Endret til sparken eller oppsagt
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #2 Skrevet 5. oktober 2022 Opplevd det en gang med en kollega, da var det underslag av penger. Anonymkode: a261e...187
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #3 Skrevet 5. oktober 2022 Det er veldig vanskelig og sparke noen. Har kun gjort det ved et tilfelle, hun stjal en stor sum kontanter og varer. Komme for sent, drite i og møte opp, sykemelde seg for lengre ferier osv.. nope. Jeg tror dette bidrar til og gjøre arbeidslivet tøffere for oss andre. Anonymkode: 56cf1...2e9 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 5. oktober 2022 #4 Skrevet 5. oktober 2022 Om det er skjeldent vet jeg ikke, men det er nok sjelden.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #5 Skrevet 5. oktober 2022 Jeg ble pga. Sykdom. En jobb der jeg jobbet for 3 og slet meg helt ut. Stillingsvern var utgått, jeg var til utredning for flere sykdommer, bla. Kreft og flere utslag på prøver. Mye utsettelser pga. Pandemi som gjorde at stillingsvernet gikk ut før endelig svar var klart. Jeg ønsket meg tilbake i jobb når jeg var under utredning men fikk ikke bruke hjemmekontor da sjefen ikke er strukturert nok til å jobbe på hjemmekontor selv. Mitt store sykefravær ble tatt opp som et problem, her inkluderte de også foreldrepermisjon som sykefravær og det var mange bunnløse påstander. Min rolle var ikke lenger relevant for firmaet og jeg ville ikke bli erstattet. Nå jobber det 3 nye med det samme som jeg gjorde Det hele var utrolig bittert og jeg sliter veldig med utfallet av dette ennå, spesielt når det viste seg at jeg var tilnærmet frisk og det hele var en bagatell som løste seg kjapt med rett behandling. Er i full jobb nå, men bittert ja. Anonymkode: dbe85...915 10
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #6 Skrevet 5. oktober 2022 Ja en sjef jeg hadde mange år tilbake i en matbutikk. Gikk ut med full handlevogn da han skulle hjem seint på kvelden og der sto vakta. Han skulle gifte seg så den vogna var rimelig smekk full. Anonymkode: f7788...c99 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #7 Skrevet 5. oktober 2022 Vet om flere. Anonymkode: cbe39...804
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #8 Skrevet 5. oktober 2022 Ja, en jeg kjenner fikk sparken fordi hun kom på feil vakt da arbeidsgiver hadde byttet vakta hennes uten å si ifra. Såklart holdt ikke dette, så hun fikk erstatning og jobb i en annen butikk. Anonymkode: 0a0a8...d49 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #9 Skrevet 5. oktober 2022 Så godt som. Han fikk ihvertfall ganske tydelig beskjed om at han ikke var ønsket lengre og ble oppfordret til å si opp selv. Han startet som ny og hadde en forferdelig upassende oppførsel som ikke hadde noe å gjøre på en arbeidsplass. Seksuelle tilnærminger, upassende kommentarer, kallenavn på kvinnelige ansatte. Samtidig så tok han ingen ansvar for egen opplæring men snakket ned sjefen og de på eget team for manglende oppfølging. Det var et par nye som hadde startet samtidig med han og de klarte seg bra men ikke han, selv om opplegget var det samme. Noe som der igjen fikk oss til å lure på om han hadde forfalsket CV, for han hadde jobbet med det samme i en annen bedrift helt uten at vi kunne se spor av det. Manglet veldig grunnleggende forståelse for faget og var ikke åpen for lærdom. Han fikk til slutt en sluttpakke mot at han sa opp. Det er ganske ille når arbeidsgiveren er villig til å betale for å bli kvitt deg. Anonymkode: 3aa5a...124 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #10 Skrevet 5. oktober 2022 Det skjer forholdsvis ofte at folk blir sagt opp, at de må gå på dagen er sjeldnere men skjer det også. Oftere blir en vel fortalt at en bør finne seg noe annet og si opp selv. Det er ikke sånn at folk ikke «får sparken» i Norge, det kreves bare at korrekt juridisk grunnlag om det skal gjøres riktig. Anonymkode: 7dbfd...0c9
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #11 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det skjer forholdsvis ofte at folk blir sagt opp, at de må gå på dagen er sjeldnere men skjer det også. Oftere blir en vel fortalt at en bør finne seg noe annet og si opp selv. Det er ikke sånn at folk ikke «får sparken» i Norge, det kreves bare at korrekt juridisk grunnlag om det skal gjøres riktig. Anonymkode: 7dbfd...0c9 Det skal likevel en del til hvis arbeidstaker går til sak for usaklig oppsigelse. I mange tilfeller må arbeidsgiver bevise at vedkommende har utført grov skoft, underslag eller noe annet ganske alvorlig før den blir saklig. Men det finnes andre og mer uoffisielle måter å si opp folk på. En klassiker er jo å gjøre det så kjipt for folk på jobb at de slutter selv, den er ganske vanlig. Anonymkode: 5418f...7ed 4
Brunello Skrevet 5. oktober 2022 #12 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg ble pga. Sykdom. En jobb der jeg jobbet for 3 og slet meg helt ut. Stillingsvern var utgått, jeg var til utredning for flere sykdommer, bla. Kreft og flere utslag på prøver. Mye utsettelser pga. Pandemi som gjorde at stillingsvernet gikk ut før endelig svar var klart. Jeg ønsket meg tilbake i jobb når jeg var under utredning men fikk ikke bruke hjemmekontor da sjefen ikke er strukturert nok til å jobbe på hjemmekontor selv. Mitt store sykefravær ble tatt opp som et problem, her inkluderte de også foreldrepermisjon som sykefravær og det var mange bunnløse påstander. Min rolle var ikke lenger relevant for firmaet og jeg ville ikke bli erstattet. Nå jobber det 3 nye med det samme som jeg gjorde Det hele var utrolig bittert og jeg sliter veldig med utfallet av dette ennå, spesielt når det viste seg at jeg var tilnærmet frisk og det hele var en bagatell som løste seg kjapt med rett behandling. Er i full jobb nå, men bittert ja. Anonymkode: dbe85...915 Da fikk du vel ikke sparken? Du ble sagt opp fordi fordi du ikke var blitt frisk innen utgangen av året man kan være sykmeldt. Det er nesten umulig å gi noen sparken i Norge. De skal ha gjort underslag eller grovt brutt arbeidsavtalen. 2
Sofakona Skrevet 5. oktober 2022 #13 Skrevet 5. oktober 2022 Jobbet 2 ganger i uken et sted...fikk melding på telefonen dagen før jeg skulle jobbe at den dagen ville bli min siste og jeg selv kunne bestemme om jeg ville komme den dagen eller ikke... ikke noe forklaring uten at jeg de syntes ikke jeg passet inn( hadde jobbet der i 2 mnd) Et annet sted var jeg på vei til å bli sakt opp..men jeg sa opp selv...da jeg viste at de 4 personene jeg jobbet med ikke likte meg og de rottet seg sammen...sjefen fortalte at de andre hadde klaget mye på meg etc...uten at de noe gang hadde snakket med meg eller korregert meg.. og de var så hyggelig mot meg ellers... Da skjønte jeg at jeg ikke hadde noe der å gjøre
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #14 Skrevet 5. oktober 2022 Ja, jeg har vært med på flere nedbemmaningsrunder/restrukturering av bedrifter. Da lager man et nytt organsisasjonskart, og det vil være folk det ikke er plass til der som får tilbud om sluttpakke/å søke på sluttpakke, bli omplassert til andre stillinger (de kanskje ikke vil ha) eller rett og slett få beskjed om at det ikke er plass til dem, stillingen deres skal kuttes, hele avdelinger kan legges ned. Det er mange hoder som har rullet i noen bransjer de siste årene. Og så oppbemanner man gjerne etterpå... så det blir jo ofte rabalder, man har egentlig ikke nedbemannet, man har bare blitt kvitt noen man trengte/ønsket å bli kvitt, for å ansette noen nye et år senere. Jeg har også kjent noen direktører som omtrent fikk fyken på dagen. Det virker jo nærmest ironisk nok som de best betalte i de høyeste stillingene noen ganger virker å ha lavest stilingsvern. Eller, de kan vel kanskje ikke sparkes direkte, men når styret og resten av ledergruppa gir deg en sterk oppfordring om å stikke, så er du jo bra psykopat om du tviholder på stillingen uten å ha noen i ryggen. Det går ikke an å gjøre jobben sin da, da tar du en form for fallskjerm og går. De får seg jo ny jobb på dagen de, da. Anonymkode: 2c2b3...dc7 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #15 Skrevet 5. oktober 2022 Jeg kjenner ingen som helt direkte har fått sparken, men kjenner flere som har blitt bedt om å si opp selv, hvis ikke får de sparken. Da har det vært pga alkoholproblemer, (som ikke har bedret seg etter behandling) ufin og kontrollerende oppførsel mot andre ansatte og kjøring uten sertifikat med mindreårige i bilen (det var ikke krav om sertifikat for jobben, så vedkommende hadde lett kunnet sagt ifra om at han ikke kunne kjøre). Det er de jeg kommer på nå. Anonymkode: 96c32...1d3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #16 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg har vært med på flere nedbemmaningsrunder/restrukturering av bedrifter. Da lager man et nytt organsisasjonskart, og det vil være folk det ikke er plass til der som får tilbud om sluttpakke/å søke på sluttpakke, bli omplassert til andre stillinger (de kanskje ikke vil ha) eller rett og slett få beskjed om at det ikke er plass til dem, stillingen deres skal kuttes, hele avdelinger kan legges ned. Det er mange hoder som har rullet i noen bransjer de siste årene. Og så oppbemanner man gjerne etterpå... så det blir jo ofte rabalder, man har egentlig ikke nedbemannet, man har bare blitt kvitt noen man trengte/ønsket å bli kvitt, for å ansette noen nye et år senere. Jeg har også kjent noen direktører som omtrent fikk fyken på dagen. Det virker jo nærmest ironisk nok som de best betalte i de høyeste stillingene noen ganger virker å ha lavest stilingsvern. Eller, de kan vel kanskje ikke sparkes direkte, men når styret og resten av ledergruppa gir deg en sterk oppfordring om å stikke, så er du jo bra psykopat om du tviholder på stillingen uten å ha noen i ryggen. Det går ikke an å gjøre jobben sin da, da tar du en form for fallskjerm og går. De får seg jo ny jobb på dagen de, da. Anonymkode: 2c2b3...dc7 Ja, det er mye rusk i arbeidslivet med kunstige "omstruktureringer" for å kvitte seg med folk for så å ansette andre senere ja. Det er et skittent spill mange steder. Når det gjelder direktører, så har man jo faktisk ikke samme stillingsvern, det er mildt sagt en uavhengig stilling og man kan derfor bli bedt om å avtre på kort varsel. Men de tjener jo som regel ganske bra for den risikoen, og mange har også fallskjermavtaler og ferdigforhandlede sluttpakker om de blir bedt om å gå. Anonymkode: 5418f...7ed 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #17 Skrevet 5. oktober 2022 Stillingsvernet er heldigvis sterkt i Norge. Mne jeg haar en jobb som tiltrekker seg dysfunksjonelle mennesker, så har opplevd flere ganger at kollegaer får sparken. Mest underslag, da vi jobber mye med kontanter, men også noen som har hatt rusproblemer og møtt opp fulle eller brukt medikamenter på jobb. Noen har stjålet fra kollegaer,alvorlig brudd på arbeidsreglement har det også vært. Men disse prosessene har tatt tid, da det er strenge regler på advarsler, samtaler osv de må igjennom. En eks av meg fikk sparken i prøvetid fordi han ikke passet inn, i en jobb han hadde, dette ble selvsagt kjent ugyldig, og ved hjelp av advokat inngikk de et forlik på noen hundre tusen i erstatning. Anonymkode: 39f75...b84
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #18 Skrevet 5. oktober 2022 Hadde en sjef som måtte gå på dagen da styret ikke hadde tillit til vedkommende. Mest pga bedriften mista en stor kontrakt til et stort firma. Jobba i privat bedrift. I tillegg visste ikke styret at denne sjefen hadde en arbeidsrettssak med meg etter usaklig oppsigelse der advokat var innblandet. Jeg fikk bli og han måtte gå. Fikk ny sjef der jeg ble hans nærmeste medarbeider med større ansvar. En kollega i en anne bedrift måtte gå på dagen etter gjentatte ganger og har skreket til kolleger og kommet med ufinheter og det var skikkelig dårlig stemning. Hadde fått flere advarsler. Ble tilslutt geleida ut døra. Anonymkode: 92b4d...e11 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #19 Skrevet 5. oktober 2022 Fått sparken 1 gang. Første jobben så fikk jeg sparken for jeg fulgte ikke (de idiotiske) reglene de hadde med at man måtte si ifra hvilke dager man kunne jobbe og hadde man satt seg opp som ledig, så måtte man være tilgjengelig for Jobb fram til 1500. Vikarbyrå. Orket ikke det maset og presset. Anonymkode: 32dbd...329
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #20 Skrevet 5. oktober 2022 En kollega fikk sparken hos oss i går. Opplagt at det var tenkt på forhånd at han skulle de bli kvitt. På grunnlag av en suppe de hadde kokt på små ting man skulle tro var historie for lenge siden. Andre gang på 6-7 år, og "orkestrert" av den samme drittsekken av en mellomsjef, på akkurat samme måte. Folk sluttet i jobben under hans ledelse pga stilen og fremferden hans da han var avdelingsleder i en nabokommune. Jeg oppfatter ham som en psykopat. For min del er det nå jeg skal trappe opp leting etter ny jobb, før det blir enda mer uutholdelig. Jobbet der i 13 år, i interkommunalt selskap. Personalpolitikken er helt forferdelig pga økonomiske krav fra daglig leder og personalsjefen har nylig sagt opp da hun måtte skrinlegge et prosjekt som hadde avdekket behov for mer personal i driftsavdelingene. Det var ikke populært. Administrasjonen vokser og vokser og er nå tom for ledige kontorplasser. Anonymkode: a16a0...b90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå