Gå til innhold

Nasjonale prøver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barn som kunne deltatt, men drar snittet ned pga sin diagnose får slippe.

Er nasjonale prøver bare for å dra snittet opp for den enkelte skole?

Anonymkode: c4cc8...44f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sånn det virker å ha blitt. 

De nye, digitale kartleggingsprøvene som skal startes i år, er bedre. 

Der vil kun elever med kritiske eller systematiske feil bli rapportert til læreren og alle andre resultater vil ikke bli brukt hverken på klasse, skole eller kommunalt nivå. Det vil derimot kunne bli benyttet til forskning som feks "32% av fjerdeklassingene i Norge sliter med å forstå brøk". 

Meningen er at det skal være nyttig på individnivå for å oppfatte hvem som trenger litt ekstra tid, å gå et hakk tilbake og tette hull osv. Og ingen tid brukt på de som følger normal progresjon. Ingen klassescore eller skolescore. 

Anonymkode: 1b59f...ad6

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er sånn det virker å ha blitt. 

De nye, digitale kartleggingsprøvene som skal startes i år, er bedre. 

Der vil kun elever med kritiske eller systematiske feil bli rapportert til læreren og alle andre resultater vil ikke bli brukt hverken på klasse, skole eller kommunalt nivå. Det vil derimot kunne bli benyttet til forskning som feks "32% av fjerdeklassingene i Norge sliter med å forstå brøk". 

Meningen er at det skal være nyttig på individnivå for å oppfatte hvem som trenger litt ekstra tid, å gå et hakk tilbake og tette hull osv. Og ingen tid brukt på de som følger normal progresjon. Ingen klassescore eller skolescore. 

Anonymkode: 1b59f...ad6

Bra de er bedre, men når de som sliter slipper unna så blir det jo feil uansett. 

Mange slapp også i år pga streiken.

Skrevet

Min opplevelse er at det var flere elever som ble fritatt før. På skolen min har vi ikke fritatt noen elever på mange år.

Vi ønsker at alle skal gjennomføre, og setter heller inn ekstra voksenstøtte slik at elever med diverse diagnoser kan gjennomføre alene med en voksen eller i liten gruppe.

Dessuten kan elever med dysleksi få lesestøtte til alle prøvene, fra i år. Elever med behov for pauser eller utvidet tid får det.

Tidligere opplevde jeg at elever som ble fritatt syntes at det var ekskluderende å ikke få gjennomføre prøvene. Alle får til noe, uansett, med mindre det er snakk om elever med tunge diagnoser.

Ja til et inkluderende fellesskap! 

Prøvene er hovedsakelig et verktøy for å tilpasse undervisningen til klassen og den enkelte elev, ikke et verktøy for å sammenligne kvaliteten på skoler - selv om det dessverre også blir gjort. 

Anonymkode: 4ad5f...725

Skrevet

Min sønn fikk ikke delta på de, dette for 3 år siden. Eller tilrettelagt har ikke de uansett og han gikk ungdomskolen der. 

Han følte seg mer og mer utenfor på barneskolen . 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...