Gå til innhold

Et hypotetisk spørsmål - hvis begge foreldrene har svekket omsorgsevne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg poengterer at dette er helt hypotetisk scenario! (Basert på en livlig diskusjon)

La oss si at en kvinne har mistet foreldrerett og daglig omsorg for tidligere barn på grunn av vold og alvorlig omsorgssvikt, blir gravid på nytt, og mannen hun er gravid med er midlertidig uegnet til aleneomsorg grunnet bo- og arbeidssituasjon. 
Hun har tidligere fått veiledning, men uten at det har hjulpet på omsorgsevnen.

Foreldrene er ikke kjærester, samboende eller gift.

Hvordan vil barnevernet gå frem i et slikt tilfelle?

1: Vil barnevernet gi mor en sjanse til å bevise at hun har endret seg?
2: Vil barnevernet automatisk gi far full foreldrerett og omsorg så lenge han får bo- og arbeidssituasjonen på plass før fødsel?
3: Vil barnevernet da utpeke fosterforeldre til barnet før det blir født, og at fosterforeldrene overtar omsorgen umiddelbart etter fødsel?

4: Annet?

Jeg mener at alternativ 2 med tett oppfølging fra barnevernet er mest sannsynlig, eller alternativ 3 hvis barnets far ikke hadde fått på plass tilfredsstillende bo- og arbeidssituasjon før fødsel.
Mens de fleste jeg diskuterte med mente at alternativ 1 var det mest sannsynlige.

Hva tror dere?

Anonymkode: eeaf5...07c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her tror jeg barnevernet vil komme inn fort  og ordne fosterhjem. Så vil foreldrene besøke barnet av og til, kanskje en gang i måneden. Så må de biologiske foreldrene bevise gjennom tid at de har fått skikk på livet sitt.

I den her saken så tviler jeg på at det blir frivillig plassering. Da har foreldrene mye mer retten på sin side. 

Går en inn å leser veileder om rettigheter til biologiske foreldre, fosterforeldrene og BV så vil en få mange svar. Har selv lest den.

Kjenner en der moren var narkoman og faren kriminell. Barnet ble til fosterforeldrene til han var 18. Han så moren sin av og til, samme med faren.

Men så klart at klarer foreldrene å få skikkelig på livet så....men tviler at BV melder seg helt ut.

Anonymkode: 3af9e...0b7

• Liker 4
Skrevet

Vet ikke, men tipper mor får en ny sjanse. Det finnes eksempler på at foreldre har mistet omsorgen for et barn, men ikke for neste.

Anonymkode: 0c75a...c31

• Liker 1
Skrevet

Ettersom det dreier seg om vold og omsorgssvikt vil jeg tro alt. 1 ikke er like sannsynlig, så sant det ikke er åpenbart at det kom av umodenhet og hun nå er voksen, har endret seg, og kan fungere som forelder.

Alt. 2 Bo- og arbeidssituasjon (hvorfor skal arbeidssituasjon ha noe å si for omsorgsevne forresten, han skal vel også ha permisjonen de første mnd.) bør ikke ha like mye å si om far ellers er egnet. Jeg er veldig for barnevernet men mener at så lenge barnet får kjærlighet og det mest grunnleggende av utstyr så bør det heller gjøres hjelpetiltak enn å ta barnet fra foreldrene om de ellers er godt skikket. Selvfølgelig bør man ikke få barn med vilje om man ikke kan ta vare på dem og fø dem, men av og til skjer livet, og vi har et samfunn som trenger barn og kan ta vare på dem økonomisk.

Det er selvfølgelig saker der kvinnen fikk barn veldig ung og bare ikke klarte å ta seg av det på en god måte. Hun vil kanskje ikke få barnet tilbake senere av hensyn til barnets tilknytning til forsterforeldrene. Om hun da får barn på nytt etter 10-15 år vil hun ganske sikkert få beholde om det ikke er rus, vold el. inne i bildet, men barnevernet tar sikkert en ekstra sjekk om de har kapasitet til det. 

Anonymkode: 50117...79a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Antar , hverfall ut fra min erfaring 

Anonymkode: 580f3...86b

Skrevet

Hvis ikke mannen hun får barn med er tilstedeværende, altså bor sammen med barnet, er det lite trolig at hun får teste ut sin omsorgsevne en gang til. Er det en normalfungerende voksen i hjemmet som kan oppveie for den andre forelderens mangler, så vil BV i det lengste la barnet få bli hjemme. Men det er klart at med en historie med vold og alvorlig omsorgsvikt, kan BV gi beskjed til far at enten tar du omsorgen alene, eller så tar vi omsorgen fra dere begge. 

Skrevet

Siden jeg har personlig erfaring med dette kan jeg gjerne svare mer presist. Var i ett voldelig forhold, mistet barna mine. 
Kom inn i ett nytt ustabilt forhold og ble gravid. Ba om en mulighet til å vise at jeg var en god mor til tross for tidligere historikk. 

Barnet fikk jeg beholde, fikk bare positive tilbakemeldinger. Fikk så deretter tilbake mine to andre barn som ville tilbake etter å ha bodd borte i noen år. For å deretter gifte meg med mannen jeg ble gravid med og nå venter vi vårt 2 barn sammen. Så fra å miste alt til å få dobbelt tilbake. Men jeg var åpen og ærlig om mine feil, og ba om en mulighet til å vise at det ikke utelukkende var meg, men som nevnt «feil» at jeg i all hovedsak var en god mamma. ❤️ 
Barnevernet kan gi foreldre med helt håpløs historikk en del muligheter. Men det kommer jo litt Ann på hvem man møter i systemet desverre. En annen jeg kjenner mistet to barn. Brukte heroin i flere år. Er i dag gift og fått to nye barn med også en tidligere rusmisbruker. Det kommer helt ann på hvor foreldrene er «I DAG». Alle fortjener nye sjangser. Dette tror jeg barnevernet ønsker å bli bedre på. 

Anonymkode: 43248...3b2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vil tillegge at disse to foreldrene er i dag rustfrie og en harmonisk familie. Fikk ikke det helt med i forrige innlegg. Så nei de kommer ikke rett inn og tar barna sånn uten videre. Det er det heller ikke juridisk hold i. Heldigvis kan folk endre seg 🌸

• Nyttig 1
Skrevet
Ulven skrev (40 minutter siden):

Hvis ikke mannen hun får barn med er tilstedeværende, altså bor sammen med barnet, er det lite trolig at hun får teste ut sin omsorgsevne en gang til. Er det en normalfungerende voksen i hjemmet som kan oppveie for den andre forelderens mangler, så vil BV i det lengste la barnet få bli hjemme. Men det er klart at med en historie med vold og alvorlig omsorgsvikt, kan BV gi beskjed til far at enten tar du omsorgen alene, eller så tar vi omsorgen fra dere begge. 

Det er helt feil. De skal se på mor her og nå, ikke hva som var tidligere. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Her er faktisk alle alternativene en mulighet, hadde jeg vært barnevernsarbeider, så ville jeg ha fordelt daglig omsorg til far, men ofte samvær for mor. Men jeg er absolutt ikke innenfor det faget i det hele tatt. Syns bare at far bør få prøve seg, og at voldsdømte mødre da må finne seg i å stille bak i køen. Har hun forbedret seg, så ser hun at det er beste løsning.  Fosterhjem er også en stor mulighet, selv om far får ordnet bolig. Det er også muligheter for at BV ikke griper inn i det hele tatt, eller sender begge foreldre på Cos-kurs og vurderer ut i fra dette.

Endret av JegMotStrømmen
Skrevet

Basert på erfaring fra egen familie: 1. 

Anonymkode: 461c1...f4c

Skrevet
JegMotStrømmen skrev (7 minutter siden):

Her er faktisk alle alternativene en mulighet, hadde jeg vært barnevernsarbeider, så ville jeg ha fordelt daglig omsorg til far, men ofte samvær for mor. Men jeg er absolutt ikke innenfor det faget i det hele tatt. Syns bare at far bør få prøve seg, og at voldsdømte mødre da må finne seg i å stille bak i køen. Har hun forbedret seg, så ser hun at det er beste løsning.  Fosterhjem er også en stor mulighet, selv om far får ordnet bolig. Det er også muligheter for at BV ikke griper inn i det hele tatt, eller sender begge foreldre på Cos-kurs og vurderer ut i fra dette.

Som barnevernsarbeider har du ikke mulighet til å bestemme hvem som skal ha omsorg. Om far vil ha omsorg må han selv ta det til retten. Det er ikke barnevernet som bestemmer hvem som skal ha omsorg men fylkesnemda og tingretten. 😄 der legger barnevernet frem sitt argument og mor sitt. 

Skrevet
JegMotStrømmen skrev (8 minutter siden):

Mor er ikke voldsdømt. Men har selv levd i ett forhold med vold. Les innlegget. Å så bra at du ikke er barnevernsarbeider som tror du kan dele ut juridisk omsorg 🤓 tenker ofte at det er slike galninger som tar seg litt for godt til rette som saksbehandlere som gjør at barnevernet i dag har store tilittsproblemer 🤡

Skrevet (endret)

Bare for å rette opp i en ting så kan ikke barneverntjenesten frata mor omsorgsretten og gi denne til far. Om barneverntjenesten mener dette er det beste kan de gi denne anbefalingen til far. Om far ønsker hovedomsorgen for barnet- og mor og far ikke er enige om dette, må han gå til sak etter lov om barn og foreldre.

Om far ikke tar de nødvendige skrittene og barneverntjenesten mener omsorgsituasjonen ikke er god nok kan de legge opp sak om omsorgsovertakelse etter barnevernloven. Saken kommer da opp i fylkesnemnda og begge foreldrene vil da kunnr miste omsorgen for barnet og barneverntjenesten tar over denne.

Endret av *Blomst*
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, vet tilfelle hvor mor ikke har fått dratt fra sykehus med babyen hjem. Mista først to, så tok de den siste på sykehuset. Var en annen far til det siste barnet.

Anonymkode: 26f31...e26

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, vet tilfelle hvor mor ikke har fått dratt fra sykehus med babyen hjem. Mista først to, så tok de den siste på sykehuset. Var en annen far til det siste barnet.

Anonymkode: 26f31...e26

Ja det virker som det er alt fra dette til det motsatte. Alle historier er forskjellige og alle mennesker og saker er ulike. Kan nesten ikke sammenligne med noe andre saker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mor er ikke voldsdømt. Men har selv levd i ett forhold med vold. 

I det hypotetiske eksemplet mistet kvinnen foreldreretten og omsorgen fordi hun utøvet vold og omsorgssvikt mot barnet.

Skrevet
*Blomst* skrev (1 time siden):

Bare for å rette opp i en ting så kan ikke barneverntjenesten frata mor omsorgsretten og gi denne til far. Om barneverntjenesten mener dette er det beste kan de gi denne anbefalingen til far. Om far ønsker hovedomsorgen for barnet- og mor og far ikke er enige om dette, må han gå til sak etter lov om barn og foreldre.

Om far ikke tar de nødvendige skrittene og barneverntjenesten mener omsorgsituasjonen ikke er god nok kan de legge opp sak om omsorgsovertakelse etter barnevernloven. Saken kommer da opp i fylkesnemnda og begge foreldrene vil da kunnr miste omsorgen for barnet og barneverntjenesten tar over denne.

Dette er korrekt, men i dagligtale sier man ofte at barnevernet tok omsorgen fra foreldrene fordi tvungen omsorgsovertakelse gjerne vedtas etter anbefaling fra dem.

Skrevet

Erfaringsvis, fra jobbsammenheng, vil Fylkesnemnda kreve opphold på familiesenter og mulig en sakkyndig rapport før de går til det steget å gi kommunen omsorgen for barnet jfr 4-12. 

Med mindre risikoen anses akutt, noe jeg tviler på de vil mene om forholdene beskrevet er noen år tilbake.

Dessuten er det ikke bvtj som gir eller fratar noen foreldrerett eller daglig omsorg for barnet.

• Liker 1
Skrevet
*Blomst* skrev (3 timer siden):

Det kan de. BV ga meg 100% omsorg for vårt barn i ei periode. Jeg hadde da pleiepenger. Var ingen sak. Det eneste som også hadde ett ord med i laget var noen psykologer. 

Anonymkode: 3af9e...0b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...