Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjæreste vil gjerne at vi flytter sammen i hennes bolig. Hun har tenåringsbarn (gutt og jente) som bor der mesteparten av tiden. Jeg har også egen bolig som evt skal leies ut. Det er ikke aktuelt for henne at jeg kjøper med inn, ihvertfall ikke de første par år. 

Hva bør jeg tenke på hvis jeg ønsker å gå med på en slik ordning og evt hva bør jeg betale i husleie? Bør alle andre utgifter deles på to selv om henne husholdning er 3 personer? Jeg har ingen barn.

takk for alle svar 🙂

Anonymkode: a4d75...ba9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min kjæreste vil gjerne at vi flytter sammen i hennes bolig. Hun har tenåringsbarn (gutt og jente) som bor der mesteparten av tiden. Jeg har også egen bolig som evt skal leies ut. Det er ikke aktuelt for henne at jeg kjøper med inn, ihvertfall ikke de første par år. 

Hva bør jeg tenke på hvis jeg ønsker å gå med på en slik ordning og evt hva bør jeg betale i husleie? Bør alle andre utgifter deles på to selv om henne husholdning er 3 personer? Jeg har ingen barn.

takk for alle svar 🙂

Hva synes du selv da?  Det hadde vel vært fint at man deler mest mulig likt, slik at ikke en person plutselig får kjempegod økonomi og den andre ikke? 😂

Hva tenker du hadde vært best mulig løsning? 

• Liker 1
Skrevet

Akkurat matbudsjettet og kanskje strømregningen ville jeg ikke delt på to. Du skal vel ikke fø på hennes tenåringer.

Anonymkode: 5e32e...110

• Liker 9
Skrevet

Husleie = halvparten av leieinntekten din. Det er overskuddet dere får ved å flytte sammen og det bør deles.

Mat og strøm deler dere etter antall personer.

Anonymkode: b3bf8...1a2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja nå har jeg prøvd meg på å regne litt da..

Jeg tenker at dere ser på fakta. Målet deres er kanskje: ny bolig sammen, om to år feks. Dette er en bolig med plass til alle barna.

La oss si, du har inntekt på 600 000 i året, hun har 500 000. Du får inn 37000 hun 34000. 

Du får leieinntekt på 15000, så du har da 37000+15000 i mnd. 52000. 

Du betaler 10 000 i lån på boligen og hun har større, og betaler 15000.  Det vil mao si at du vil få en god økonomi sammenlignet med hennes. Men dette har dere sikkert regnet på sammen :)

Slitasje på hennes bolig øker, og strøm og matbudsjett øker da en ekstra voksen bor i huset. 

Det sier seg selv at det ikke er fair at noen skal "tjene" penger på å bo hos den andre, så hadde jeg vært deg så hadde jeg betalt henne 2000 i mnd for strøm. Den er jo enkel kanskje. bidratt med det du bruker på mat, du spiser sikkert mye som er mann og voksen. kanskje for 5000 i mnd eller? Jeg vet ikke hva du bruker. Så gjenstår det leie, og det tenker jeg kanskje du kan rekne ut. Husk at du også har lån du skal betale. 

Men jeg synes det er fint med en sum som lager balanse mellom dere, slik at hun ikke taper penger på at du bor der og du ikke føler at du tjener penger på å bo der/bruker henne. :) 

NB  - tallene her er oppdiktet, siden TS ikke sier noe om hvor mye de tjener og har i lån. 

Endret av lillevill
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Akkurat matbudsjettet og kanskje strømregningen ville jeg ikke delt på to. Du skal vel ikke fø på hennes tenåringer.

Anonymkode: 5e32e...110

Den er jo ikke så vanskelig da, han vet hva han bruker i strøm fra før, og han vet hva han betaler i mat. Jeg er voksen og jeg bruker vel 5000 i mnd og 2000 i strøm. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Husleie = halvparten av leieinntekten din. Det er overskuddet dere får ved å flytte sammen og det bør deles.

Mat og strøm deler dere etter antall personer.

Anonymkode: b3bf8...1a2

Dette var ikke så dumt. 

Så hva med

1. ca det han vanligvis bruker i strøm

2. det han vanligvis bruker på mat

3. Halvparten av leieinntekt.

Skrevet

TS her:

Jeg må skatte av utleie, så da bør man dele etter skatten er trukket ifra?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her:

Ja

Anonymkode: 1cbf6...a32

• Liker 2
Skrevet

Et annet spørsmål er hvilke andre fallgruver er det om man velger å bli leietaker hos sin egen kjæreste. Hvordan påvirker dette forholdet? Hva bør man tenke på i en slik situasjon?

Skrevet

Jeg har vært/er i samme situasjon, og har takket nei til invitasjonen om å flytte inn. Jeg ser levende for meg alle komplikasjonene og «forpliktelsene» det vil innbære å måtte ta medansvar for hennes hjemmeboende tenåringsbarn, bli pådyttet felles økonomi osv., så jeg insisterer på å være særboer. 

Anonymkode: c9f28...d52

• Liker 8
Skrevet

Hold deg unna!!! :) Bo HVER for seg....

Samboerskap er galskap :) Dreper de fleste forhold.

Anonymkode: 9fc45...3c7

• Liker 4
Skrevet

TS her.

Det jeg bekymrer meg mest for er å komme i konflikter med tanke på forventinger min kjæreste har til min rolle og hennes eiendom. Siden jeg kun skal leie finner jeg det lite aktuelt til å være med på oppussing og oppgradering av boligen. Jeg vil neppe få noe eierskap i den. Er det noen som har råd eller erfaring å komme med her?

Føler at den som sitter som eier har en betydelig fordel. I forbindelse med at samlivsbrudd kan man nærmest bli kastet på gata over natta. Eller at boligfordelen blir tatt i bruk i krangler "Det er mitt hus!"

Skrevet
lillevill skrev (På 5.10.2022 den 9.22):

Hva synes du selv da?  Det hadde vel vært fint at man deler mest mulig likt, slik at ikke en person plutselig får kjempegod økonomi og den andre ikke? 😂

Hva tenker du hadde vært best mulig løsning? 

Du mener han skal betale for barn som ikke er hans? 

TS, hold pengene for deg selv. Lei ut ditt eget hus med grei buffer og lei hos din nye samboer. 

Du må ikke gå i mannefella, betale for barn som ikke er dine. Det gjelder mat, aktiviteter, ferie m.m. Utallige kvinner som tar det for gitt og forventer at deres nye kjæreste skal sponse barna. 

Anonymkode: e708f...143

• Liker 3
Skrevet

To stk. teenagers som bor der fast i tillegg? Ja, nå blir det kjør..

Anonymkode: 83978...541

Skrevet

Jeg eier egen bolig, og har barna mine 50/50.

Kjøresten og hans tenåringsdatter (som han har 100%) flyttet inn hos meg i august. 

han betaler halvparten av det jeg betaler i huslån hver måned, men han kommer bedre ut av det enn om han skulle leid en leilighet med 2 soverom.

Mat, strøm og annet deler vi 50/50

Anonymkode: dcb6a...6fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vært/er i samme situasjon, og har takket nei til invitasjonen om å flytte inn. Jeg ser levende for meg alle komplikasjonene og «forpliktelsene» det vil innbære å måtte ta medansvar for hennes hjemmeboende tenåringsbarn, bli pådyttet felles økonomi osv., så jeg insisterer på å være særboer. 

Anonymkode: c9f28...d52

Det gjør du rett i. 

Ikke gå i mannefella og sponse andres barn. 

• Liker 2
Skrevet

Ville vært forsiktig. Mange aleneforeldre har en klar forventing om at andre skal fø på dem og deres barn slik at de opprettholder levestandard de mener de fortjener. Ville vært særlig forsiktig i disse tider med økte kostnader for strøm, mat, drivstoff m.m. 

Anonymkode: 08d8f...d73

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det gjør du rett i. 

Ikke gå i mannefella og sponse andres barn. 

Mannefella? Det er nok av menn som ønsker at kvinner skal betale for dem og deres barn også. Til opplysning. 

Hilsen barnløs kvinne. 

Anonymkode: 08d8f...d73

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 9.53):

TS her:

Hva med overskuddet du evnt får, skal den også deles, siden hun får lavere leie pga beskatningen hun er med på å subsidiere? 

Anonymkode: eb826...c82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...