Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av fem ledere på arbeidsplassen min, der jeg er avdelingsleder for en av tre avdelinger. Personalansvar for 10 stk. 

Dagene er veldig fleksible i utgangspunktet, utover at jeg prøver være på «kjernetiden». Ellers krever personalansvaret ofte at jeg er tilgjengelig litt rare tider og ansvarene mine generelt at det er mer trøkk noen perioder. 

I dag har jeg fastlønn og skriver vanlige overtidstimer. Men det blir endel random jobbing og 20 min her eller der ++ og jeg er lei av det, hadde vært fint å slippe hele greia. 

Er disse kriteriene nok til å be om innbakt overtid/særlig uavhengig stilling?

Anonymkode: 7b54a...34f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Særlig uavhengig stilling (og lønnsøkning) vil ofte ende med at man forventes å jobbe mye mer, hele tiden. Jeg ville ikke bedt om det hvis jeg var deg, det du heller bør gjøre er å skrive ned alle timer du jobber (inkludert den telefonen på 20 minutter klokka 22 på fredag kveld fordi Kari er alvorlig syk). 

Anonymkode: d7ed6...b0c

• Liker 1
Skrevet

Særlig uavhengig stilling er en av de tingene som blir mest misbrukt av alt i arbeidslivet for at arbeidsgivere skal slippe å gi  overtidsbetaling og at arbeidstakerne må jobbe ulovlig mye. Det skal egentlig ikke brukes med mindre du selv faktisk styrer hovedsakelig når, hvor og hvor mye du jobber. Uforutsigbarhet og risiko for overarbeid er stor i denne typen stillinger. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke må være på i spesielle tidsrom, og du faktisk har ansvaret for å delegere, prioritere og bestemme hva, hvordan og når ting skal gjøres, så faller du nok innenfor definisjonen til å kunne ha særlig uavhengig stilling, og sånn du skriver så høres det jo sånn ut. Spørsmålet er om du vil ha det dersom du ikke allerede har det i dag. 

Anonymkode: 03682...4fc

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Særlig uavhengig stilling (og lønnsøkning) vil ofte ende med at man forventes å jobbe mye mer, hele tiden. Jeg ville ikke bedt om det hvis jeg var deg, det du heller bør gjøre er å skrive ned alle timer du jobber (inkludert den telefonen på 20 minutter klokka 22 på fredag kveld fordi Kari er alvorlig syk). 

Anonymkode: d7ed6...b0c

Jeg er ikke det minste bekymret for at dette skal slå tilbake på meg i forhold til forventninger, min leder igjen er heller litt forsiktig med om jeg bør ha den type stilling så ikke jeg jobber altfor mye 😅 Skriver jo ned alt i dag + tar litt på skjønn, men det hadde vært deilig å slippe, jeg gjør jo jobben min ++ uansett..

2 minutter siden, Ullvott said:

Særlig uavhengig stilling er en av de tingene som blir mest misbrukt av alt i arbeidslivet for at arbeidsgivere skal slippe å gi  overtidsbetaling og at arbeidstakerne må jobbe ulovlig mye. Det skal egentlig ikke brukes med mindre du selv faktisk styrer hovedsakelig når, hvor og hvor mye du jobber. Uforutsigbarhet og risiko for overarbeid er stor i denne typen stillinger. 

Ja, det forstår jeg veldig godt. Jeg styrer når, hvor og hvor mye jeg jobber. Jeg styrer hvilke oppgaver som får prioritet, jeg styrer mine egne frister, etc. Når jeg leser om dette i linken om så tror jeg egentlig jeg kan passe fint i ledende stilling-beskrivelsen også. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis du ikke må være på i spesielle tidsrom, og du faktisk har ansvaret for å delegere, prioritere og bestemme hva, hvordan og når ting skal gjøres, så faller du nok innenfor definisjonen til å kunne ha særlig uavhengig stilling, og sånn du skriver så høres det jo sånn ut. Spørsmålet er om du vil ha det dersom du ikke allerede har det i dag. 

Anonymkode: 03682...4fc

Det stemmer, jeg har alt det i jobben i dag allerede. Ja, det var det da.. Jeg synes jo det hadde vært fint å bare ha en lønn som generelt kompenserer for overtid i perioder og slippe tenke på det/bruke skjønn i stede. I dag har to av fem ledere på arbeidsplassen min det og de er veldig nøye på når de "godtar" det (mao, ikke veldig redd for at det skal bli misbrukt). 

Takk for gode innspill!

Skrevet
27 minutter siden, Ullvott said:

Nja, kommer helt an på arbeidsgiveren og arbeidets art. Mange svartmaler det litt. Noen bransjer har misbrukt det en del (hei revisjon og konsulentbransjen!), men det har vært en opprydding. 

Jeg har hatt en sånn stilling, og mannen min har en sånn stilling. Han jobber aldri overtid, det gjorde egentlig ikke jeg heller, men han er alltid tilgjengelig. 

Lederen min har en sånn stilling, det er ingen andre enn han selv som "pusher" han selv til å jobbe ekstra. 

Anonymkode: 279e6...220

Skrevet

Hele greia er bare lureri og svindel for 95% av arbeidstakerne. Burde vært tatt ordentlig tak i og ryddet opp i.

Anonymkode: 062f6...50d

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hele greia er bare lureri og svindel for 95% av arbeidstakerne. Burde vært tatt ordentlig tak i og ryddet opp i.

Anonymkode: 062f6...50d

Det er helt greit det, men det var jo virkelig ikke det jeg lurte på.

Skrevet

Jeg forstår ut fra det du skriver at du er ivrig på å havne i denne kategorien, men sørg i alle fall for at kompensasjonen er betydelig før du går inn på en slik ordning. 

Det er en åpning til i regelverket, og det er bestemmelsene om "ledende stilling". Det er stort sett de samme vilkårene som gjelder.

Anonymkode: a8ae6...9bc

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville heller hatt den overtidsbetalinga. Har selv hatt en særlig uavhengig stilling i rundt 16 år, mer eller mindre i tråd med intensjonene. Det er egentlig bare i den nåværende stillingen jeg faktisk har den fleksibiliteten og såpass høy lønn at jeg føler det stemmer med beskrivelsen. Tidligere så har jeg i stor grad måttet jobbe på gitte arbeidstider pluss overtid (som jeg kunne styre selv, men når du uansett avkreves 8-16, så er det ikke så fleksibelt), og da er man egentlig ikke særlig uavhengig. Men grei måte for arbeidsgiver å få fleksibilitet til en ålreit billig lenge. 

Anonymkode: d179f...854

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er en av fem ledere på arbeidsplassen min, der jeg er avdelingsleder for en av tre avdelinger. Personalansvar for 10 stk. 

Dagene er veldig fleksible i utgangspunktet, utover at jeg prøver være på «kjernetiden». Ellers krever personalansvaret ofte at jeg er tilgjengelig litt rare tider og ansvarene mine generelt at det er mer trøkk noen perioder. 

I dag har jeg fastlønn og skriver vanlige overtidstimer. Men det blir endel random jobbing og 20 min her eller der ++ og jeg er lei av det, hadde vært fint å slippe hele greia. 

Er disse kriteriene nok til å be om innbakt overtid/særlig uavhengig stilling?

Tar du jobb som er særskilt uavhengig og blir unntatt overtid, vil som hovedregel arbeidsmengden øle vesentlig. Dette bør kompenseres med en vesentlig lønnsforhøyelse. 

Fagforeningene i sammenslutningen Akademikerne har mye nyttig materiale om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...