Gå til innhold

Vanlig at folk bruker sykedager som ekstra feriedager?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange ungdommer kvier seg faktisk for å bry legen, spesielt når det bare er for å få legeerklæring, at det åpenbart ikke er noe man vanligvis ville gått til legen med. Typisk nok var hun aldri syk før hun fikk corona, nesten ikke fravær på ungdomsskolen. Nå får hun «alt».

Min 16-åring presset seg på skolen i tre dager med sterk forkjølelse (typiske influensasymptomer, jeg ville holdt meg hjemme fra jobb), før jeg fikk henne til å gå til legen.

Fikk avklart at det er helt ok å ringe dem, er ungdommen for syk til å komme inn tar de det på tlf.

Anonymkode: 580bd...f40

Er man veldig dårlig skal man selvsagt bli hjemme, men det er ikke farlig å dra på skole dersom man har enkelte symptomer når man ikke er i den smittsomme fasen lenger. Husk at man også tar sånt litt penere når man er ung som regel, det blir ofte litt verre når man kommer opp i årene. 

Syntes det generelt er for mange som tar egenmelding for den minste ting om dagen. 

Anonymkode: 448b3...ef0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Sverige har karensdager og kun betalt 80% ved resten av dagene, derfor er terskelen høyere for å være hjemme selv om man et syk. Så dette kan du ikke skylde på.

Til Ts: aner ikke, ingen jeg kjenner har innrømmet noe slikt, men tror omgangskretsen min har en ganske høy moral.

Anonymkode: 0c081...1a7

Tøys, jeg har jobbet i Sverige. Ingen syke på jobb.

Anonymkode: 7c744...f38

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

I forrige jobb- så var det et noen kollegaer som hadde stålkontroll på mengden sykedager og sykt barn dager de hadde igjen til enhver tid, og de hadde påfallende ofte syke barn eller var syke selv i forbindelse med inneklemte dager og ferier, så vi visste at feks fredagen etter skjærtorsdag så kom de ikke…
I nåværende jobb er det mindre av det, kun en som er slik….

Anonymkode: 963f3...684

Fredag etter skjærtorsdag er langfredag,så om man ikke har turnusjobb har man fri, regner med du nevnte fredag etter Kristi himmelfartsdag 👍

Anonymkode: e97a1...36e

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fredag etter skjærtorsdag er langfredag,så om man ikke har turnusjobb har man fri, regner med du nevnte fredag etter Kristi himmelfartsdag 👍

Anonymkode: e97a1...36e

Helt riktig!! Jeg har drukket for lite kaffe i dag!! 😂😂😂 takk for korreksjonen! 👍👍

Anonymkode: 963f3...684

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Eller så tvinger de andre seg på jobb når de er syke pga de ikke har så gode ordninger som oss? Se på 10% regelen i videregående skole, ungdommer går på skolen med både omgangssjuke og kraftig forkjølelse fordi de ikke har mulighet til å være hjemme. Med det resultat at flere blir smittet og syke... Da er jeg glad for at kollegaene mine faktisk kan holde seg hjemme når de er syke og ikke må komme på jobb og smitte oss andre.

Anonymkode: f86f4...027

Men de har mulighet til å være hjemme, de kan få legeattest! Og det trenger de til og med kun hvis de allerede har brukt opp sin 10%-kvote!

Anonymkode: d2637...497

• Liker 1
Skrevet
Marleah skrev (51 minutter siden):

En kollega uttalte at hun føler at hun mister betalte fridager ved å ikke bruke alle egenmeldingsdagene i løpet av året. Jeg tror nok ikke hun er alene om å tenke sånn dessverre.

Det er utrolig dårlig arbeidsmoral. Jeg har aldri hørt om noen som sier noe slikt. Jeg har heller aldri hatt kolleger med høyt sykefravær (med unntak av folk som har kroniske lidelser, men de er jo syke!), så mitt inntrykk er at det ikke er vanlig å tenke sånn.

Anonymkode: d2637...497

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei... De fleste har vel et begrenset antall egenmeldinger i løpet av 12 måneder, så det er i så fall dumt å "bruke opp" disse på fridag, hvis man plutselig blir syk senere og ikke har igjen egenmeldingsdager...

Anonymkode: f86f4...027

Da drar man jo bare til legen.

Skrevet

Helt vanlig på min jobb.

Anonymkode: d7586...1eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke vanlig og burde ikke være det. 

Anonymkode: 96d4e...7b6

Det er vanlig. Vanlig betyr ikke at flesteparten gjør det. At noe er vanlig betyr at såpass mange gjør det at det ikke skjer veldig sjelden.

Jeg har en kamerat som er lege. Han har fortalt om pasienter som har kommet for sykemelding når de kunne brukt egenmelding. For egenmeldingen skulle brukes i forbindelse med en ferie.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig, jeg har en kollega som alltid har oversikt over hvor mange egenmeldingsdager hun «har igjen» og er gjerne syk i forbindelse med helga (typisk torsdag og fredag, og drar på hytta fredag formiddag for da var hun plutselig frisk igjen🤣

Anonymkode: f4bff...f17

Samme med min kollega. Alltid frisk nok eller i form til det hun skal i helgen.

Skrevet

Hos oss er det høyt sykefravær, men blant 70 ansatte er det bare to jeg mistenker misbruker egenmeldingsdager på denne måten, og de er gift.

Ellers er egenmeldingene jevnt fordelt på tilfeldige ukedager, og har aldri hørt noen jeg kjenner heller under hele tatt ymte bortpå at de bruker dagene på måten nevnt her.

Men vit at ledere på jobb som regel er veldig obs på at noen gjør det, og følger gjerne ekstra med.

Anonymkode: d556b...85a

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Mange ungdommer kvier seg faktisk for å bry legen, spesielt når det bare er for å få legeerklæring, at det åpenbart ikke er noe man vanligvis ville gått til legen med. Typisk nok var hun aldri syk før hun fikk corona, nesten ikke fravær på ungdomsskolen. Nå får hun «alt».

Min 16-åring presset seg på skolen i tre dager med sterk forkjølelse (typiske influensasymptomer, jeg ville holdt meg hjemme fra jobb), før jeg fikk henne til å gå til legen.

Fikk avklart at det er helt ok å ringe dem, er ungdommen for syk til å komme inn tar de det på tlf.

Anonymkode: 580bd...f40

Arbeidslivet blir hardt for henne... 😬

Anonymkode: 2808e...107

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tøys, jeg har jobbet i Sverige. Ingen syke på jobb.

Anonymkode: 7c744...f38

Åja, da så. Da er det bevist at på generelt grunnlag holder svensker seg hjemme ved sykdom tross karensdager og redusert lønn. Siden du ikke observerte syke kollegaer der du jobba liksom. 🤦‍♀️

Anonymkode: 0c081...1a7

Skrevet

Har gjort det et par ganger. Men ikke på grunn av ferie, lengre frihelg ol. Ene gangen måtte hunden til dyrlege. Jeg viste at det ville være umulig å bytte vakt da noen andre allerede hadde forsøkt. Så ingen viste at jeg spekulerte i det. Sa heller ikke til noen at hunden skulle til dyrlege. Det var ikke snakk om vaksine, men undersøkelser og samtale om veien videre da det ikke var sikkert at hunden kom til å bli bedre. Så jeg trengte den dagen fri pga sorg. 

En annen gang tok jeg "fri" (sykedag) i forbindelse med fri jeg hadde en ukedag. Jeg var sliten og lei stress på jobb. Måtte alltid trå til og slitsomt å jobbe underbemannet og med ufaglærte kolleger. I tillegg var det mye fravær, en del "sykdom" helg og inneklemte dager. Alltid de samme. Valgte meg derfor en "fridag" en random ukedag og sjekket at det ikke var helt krise mtp bemanning. Slappet av hjemme. 

Når det er sagt er jeg ellers svært sjeldent borte. Kun når jeg virkelig er syk, og det skjer kanskje 1-2 dager ca annethvert år.

Anonymkode: 6a828...1d2

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg jobber i IA-bedrift og vi har 24 egenmeldingsdager i løpet 12 måneder. Det ser litt mistenkelig ut hvis man alltid bruker opp dagene.

Skrevet

På jobben til søsteren min ( jobb på sykehjem) er det hver eneste lille julaften kaos i bemanningen og en slags epidemi på gang, for folk ringer seg syke minst dobbelt ofte som ellers på året. Det er ikke corona for å si det sånn og det er kun ansatte som blir smittet av denne viljesyken 

Anonymkode: e3de6...f6c

Skrevet

Hadde jeg aldri fått meg til å gjort og det håper jeg virkelig ikke er vanlig. Det er for meg SKIKKELIG dårlig arbeidsmoral. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...