Gå til innhold

Vanlig at folk bruker sykedager som ekstra feriedager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

F eks på en fredag for å få en ekstra dag fri?

Anonymkode: 87c46...9c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig og burde ikke være det. 

Anonymkode: 96d4e...7b6

• Liker 9
Skrevet

Ikke vanlig nei.

Anonymkode: 35ad2...5ab

• Liker 1
Skrevet

Ettersom folk i Norge er dobbelt så «syke» som i Sverige og resten av Europa, så må det nesten være vanlig.

Anonymkode: 7c744...f38

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei... De fleste har vel et begrenset antall egenmeldinger i løpet av 12 måneder, så det er i så fall dumt å "bruke opp" disse på fridag, hvis man plutselig blir syk senere og ikke har igjen egenmeldingsdager...

Anonymkode: f86f4...027

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ettersom folk i Norge er dobbelt så «syke» som i Sverige og resten av Europa, så må det nesten være vanlig.

Eller så tvinger de andre seg på jobb når de er syke pga de ikke har så gode ordninger som oss? Se på 10% regelen i videregående skole, ungdommer går på skolen med både omgangssjuke og kraftig forkjølelse fordi de ikke har mulighet til å være hjemme. Med det resultat at flere blir smittet og syke... Da er jeg glad for at kollegaene mine faktisk kan holde seg hjemme når de er syke og ikke må komme på jobb og smitte oss andre.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sverige har karensdager og kun betalt 80% ved resten av dagene, derfor er terskelen høyere for å være hjemme selv om man et syk. Så dette kan du ikke skylde på.

Til Ts: aner ikke, ingen jeg kjenner har innrømmet noe slikt, men tror omgangskretsen min har en ganske høy moral.

Anonymkode: 0c081...1a7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

En kollega uttalte at hun føler at hun mister betalte fridager ved å ikke bruke alle egenmeldingsdagene i løpet av året. Jeg tror nok ikke hun er alene om å tenke sånn dessverre.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er helt sikkert noen få som benytter sykedagene til slikt, men vanlig er det ikke.

Om en da bommer og plutselig blir syk når en har brukt opp kvoten sin så må en jo koste på seg tur til legen for å få sykemelding fordi en er blitt syk.

Og om du har lagt inn en sykedag, men proff så ligger det på snap/insta/Facebook at du koser deg på familieferie/vennetur/festival.... dagen etter så blir det litt uggen stemning mellom deg og kollegaene som måtte dekke din vakt (og få sine helgeplaner ødelagt)

• Liker 1
Skrevet
Marleah skrev (2 minutter siden):

En kollega uttalte at hun føler at hun mister betalte fridager ved å ikke bruke alle egenmeldingsdagene i løpet av året. Jeg tror nok ikke hun er alene om å tenke sånn dessverre.

Enig, jeg har en kollega som alltid har oversikt over hvor mange egenmeldingsdager hun «har igjen» og er gjerne syk i forbindelse med helga (typisk torsdag og fredag, og drar på hytta fredag formiddag for da var hun plutselig frisk igjen🤣

Anonymkode: f4bff...f17

• Liker 3
Skrevet

Jeg har aldri gjort det. Har heller aldri brukt opp alle dagene. Tror jeg maks har kommet opp i 10. og ingen etter at det ble vanlig å jobbe hjemmefra. Selv under Korona satt jeg i sofaen med PCen i fanget. 

Tenker det vil være veldig synlig veldig fort på vår arbeidsplass. Det må være ganske flaut. 

Anonymkode: 0accc...4c6

• Liker 2
Skrevet

Ja, dessverre. Jobbet i bemanningsbyrå en periode, og det var alltid stor pågang og egenmeldinger på inneklemte dager, fredager osv.

Anonymkode: 1182e...a91

• Liker 3
Skrevet

For ikke å snakke om de som har helgejobbing og sier fra på torsdag at de kommer til å være syke til og med søndag ...

Anonymkode: 1182e...a91

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Vet om de som legger inn sykedager når de planlegger ferier o.l felles for de er at de jobber i det offentlige

Anonymkode: 55894...466

• Liker 2
Skrevet

Det er verken vanlig, greit eller lovlig.

Anonymkode: 4e65b...59b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Eller så tvinger de andre seg på jobb når de er syke pga de ikke har så gode ordninger som oss? Se på 10% regelen i videregående skole, ungdommer går på skolen med både omgangssjuke og kraftig forkjølelse fordi de ikke har mulighet til å være hjemme. Med det resultat at flere blir smittet og syke... Da er jeg glad for at kollegaene mine faktisk kan holde seg hjemme når de er syke og ikke må komme på jobb og smitte oss andre.

Det gjør de ikke. De går til legen og får godkjent fravær

• Liker 4
Skrevet

I forrige jobb- så var det et noen kollegaer som hadde stålkontroll på mengden sykedager og sykt barn dager de hadde igjen til enhver tid, og de hadde påfallende ofte syke barn eller var syke selv i forbindelse med inneklemte dager og ferier, så vi visste at feks fredagen etter skjærtorsdag så kom de ikke…
I nåværende jobb er det mindre av det, kun en som er slik….

Anonymkode: 963f3...684

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke på min jobb i hvert fall, vi har et veldig lavt sykefravær. 

Anonymkode: eb00e...0f3

Skrevet

Ja det er mange som spekulerer i det. Hos oss er folk så lei av å jobbe om helgen at de tar seg minst en «frihelg» per halvår. Les egenmelding. De gjør det med god samvittighet fordi de synes de fortjener det. Er jobbens store snakkis. Sykehjem.

Anonymkode: b23f9...386

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gjør de ikke. De går til legen og får godkjent fravær

Mange ungdommer kvier seg faktisk for å bry legen, spesielt når det bare er for å få legeerklæring, at det åpenbart ikke er noe man vanligvis ville gått til legen med. Typisk nok var hun aldri syk før hun fikk corona, nesten ikke fravær på ungdomsskolen. Nå får hun «alt».

Min 16-åring presset seg på skolen i tre dager med sterk forkjølelse (typiske influensasymptomer, jeg ville holdt meg hjemme fra jobb), før jeg fikk henne til å gå til legen.

Fikk avklart at det er helt ok å ringe dem, er ungdommen for syk til å komme inn tar de det på tlf.

Anonymkode: 580bd...f40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...