AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #1 Skrevet 5. oktober 2022 Vurderer å gå ned i stilling. 100 % turnus over mange år har gjort meg dønn utslitt. Livet mitt er jobb, hjem, jobb. På den ene fridagen min pr uke må jeg sove og hvile meg opp til neste vakt. Jeg eldes fortere enn toget og folk kommenterer det. Så hvis jeg går ned % ville jeg fått en 1 ekstra fridag her og der? Noen som har sagt opp deler av jobben for å få et liv? Hva sier man til sjefen? Anonymkode: 9f0aa...a2a 1
Sunshineyellow Skrevet 5. oktober 2022 #2 Skrevet 5. oktober 2022 Om du føler deg syk, så kan du bli sykemeldt. Eller så kan du gå ned i stilling for mer frihet. Kan du evt bytte jobb? Men høres ut som om du er ekstra sliten, så du kan høre med legen om han kan hjelpe deg 1
Mt3 Skrevet 5. oktober 2022 #3 Skrevet 5. oktober 2022 Hør med lege først om gradert sykemelding for å sjekke om det hjelper, fungerer det så kan du høre med arbeidsgiver/leder om mulighetene for endret stilling. 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #4 Skrevet 5. oktober 2022 Sykemelding og etterhvert en liten prosent ufør er en bedre løsning, så taper du ikke alle pengene for en fridag. Anonymkode: 08e2c...c25 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #5 Skrevet 5. oktober 2022 Det spørs ju på arbeidsgiver hvordan de da fordeler arbeidstiden. Anonymkode: 65d2f...725
Taluno Skrevet 5. oktober 2022 #6 Skrevet 5. oktober 2022 Ved å redusere til 80 %, så vil du enten få en fridag pr uke i snitt, eller du vil få kortere vakter (f.eks 6 timer istedet for 8 timer). Hvordan det gjøres på din arbeidsplass må du snakke med sjefen din om. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #7 Skrevet 5. oktober 2022 Gikk ned til 80%. Fri en dag i uken. Anbefales på det sterkeste. Penger er ikke alt. Anonymkode: 8554a...b16 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #8 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sykemelding og etterhvert en liten prosent ufør er en bedre løsning, så taper du ikke alle pengene for en fridag. Anonymkode: 08e2c...c25 Ikke rart skatten er så høy i Norge når man har sånne snyltere i systemet. På hvilken måte er TS syk?? Anonymkode: 7e144...e93 6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #9 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke rart skatten er så høy i Norge når man har sånne snyltere i systemet. På hvilken måte er TS syk?? Anonymkode: 7e144...e93 På hvilken måte er det snylting? Anonymkode: 08e2c...c25
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #10 Skrevet 5. oktober 2022 Er man helt utslitt så går det fort på psyken og du blir enda mer sliten. Å få litt ufør kan redde livet ditt, redde seg fra en lenger og mer omfattende sykdom og uføregrad. Anonymkode: 08e2c...c25 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #11 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er man helt utslitt så går det fort på psyken og du blir enda mer sliten. Å få litt ufør kan redde livet ditt, redde seg fra en lenger og mer omfattende sykdom og uføregrad. Anonymkode: 08e2c...c25 Men det er vel ikke mulig å få «litt» ufør, er det ikke slik at det må være minst 50%? Med mindre man er i SPK. Anonymkode: b50c5...7bb 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #12 Skrevet 5. oktober 2022 Vurder først hvorfor du er sliten. Er det på grunn av jobben, eller tar du også det tredje skiftet på hjemmebane: den "usynlige", men energikrevende jobben med all overordnet administrering og ansvar for hus og familie, det som går utenpå de rent synlige oppgavene hjemme. Det andre skiftet er lett å dele, det tredje . Det er nemlig typisk kvinnefella å gå ned på redusert stilling for å få familien til å gå opp, helt uten å få kompensert for det. Penger er ikke alt, sies det i et innlegg over her, men man taper ikke bare i dag ved å gå ned i stilling. Man taper i framtidig økonomi også, blant annet ved lavere pensjonsgrunnlag. Ikke gå ned i stilling med mindre du MÅ. Anonymkode: 6d0bf...1ac 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #13 Skrevet 5. oktober 2022 Jeg skjønner godt dilemmaet. Du er ikke syk så du kan ikke bli sykmeldt. Men du kjenner at du kan ikke fortsette i samme belastning som du har nå. Sånn jeg ser det har du to valg, fortsette å kjøre på 100% så lenge du klarer, kanskje du blir syk, kanskje det går bra. Ellers, gå ned i 80% og nyt fridagen til fulle og hent energi og glede. Men ta med i regnskapet at da risikerer du å leve på 66% av 80% hvis du skulle bli syk og havne på AAP. Anonymkode: 7396f...c5d 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #14 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vurder først hvorfor du er sliten. Er det på grunn av jobben, eller tar du også det tredje skiftet på hjemmebane: den "usynlige", men energikrevende jobben med all overordnet administrering og ansvar for hus og familie, det som går utenpå de rent synlige oppgavene hjemme. Det andre skiftet er lett å dele, det tredje . Det er nemlig typisk kvinnefella å gå ned på redusert stilling for å få familien til å gå opp, helt uten å få kompensert for det. Penger er ikke alt, sies det i et innlegg over her, men man taper ikke bare i dag ved å gå ned i stilling. Man taper i framtidig økonomi også, blant annet ved lavere pensjonsgrunnlag. Ikke gå ned i stilling med mindre du MÅ. Anonymkode: 6d0bf...1ac Her slettet jeg visst noe. Det skulle stå: Det andre skiftet er lett å dele, det tredje er de tingene som ikke synes med mindre man ikke gjør dem. Alt som handler om oversikter (bursdager, planleggingsdager, fotballcuper, hvem som gjør ha og når osv) hører med her. Anonymkode: 6d0bf...1ac
Sluttca Skrevet 5. oktober 2022 #15 Skrevet 5. oktober 2022 (endret) På meg så høres det ut som at en kanskje blir nødt til å bytte jobb, alternativet er selvsagt å gå ned i stillingsprosent. En kan selvsagt bli sykemeldt en periode, men dette er ikke ene og alene noen grunn til at en skal bli ufør for. Dette vet jeg da min bedre halvdel har vært sliten ganske lenge vurdert å gå ned til 80%. Har også vært sykemeldt i lengre perioder tidligere. Yrket tar på både kropp og psyke men det er ikke det samme som at en ikke kan omskoleres eller bytte yrke. Eller så kan en høre om fast arbeidstid. Dag kveld eller ren natt hvis det er ett alternativ. Går an å gi det ett forsøk. Min kjære orker ikke natt så det løste seg noe da. Turnus er ikke bestandig like enkelt. Hva en sier til sjefen? Nei, det beste er vel kanskje å være ærlig å bare si det slik det er. En kan forsøke en del ting kanskje hvis det ikke allerede er gjort. Endret 5. oktober 2022 av Sluttca 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #16 Skrevet 6. oktober 2022 Du kan jo be om permisjon fra deler av stillingen for en mindre periode først, for å se om det gir bedring? Noen ledere er villige til å gi dette dersom de blir fortalt årsaken, da de selvsagt ønsker å unngå sykemelding eller at en dyktig arbeidstaker slutter. Anonymkode: fdeb3...197 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #17 Skrevet 6. oktober 2022 Går du ned i stilling så taper du både lønn nå og pensjon senere. Er du smart, så bytter du heller til en annen 100% jobb med lavere belastning. Et annet alternativ er at du går i dialog med arbeidsgiver for å få justert arbeidsbelastningen i den stillingen du er i, med det mål å unngå sykemelding. Er arbeidsgiver ikke villig til det, så er det enda et moment for å bytte arbeidsgiver. Anonymkode: 2cb82...bb4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå