AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #1 Skrevet 4. oktober 2022 Hei! Jeg er ung og har ingen erfaring dette her. Det jeg lurer på er hvor lang tid tar det fra man først går til banken til man får innvilget boliglån? Og hvor lang tid tar det fra man får det innvilget til man faktisk kan kjøpe bolig? Har absolutt ingen anelse om noe ang. denne prosessen. Anonymkode: 0d591...af8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #2 Skrevet 4. oktober 2022 Hos flere banker foregår gjerne denne prosessen over nett. Du sender inn lønnsslipp dra de tre siste mnd og selvangivelsen din, så vil du få innvilger finansieringsbevis Ila. noen dager. I det du har gyldig finansieringsbevis kan du by på bolig. Husk å ALDRI oppgi til megler hvilken kjøpesum som står på ditt finansieringsbevis (mange av de prøver seg). Anonymkode: 3a390...355
Taluno Skrevet 5. oktober 2022 #3 Skrevet 5. oktober 2022 Om alt er i orden med papirene dine, så går det vanligvis ikke mer enn ett par dager før man får finaniseringsbevis. Finansieringsbevis er ett løfte fra banken om å gi deg lån når du finner bolig. Når du har fått finansieringsbeviset kan du by på boliger du ønsker, innenfor den gitte rammen. Husk at finansieringsbevis også inkluderer fellesgjeld. Så om banken sier at du kan kjøpe en bolig for 2 mill, så må du se på totalpris, ikke bare prisantydning. Selve lånet får du når du overtar boligen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #4 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hos flere banker foregår gjerne denne prosessen over nett. Du sender inn lønnsslipp dra de tre siste mnd og selvangivelsen din, så vil du få innvilger finansieringsbevis Ila. noen dager. I det du har gyldig finansieringsbevis kan du by på bolig. Husk å ALDRI oppgi til megler hvilken kjøpesum som står på ditt finansieringsbevis (mange av de prøver seg). Anonymkode: 3a390...355 Du trenger ikke å sende dokumentasjon på lønn om du har hatt tilsvarende inntekt de siste 6 mnd. Det vises på skattedata. Anonymkode: 3971f...27e 1
Taluno Skrevet 5. oktober 2022 #5 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du trenger ikke å sende dokumentasjon på lønn om du har hatt tilsvarende inntekt de siste 6 mnd. Det vises på skattedata. Anonymkode: 3971f...27e Når ble det endret til at man ikke måtte sende inn det? Jeg måtte sende inn lønnslipper i mai, selv om jeg hadde hatt fast jobb med fastlønn langt mer enn seks måneder. De ser vel kun om man har fast stilling og stillingsprosent, samt innrapportert total lønn, ikke hva faktisk månedslønn er?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #6 Skrevet 5. oktober 2022 Jeg er ikke TS, men jeg lurer på om de tar en arbeidsavtale med oppstart fram i tid som grunnlag for lønnsberegningen? Altså dersom «Anne» er ferdig med studiene til jul, og har fått seg jobb med oppstart 01.01, kan hun allerede nå søke boliglån med arbeidsavtalen som grunnlag for at hun vil ha fast lønn til å betale avdragene? Eller må hun ha tiltrådt stillingen og kunne vise til lønnsslipper for at de skal kunne legge det til grunn? Anonymkode: 3d5a5...ef8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #7 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke TS, men jeg lurer på om de tar en arbeidsavtale med oppstart fram i tid som grunnlag for lønnsberegningen? Altså dersom «Anne» er ferdig med studiene til jul, og har fått seg jobb med oppstart 01.01, kan hun allerede nå søke boliglån med arbeidsavtalen som grunnlag for at hun vil ha fast lønn til å betale avdragene? Eller må hun ha tiltrådt stillingen og kunne vise til lønnsslipper for at de skal kunne legge det til grunn? Anonymkode: 3d5a5...ef8 Det tviler jeg nok på er normal praksis værtfall. Anonymkode: 3a390...355
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #8 Skrevet 5. oktober 2022 Taluno skrev (5 minutter siden): Når ble det endret til at man ikke måtte sende inn det? Jeg måtte sende inn lønnslipper i mai, selv om jeg hadde hatt fast jobb med fastlønn langt mer enn seks måneder. De ser vel kun om man har fast stilling og stillingsprosent, samt innrapportert total lønn, ikke hva faktisk månedslønn er? Det vanlige er at man må sende det inn ja, ingen endring i denne praksisen. Anonymkode: 3a390...355
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #9 Skrevet 5. oktober 2022 Taluno skrev (5 minutter siden): Når ble det endret til at man ikke måtte sende inn det? Jeg måtte sende inn lønnslipper i mai, selv om jeg hadde hatt fast jobb med fastlønn langt mer enn seks måneder. De ser vel kun om man har fast stilling og stillingsprosent, samt innrapportert total lønn, ikke hva faktisk månedslønn er? Nei, vi ser skattepliktige utbetalinger, hvem som har utbetalt, også spesifisert hva som er ført som lønn overtid, kjøretillegg, naturalytelser osv. Hvis man fører timer kommer det også opp. Slik har det vært i et par år, minst. Anonymkode: 3971f...27e
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #10 Skrevet 5. oktober 2022 Jeg sendte ikke inn lønnsslipp sist jeg søkte om boliglån i hvert fall. Anonymkode: 05e7c...f7e
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #11 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det vanlige er at man må sende det inn ja, ingen endring i denne praksisen. Anonymkode: 3a390...355 https://www.finansnorge.no/aktuelt/nyheter/2017/06/enklere-a-soke-boliglan/ Det ble standard etter pilotprosjektet, det overrasker med enormt at det tydeligvis er noen banker som ikke har fulgt med i utviklingen. Men men, dem om det. Jeg er glad vi slipper, spesielt for kunden sin del 😉 Anonymkode: 3971f...27e
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #12 Skrevet 5. oktober 2022 13 minutter siden, Taluno said: Når ble det endret til at man ikke måtte sende inn det? Jeg måtte sende inn lønnslipper i mai, selv om jeg hadde hatt fast jobb med fastlønn langt mer enn seks måneder. De ser vel kun om man har fast stilling og stillingsprosent, samt innrapportert total lønn, ikke hva faktisk månedslønn er? Jeg har aldri måtte sende inn lønnslipp til banken for å bevise lønn? Men har måtte vise til arbeidskontrakt og/eller tilbud om kontrakt. Anonymkode: 2516b...993
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #13 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er ikke TS, men jeg lurer på om de tar en arbeidsavtale med oppstart fram i tid som grunnlag for lønnsberegningen? Altså dersom «Anne» er ferdig med studiene til jul, og har fått seg jobb med oppstart 01.01, kan hun allerede nå søke boliglån med arbeidsavtalen som grunnlag for at hun vil ha fast lønn til å betale avdragene? Eller må hun ha tiltrådt stillingen og kunne vise til lønnsslipper for at de skal kunne legge det til grunn? Anonymkode: 3d5a5...ef8 Ja, det kan de. Så lenge kontrakt er underskrevet og du garantert skal begynne i jobben. Ikke alle banker gjør det, men du finner garantert noen som sier ja til det. Det vil nok bli stilt krav om at overtakelse av bolig skjer etter man starter i jobben. Ønsket overtakelse kan settes som forbehold i et bud. Aksepteres budet aksepteres overtakelsesdatoen også. Anonymkode: 3e17e...b1a 1
Snublefot62 Skrevet 5. oktober 2022 #14 Skrevet 5. oktober 2022 Vi tok opp nytt boliglån nå i ny bank og de trengte ikke å se noen lønnslipper. Men det kan jo og være fordi vi er "godt voksne" og har jobbet en del år. Yngre personer må kanskje dokumentere litt mer for å vise inntekten over tid. Bare en tanke
Taluno Skrevet 5. oktober 2022 #15 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, vi ser skattepliktige utbetalinger, hvem som har utbetalt, også spesifisert hva som er ført som lønn overtid, kjøretillegg, naturalytelser osv. Hvis man fører timer kommer det også opp. Slik har det vært i et par år, minst. Anonymkode: 3971f...27e Pr måned også? Er vel snart 10 år siden jeg jobbet slik at jeg førte timer, men jobbet mye overtid i fjor. Jeg måtte sende inn til Sparebanken i fjor når jeg vurderte bytte bank, og jeg måtte sende inn til Himla i år når jeg byttet bank.
Snublefot62 Skrevet 5. oktober 2022 #16 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hos flere banker foregår gjerne denne prosessen over nett. Du sender inn lønnsslipp dra de tre siste mnd og selvangivelsen din, så vil du få innvilger finansieringsbevis Ila. noen dager. I det du har gyldig finansieringsbevis kan du by på bolig. Husk å ALDRI oppgi til megler hvilken kjøpesum som står på ditt finansieringsbevis (mange av de prøver seg). Anonymkode: 3a390...355 Veldig viktig punkt. Flere budskjemaer nå spør direkte ut hvor mye en har finansieringsbevis på. Dette er informasjon megler da får tak i, og kan bruke for å presse prisen opp. Husk at megler jobber for selger, ikke kjøper! De fremstår å være på kjøpers side under visning og budrunde, men de er betalt av selger. Viktig! I ett av de budskjemaene jeg var borti nylig var til og med feltet for å oppgi summen på finanseringsbeviset obligatorisk, med forklaring om at dette måtte megler vite så de slapp å ringe banken for hvert bud og kunne da ha kortere akseptfrist. Dette er tull. Jeg la inn summen vi bydde der og når megler blærete spurte om vi gikk "all in" på første forsøk så ble jeg litt tydelig om hva jeg mente om praksisen. De to siste budrundene jeg har vært med (i år) på har megler kontakten banken vår for å bekrefte at vi har finansiering på budet vi har lagt inn. Banken har da kun bekreftet at vi har det, og aldri oppgitt hvor mye vi har å gå på. Så finansieringsbeviset i seg selv trenger du heller ikke bruke så mye lenger.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #17 Skrevet 5. oktober 2022 Snublefot62 skrev (4 minutter siden): Vi tok opp nytt boliglån nå i ny bank og de trengte ikke å se noen lønnslipper. Men det kan jo og være fordi vi er "godt voksne" og har jobbet en del år. Yngre personer må kanskje dokumentere litt mer for å vise inntekten over tid. Bare en tanke Nei, en ung person med lønn på konto siste 6 mnd og en eldre person har ikke noe å si. Forskjellen her er nok at dere har søkt lån i en bank som benytter seg av muligheten til å hente informasjon og skattedata fra altinn 😊 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg er ikke TS, men jeg lurer på om de tar en arbeidsavtale med oppstart fram i tid som grunnlag for lønnsberegningen? Altså dersom «Anne» er ferdig med studiene til jul, og har fått seg jobb med oppstart 01.01, kan hun allerede nå søke boliglån med arbeidsavtalen som grunnlag for at hun vil ha fast lønn til å betale avdragene? Eller må hun ha tiltrådt stillingen og kunne vise til lønnsslipper for at de skal kunne legge det til grunn? Anonymkode: 3d5a5...ef8 Neida, vi kan godta arbeidskontrakt så lenge denne sier noe om fastlønn 😊 evt timelønn og stillingsprosent. Vi kan ikke godkjenne kontrakter som ikke sier noe om dette, feks tilkalling osv. Anonymkode: 3971f...27e
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #18 Skrevet 5. oktober 2022 Taluno skrev (2 minutter siden): Pr måned også? Er vel snart 10 år siden jeg jobbet slik at jeg førte timer, men jobbet mye overtid i fjor. Jeg måtte sende inn til Sparebanken i fjor når jeg vurderte bytte bank, og jeg måtte sende inn til Himla i år når jeg byttet bank. Vi ser per måned ja. De siste 6 mnd. Det er selvfølgelig situasjoner hvor vi trenger mer dokumentasjon også, feks hvis lønn er uregelmessig eller at det ikke framkommer hva faktisk lønn i løpet av året er ut ifra de siste 6 mnd. Da kan vi se lønnskode osv på lønnsslipp eller be om arbeidskontrakt eller lignende. Og hvis det ikke foreligger data for de siste 6 mnd så kan vi også be om mer dokumentasjon. Men i utgangspunktet er det sjeldent vi har behov for det i banken jeg jobber så lenge kunden er I en stabil arbeidssituasjon. Anonymkode: 3971f...27e
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #19 Skrevet 5. oktober 2022 Men for å svare TS da: Det er umulig å si hvilken ventetid du kan forvente. Det kommer helt an på ventetiden i banken hvor du søker. Ventetid er ferskvare, og det er vanlig med 2 uker. Hvor lang tid det tar fra du kommer i kontakt med finansrådgiveren er helt avhengig av lånesituasjonen; om du har egenkapital eller trenger kausjonist, det avhenger av jobbsituasjon og hvor lenge du har jobbet der mtp dokumentasjon, om du har medlåntaker ect. Dess flere personer som skal være involvert dess lengre tid KAN det ta. I saker med kausjonister og medlånetakere og krysspant og annen sikkerhet osv osv så kan vi jobbe i flere dager me det da vi også har andre ting å gjøre. Har du en veldig enkel sak kan det ta 10 minutter. Men, hvis kundene våre ringer inn og sier at det haster fordi hn søkte for 1 uke siden og skal på en spesifikk visning så gjør vi så godt vi kan for å prioritere og rekke det. Det er ikke alltid vi klarer det om saken er komplisert eller om fristen er usaklig kort, men vi gjør vårt beste for å møte kundene med dårlig tid også. Så ja, ikke et spesifikt svar, men ved en vanlig søknad og en "vanlig" sak så er 2-3 uker vanlig ventetid. Anonymkode: 3971f...27e
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #20 Skrevet 5. oktober 2022 Første gang ble det satt opp møte der vi delte alle dokumenter, og et kort intervju. Dette var før de ble kjempestrenge, så de var mest opptatt av utsikter til høyere lønn fremover, og hvordan vi fremstod. Andre gang fant jeg en bolig vi virkelig ønsket oss, med visning dagen etter. Litt på sparket. Ringte kontaktpersonen hos banken, og fikk da direkte beskjed om at vi kunne få opp til xx, men ville vi over dette måtte vi sende dokumentasjon, og da var tiden for knapp. (vi var innafor, så fikk i praksis finansiering på minuttet). Tredje gang hadde vi byttet til Nordea, der var det en ren teknisk vurdering, inn med alle papirer, og en maksgrene uten samtale eller noe. Tok vel en ukes tid. Anonymkode: 8a088...f99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå