Gå til innhold

Er barnehagen grunnen til utagering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn er utredet ved Bup og fyller ikke kriteriene for adhd, Asperger eller noe annet på autismespekteret. 
Barnet er 5,5 og har fra barnet var liten hatt språkforstyrrelser. I Bhg beskrives det en gutt som utagerer og som er umoden i sosiale relasjoner og sliter med følelsesregulering. Hjemme og på alle andre arenaer har vi ikke de samme utfordringene som barnehagen beskriver. Hvordan kan det forstås? Og Hvordam bør barnet hjelpes for en trygge hverdag i barnehagen?

Anonymkode: 3ea39...bfe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan selvfølgelig være, de er tross alt underbemannet og kan ikke være følge opp barnet slik han blir hjemme.

De har ikke nødvenidgvis skyld i det som skjer da, det er politikerne som gjør det umulig å gi god nok omsorg og læring til barna i barnehagene fordi det ikke bevilges nok ressurser.

Hilsen barnehageansatt som var ute alene med 35barn i dag mens kollegaen min tok pause. På andre siden av gjerdet var en annen avdeling, så jeg var ikke alene-alene men jeg hadde ansvaret for 35 barn på min side av gjerdet i en halvtime altså.

Sykdom, null vikarer tilgjengelige.

Anonymkode: 821ff...a82

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan selvfølgelig være, de er tross alt underbemannet og kan ikke være følge opp barnet slik han blir hjemme.

De har ikke nødvenidgvis skyld i det som skjer da, det er politikerne som gjør det umulig å gi god nok omsorg og læring til barna i barnehagene fordi det ikke bevilges nok ressurser.

Hilsen barnehageansatt som var ute alene med 35barn i dag mens kollegaen min tok pause. På andre siden av gjerdet var en annen avdeling, så jeg var ikke alene-alene men jeg hadde ansvaret for 35 barn på min side av gjerdet i en halvtime altså.

Litt voldsomt å hoppe rett til underbemmaning. 

Helt latterlig og nitrist at barnehager omtales på denne måten som en fasit. Det er overhodet ingen fasit selvom det gjelder for din arbeidsplass.

Anonymkode: 19aff...cf4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Litt voldsomt å hoppe rett til underbemmaning. 

Helt latterlig og nitrist at barnehager omtales på denne måten som en fasit. Det er overhodet ingen fasit selvom det gjelder for din arbeidsplass.

Anonymkode: 19aff...cf4

Nei, men det er ganske VANLIG i norske barnehager.

Opplever også underbemanning hele veien, LEI

Anonymkode: 30cf2...bd5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

En ting er sikkert, underbemanning eller ei. Det er ikke mulig å få til en til en med mindre man har fått tiltak fra bup. Det er 6 barn per voksen og selv delt inn i mindre grupper kan rett og slett være litt for mye for ditt barn.

Kan det være at barnet ditt trenger forutsigbarhet i form av hva som skal skje? Hvordan er dette hjemme? Om barnehagen kan forberede barnet ditt i god tid på hva som skal skje i forkant. 

Det er ikke så lett å komme med forslag når man ikke kjenner til situasjonen, men jeg håper det blir bedring for dere, overgangen til skole kan bli vanskelig om det ikke blir funnet ut av.

Anonymkode: deb4d...a3d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da burde dere stenge

Anonymkode: 152db...cbd

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn har og bært i bup ikke fått svar, va 6 mnd eldre enn din.

han har det bedre nå på skolen men sliter litt, ppt observerte barnehagen og mitt barn og han var syndebukken på avdelingen og Ingen av de voksne gjorde noen ting.

så ja, det kan bære en grunn

Anonymkode: 00f08...32f

Skrevet

Har vært i kontakt med ppt eller noen andre i forkant, for språkforstyrrelsene? Kan det tenkes at språket hans er årsaken til at han strever med alt det andre? Jeg kan tenke meg at gutten din må være frustrert over å ikke henge med eller kunne delta på samme måte som andre barn på grunn av språket? Hvordan jobbes det med språket der han befinner seg? Du kjenner og ser han, kan det hende at de sosiale vanskene handler om språkvansker, og at det påfører han sinne og frustrasjon?

Anonymkode: d398b...e92

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da burde dere stenge

Foreldre blir mer sure for stengte barnehager, foreldre i dag driter i barna sine

Anonymkode: 00f08...32f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Da burde dere stenge

DET er det bare kommunalsjefen for barnehager som avgjør og er vanskelig å få gjennom. Barnehagene selv eller styrer har ikke mandat til å stenge pga lite bemanning 😉

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
54 minutter siden, Enkefrue said:

DET er det bare kommunalsjefen for barnehager som avgjør og er vanskelig å få gjennom. Barnehagene selv eller styrer har ikke mandat til å stenge pga lite bemanning 😉

Hørt om Verneombud? De kan stenge bhg hvis arbeidsmiljøet er uforsvarlig.

Anonymkode: 05cfd...7d7

Skrevet

Det kan være pga språket. Dere foreldre forstår han, men det er vanskeligere for barna og de ansatte i barnehagen? Har dere snakka om den muligheten med bhg?

Anonymkode: 21a81...f8d

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er foreldrene som ikke gidder å oppdra ungene sine.

Anonymkode: b209c...dc7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hørt om Verneombud? De kan stenge bhg hvis arbeidsmiljøet er uforsvarlig.

Anonymkode: 05cfd...7d7

Det har jeg såklart hørt om. Fortsatt, kommunalsjefen har siste ordet 😉 vi har vært i den situasjonen mange ganger på min arbeidsplass. 1 gang fikk vi stenge. Og da var alle faste ansatte på en avdeling syk. Det var et unntak

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt godt å høre fra andre at det KAN være bhghverdagen som kan gjøre det vanskelig for han og ikke nødvendigvis at det er oss foreldre som er «dårlige» :) 

• Liker 1
Skrevet
Enkefrue skrev (8 timer siden):

Sånn er det ikke her, her bestemmer styrere det selv ;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt godt å høre fra andre at det KAN være bhghverdagen som kan gjøre det vanskelig for han og ikke nødvendigvis at det er oss foreldre som er «dårlige» :) 

Det kan godt være bhg hverdagen som er problemet ja. Om de voksne ikke har tid eller resurser til å legge til rette for han, så er det fort at det blir sånn som dette. Å da er det lett for de å legge skyld på barnet eller foreldrene. 

Har selv jobbet 14 år i bhg, og flere ganger opplevd at de voksne er  problemet, og ikke barnet. Dette har da blitt konkludert fra bup/ppt. 

Anonymkode: 57557...d5b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn er det ikke her, her bestemmer styrere det selv ;)

Da er det veldig ulik praksis tydeligvis 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da burde dere stenge

Er selvfølgelig enig i dét og har sagt det til sjefen og verneombudet utallige ganger. Man får bare beskjed om å brette opp ærmene og gjøre jobben sin -som tydeligvis er å passe 36barn alene og skulle jobbe etter barnehageloven og oppfylle kravene i rammeplanen samtidig. Det hele er en dårlig vits.

• Liker 1
Skrevet

Min sønn er en kjempefin gutt, blir alltid kommentert hvor snill, harmonisk og blid han er rundt både voksne og barn. Han har blitt mye sett, tatt hensyn til og tatt på alvor. Etter barnehagestart har han hatt flere raseriutbrudd når han har kommet hjem. Jeg har stått ved gjerdet utenfor bhg et par ganger og sett at han hylskriker mens de ansatte står og prater eller er på mobilen. Bleier er de også dårlige på å skifte. En gang kom han hjem med samme bleie som han dro med. Han byttes på ofte hjemme.. kommer de fra veldig kjærlige hjem blir bhg et sjokk og jeg tror mange vantrives der. Snakkes lite om, for barna har ikke en stemme.. må sende mitt barn I bhg grunnet jobb, men har bare opplevd det negativt. Han får disse sinneutbruddene, masse syk og jeg merker han har forandra seg. Vært hjemme nå snart en uke med meg, mamma  som har høstferie, nå er han seg selv igjen.. gruer meg til å sende han dit på mandag igjen. 

Anonymkode: 7887b...faf

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...