Gå til innhold

Hva fokusere på ved barnehagevalg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På grunn av flytting må barnet mitt begynne i ny barnehage. Det er flere barnehager med ledig plass i kommunen, har klart å redusere alternativene ned til to, besøkt begge, og har godt inntrykk - men på ulike måter. Sliter litt med beslutningsvegring, og nå haster det snart. Hva skal man fokusere på? Særlig interessant med innspill fra de som jobber i barnehage mtp størrelse på barnegruppa blant annet. Litt om barnehagene:

Alternativ 1: Kommunal, liten. 1 avdeling med store barn (15 stk), 3 faste ansatte og 1 lærling, så god bemanning. Tilgang til store fellesarealer (til maling, gym etc), usikker på hvor ofte disse brukes. Kanskje litt kjedelig avdeling, men usikker her, kan ha vært bare ryddet bort litt før vi kom. Store uteområder med hakket flere lekeapparater. Mer "opplegg" og ting som skjer kanskje, noe mer skolerettet (min begynner ikke på skole neste år forresten). Mat er ganske dårlig der, i all hovedsak matpakker og brødmat (ett måltid varmmat i uka). Relativt nye ansatte der.

Alternativ 2: Privat, også liten. To storbarnsavdelinger, den aktuelle avdelingen har 8 barn og 2 faste ansatte (+1 ekstra i blant), så god bemanning her også, men færre ansatte. Ser for meg at det er roligere der, men kanskje litt færre lekekamerater selv om avdelingene er en del sammen. Vanskelig for ansatte å være så få på avdeling, eller roligere/behagelig med såpass få barn? Steiner, som vi er vant med nå. Mindre "opplegg", men noe er det selvsagt, forberedelser og holding av "fester", eventyr og samling hver dag osv. Maten er veldig bra, økologisk og hjemmelaget hver dag, lite brød. Hjemmekoselig, men litt trangere. Uteområdet er også koseligere, stort, men litt færre lekeapparater. Ansatte har vært der lenge.

Har et veldig energisk og sosialt barn som jeg lurer på om vil stortrives med litt flere barn og kanskje litt mer som skjer, eller om vi skal holde på det litt roligere og hjemmekoselige litt til (slet med selvregulering og å bli helt utslitt som yngre, litt usikker på om det kan bli et problem igjen om det er mer støy på avdelingen - har utelukket store barnehager med dårligere bemanning av den grunn). Fordeler og ulemper med begge deler, og jeg sliter så veldig med valget da jeg er ganske nervøs for å skulle bytte og vil så gjerne velge det beste, så alle perspektiver (både angående det jeg spesifikt har skrevet om barnehagene, men også generelle råd/tanker) tas i mot med takk 😅

Anonymkode: 6d85c...ade

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha gått for den private.

• Liker 1
Skrevet

Sjekk hvor går barna på samme alder, som bor nærmest dere, og som skal begynne på samme skole. Allerede 4-5 åringer er mer enn gjerne vil være sosiale også på kveldstid og i helgene, og tror tilvenning til barnehagen vil være enklere hvis det er noen barnet kjenner der. Og også overgang til skolen vil være enklere, når barnet begynner på skolen sammen med flere barnet kjenner.

Og jeg personlig synes ikke små barnehager er best for store barn. Og bare to ansatte? Høres ut som høy risiko for mye vilkarer.

Anonymkode: fb910...937

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekk hvor går barna på samme alder, som bor nærmest dere, og som skal begynne på samme skole. Allerede 4-5 åringer er mer enn gjerne vil være sosiale også på kveldstid og i helgene, og tror tilvenning til barnehagen vil være enklere hvis det er noen barnet kjenner der. Og også overgang til skolen vil være enklere, når barnet begynner på skolen sammen med flere barnet kjenner.

Og jeg personlig synes ikke små barnehager er best for store barn. Og bare to ansatte? Høres ut som høy risiko for mye vilkarer.

Anonymkode: fb910...937

Dessverre ingen som skal begynne på samme skole, vår lokale barnehage er helt full, så vurderer å bytte igjen senere så barnet går siste året i barnehage med de som skal på samme skole. Ikke ideelt, men sånn er det.. Derfor ekstra opptatt av at overgangen nå skal være så lite belastende som mulig.

Vet de har noen faste vikarer, tipper de slår sammen de to avdelingene ved behov også. Men ja, har tenkt på at det kan være litt sårbart med bare to. Samtidig som roen virker appellerende for meg, synes støynivået er noe av det verste med å være i barnehage, og selv om min "elsker det" når masse skjer, så blir h*n også sliten og har vansker med å roe seg (litt mer enn andre barn tror jeg, hvert fall ikke om ansatte oppfordrer til pauser og rolige aktiviteter).

Skrevet

Barnehageansatt her: 

Liten barnehage er oversiktlig og alle kjenner alle, på godt og vondt. Mitt inntrykk (etter å ha jobbet i slike bhg) er at de fort blir litt for «trange». Både barna og de voksne blir slitne av å tråkke så mye oppå hverandre hele tiden. Sånt varierer selvsagt, men enkelte dager er det svært åpenbart. Kanskje kunne man hevde at småbarna liker forutsigbarheten, mens storbarna misliker kjedsomheten en liten barnehage fremkaller. 

Stor barnehage er på den andre siden mer uoversiktlig. Der KAN et barn stikke unna og sitte i gangen i lengre tid ved sykdom hos ansatte og kaos på avdelingene. På den positive siden kan man i store barnehager oppleve et hav av barn å sosialisere med. Dette er godt både for små og store (også voksne). Det blir mindre krangling mellom de ansatte og det merker barna. 

Privat vs offentlig er etter mine erfaringer mindre viktig. Barnehager er og blir barnehager. Kommunale bhg vil ikke betale mer for tilbudet enn det private aktører vil. Det handler begge steder om å oppnå en balanse mellom godt tilbud og grønne tall i regnskapet. 

Anonymkode: 0396b...d4d

Skrevet

Ville valgt pga mulighet for gymsal osv

Anonymkode: b141f...110

Skrevet

Nyansatte er alltid et dårlig tegn, så hadde gått for den andre.

Anonymkode: 5f460...0dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor mener du det

Skrevet

På Barnehagefakta.no kan du se hvordan barnehagene har skåret på siste brukerundersøkelse, hvor stor del av bemanningen som har pedagogisk utdanning osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barnehageansatt her: 

Liten barnehage er oversiktlig og alle kjenner alle, på godt og vondt. Mitt inntrykk (etter å ha jobbet i slike bhg) er at de fort blir litt for «trange». Både barna og de voksne blir slitne av å tråkke så mye oppå hverandre hele tiden. Sånt varierer selvsagt, men enkelte dager er det svært åpenbart. Kanskje kunne man hevde at småbarna liker forutsigbarheten, mens storbarna misliker kjedsomheten en liten barnehage fremkaller. 

Stor barnehage er på den andre siden mer uoversiktlig. Der KAN et barn stikke unna og sitte i gangen i lengre tid ved sykdom hos ansatte og kaos på avdelingene. På den positive siden kan man i store barnehager oppleve et hav av barn å sosialisere med. Dette er godt både for små og store (også voksne). Det blir mindre krangling mellom de ansatte og det merker barna. 

Privat vs offentlig er etter mine erfaringer mindre viktig. Barnehager er og blir barnehager. Kommunale bhg vil ikke betale mer for tilbudet enn det private aktører vil. Det handler begge steder om å oppnå en balanse mellom godt tilbud og grønne tall i regnskapet. 

Anonymkode: 0396b...d4d

Takk for svar! Så for storbarn hadde du tenkt at avdeling med 16 barn og 4 voksne er bedre enn avdeling med 9 barn og 2 voksne (er vel ofte sammen med de andre, blir i så fall 19 + 4/5, men ikke alltid da)?

Tenker heller ikke så mye på kommunal vs privat. Men vet liksom ikke helt hva jeg skal vektlegge heller, utover god bemanning... Overtenker nok dette litt pga dårlig samvittighet for at vi ikke fikk plass i lokalbarnehagen har jeg kommet frem til, så vil liksom gjøre det beste ut av det hvert fall 😅

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De har for så vidt god grunn, da barnehagen skulle legges ned, så ble det omgjort, men da var allerede de ansatte andre steder. Men det er i hvert fall et pluss at det virker så stabilt i den andre, med de nyansatte er det litt vanskeligere å vite angående trivsel..

Grüner skrev (2 timer siden):

På Barnehagefakta.no kan du se hvordan barnehagene har skåret på siste brukerundersøkelse, hvor stor del av bemanningen som har pedagogisk utdanning osv.

Jeg vet, de er ganske jevne der. Ligger ikke nye undersøkelser der for noen av dem, men fant en artikkel som var noen år gammel hvor begge stod som 4,9 i snitt (artikkel om landets beste barnehager), så kan jo håpe lite har endret seg siden den gang 🤞

Takk for svar alle. Blir dog ikke så mye klokere, men må nok snart bare ta et valg og satse på at det blir bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...