AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #1 Skrevet 4. oktober 2022 det blir jo hele tiden påstått at kvinnfolk i mer ledende stillinger liksom får mye mindre betalt enn menn, selv om det skal være snakk om nøyaktig samme utdannelsen og stillingsbeskrivelsen. men hvis dette faktisk var tilfellet, så ville vel samtlige arbeidsplasser ansatt kvinnfolk - ettersom de kunne ha spart ufattelig mye penger på å ansatte kvinnfolk til litt lavere lønn enn mennene. Anonymkode: c492b...7b0 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #2 Skrevet 4. oktober 2022 Nå ønsker de fleste ikke å spare penger I slike posisjoner da. Det kan de spare inn på bemanningen nedover i hierarkiet med folk uten spesialkompetanse som enklere kan skiftes ut uten at det går på bekostning av virksomheten. Svaret er kjønnsdiskriminering i samfunnet. Dette er det forsket mye på. Har selv vært vitne til dette hvor en mann ble valgt fremfor en kvinne. Hun hadde høyere utdanning og mye relevant erfaring. Han hadde ikke like relevant utdanning og ingen erfaring. Når fagforbundet bad om begrunnelse for hvorfor han ble valgt var svaret at han virket som en god leder. Problemet var bare at stillingen ikke inneholdt noen form for lederansvar. Han fikk jobben. Anonymkode: 0be67...8cb 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #3 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nå ønsker de fleste ikke å spare penger I slike posisjoner da. Det kan de spare inn på bemanningen nedover i hierarkiet med folk uten spesialkompetanse som enklere kan skiftes ut uten at det går på bekostning av virksomheten. Svaret er kjønnsdiskriminering i samfunnet. Dette er det forsket mye på. Har selv vært vitne til dette hvor en mann ble valgt fremfor en kvinne. Hun hadde høyere utdanning og mye relevant erfaring. Han hadde ikke like relevant utdanning og ingen erfaring. Når fagforbundet bad om begrunnelse for hvorfor han ble valgt var svaret at han virket som en god leder. Problemet var bare at stillingen ikke inneholdt noen form for lederansvar. Han fikk jobben. Anonymkode: 0be67...8cb Signerer denne. Jeg er selv kvinne å ansatt i en høyere stilling med lønn der etter også, det er dåg veldig tydelig på min avdelig at det har vært et fokus på å få inn kvinner de siste årene. Ikke for å spare lønnskostnader men for å snu en ukultur som fikk mye media oppmerksomhet en periode, jobber i en statlig mannsdominert organisasjon. Slik jeg ser det har ikke arbeidsplasser råd til å bli lynsjet for kjønnsdiskriminering lengre i dagens samfunn med media og fagforeninger. Da er det fort mer lønnsom å betale lik lønn. Men at det foregår diskriminering er jeg ikke i tvil om, hører eller leser vell nesten månedlig om tilfelle med kvinner som ikke får jobben like vell etter at de sier de er gravide. Selv har jeg hatt en lignende opplevelse der de først ikke ville ha meg med videre, jeg pratet så med en bekjent i firmaet i en annen sammenheng og festlig lag. Hvor det veldig tydelig kom fram at jeg kvinne da midt i tjueårene aldri skulle ha barn, noen uker senere fikk jeg tlf fra den ansvarlige som fortalte at grunnet gode interne skussmål på meg kom jeg med videre allikevel. Det ble et nei fra meg. Anonymkode: 3597a...896
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #4 Skrevet 4. oktober 2022 Har vært forkset mye på dette og det handler mest om at kvinner blir gravide og tilbringer mer tid med barna enn fedrene. De som bruker mest tid på karrieren er de som rykker oppover og kvinner bruker i snitt mindre tid enn menn. Anonymkode: 2c522...7a4 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #5 Skrevet 5. oktober 2022 En undersøkelse ved et prestisjeuniversitet i USA spurte man menn og kvinner om deres ambisjoner og fremtidsplaner. Og det er ingen tvil om at kvinner generelt har lavere ambisjoner, mindre risikovilje og ikke har lyst til å jobbe 16t i døgnet og helger. Det er ikke verdt det Gitt valget velger og mange høyt utdannede kvinner trygge mellomleder stillinger i det offentlige. Fremfor toppledelsen eller privat næringsliv. Det gir ok lønn, mindre stress, trygghet og tid til andre ting Typisk min hjemkommune. De fleste rektorer og barnehage styrere er kvinner. Og de sitter i stillingene veldig lenge. Virksomhetsleder i kommunen er mann. Kvinner har ofte andre prioriteringer. Og det skjønner jeg godt. Anonymkode: 4c473...7a2 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #6 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): det blir jo hele tiden påstått at kvinnfolk i mer ledende stillinger liksom får mye mindre betalt enn menn, selv om det skal være snakk om nøyaktig samme utdannelsen og stillingsbeskrivelsen. men hvis dette faktisk var tilfellet, så ville vel samtlige arbeidsplasser ansatt kvinnfolk - ettersom de kunne ha spart ufattelig mye penger på å ansatte kvinnfolk til litt lavere lønn enn mennene. Anonymkode: c492b...7b0 Om denne ledende stillingen er på tariff, så skal det ikke være forskjell i lønn utover om det er forskjeller i kompetanse og erfaring. Lederstillinger er ofte individuelt avlønnet, og da blir tilbudet ofte gitt ut i fra hva personen tjente tidligere. Menn som kommer fra andre lederjobber, har ofte opparbeidet seg en god lønn fra før, og er ikke villig til å gå ned i lønn for å bytte jobb, mens kvinner i større grad må skaffe seg ledererfaringer og jobbe lønnen oppover. Flere av de best betalte konsernsjefene i Norge er kvinner. Jeg tror bedrifter ser mest på erfaring og kompetanse når de ansetter ledere, og ikke kjønn. Selv om de skal ha en nogen lunde kjønnsbalanse i styret. Anonymkode: 6afa3...af1
Portia Catonis Skrevet 5. oktober 2022 #7 Skrevet 5. oktober 2022 Vi er få kvinner i vår bransje, pga vanskeligheter med å kombinere jobb og familie. Der har du grunn nummer én til at det er færre kvinnelige ledere. Jeg blir stadig forbigått av menn på karrierestigen som er både yngre enn meg og har mindre erfaring, fordi jeg (og mange andre kvinner) har lavere ambisjoner og mindre spisse albuer enn våre mannlige kollegaer. Vi vil heller utvikle oss og mestre jobben vi allerede har, fremfor å jage en karriere. Menn motiveres ofte av penger, status og makt. Jeg personlig kunne ikke brydd meg mindre om noen av delene, så lenge jeg har en lønn jeg lever greit med. Konklusjon: Grunnen til at det ikke ansettes flere kvinner i topplederstillinger er sammensatt, og alt hviler ikke på arbeidsgiver. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #8 Skrevet 5. oktober 2022 Dette er jo paradokset med denne offermentaliteten. Hvis kvinner var så mye flinkere enn menn og fikk så mye dårligere lønn enn tilsvarende menn ville jo alle private bedrifter ansatt kun kvinner. Og alle store, suksessfulle bedrifter ville blitt startet av kvinner. Anonymkode: 33410...9c9
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #9 Skrevet 5. oktober 2022 Kort innpå- for noen år siden søkte jeg på en avdelingsleder/mellomlederstilling innenfor en butikkkjede, Etter 2 intervjurunder og tester så tapte jeg jobben til en yngre mann, uten erfaring og utdannelse da forrige ansettelse (ekspeditør) var en kvinne og de hadde innført en policy om at annenhver ansettelse skulle være kvinne, annenhver mann, uavhengig av avdeling/stillingsnivå. Da var kvinneandelen totalt i kjeden ca 30%, i mellomleder og høyere var andelen under 10%. Anonymkode: b2f11...a54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå