AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #1 Skrevet 4. oktober 2022 Har en sønn på 3,5år som nå de siste to ukene har jeg lagt merke til at han går på do og tisser veldig ofte men små mengder. Barnehagen ringte oss for ei uke siden og ba oss hente barnet fordi han skrek og krøyket seg og hadde vondt i magen, hadde også gått hyppig på do og urinert, samt gått og klemt/holdt seg mye på tissen. Vi tok urinstix for urinveisinfeksjon når han kom hjem, men disse ble negativ. Så vi bare antok at det var fordi han var forstoppet siden han har en del hard avføring. Nå i ettertid begynner jeg å lure om det faktisk kan være diabetes? Det skal si at han alltid har vegret seg for å drikke (hadde heftig reflux fra fødsel og i noen år som førte til alvorlig spisevegring), så vi har ikke merket noe økt drikking, men hos han så kan ikke dette symptomet regnes med. Men han har fått økt appetitt de siste to ukene, samt at han tisser ofte, klager innimellom på vondt i magen, samt holder og klemmer på tissen innimellom. Noen som vet? Finnes det noen tester på apoteket vi kan ta for å måle blodsukkeret i urinen f.eks? Jeg har testet for keton i urin hjemme, vil denne avdekke noe? Anonymkode: eec97...8e5
tangent Skrevet 4. oktober 2022 #2 Skrevet 4. oktober 2022 Gå til lege. Dette er ikke noe dere skal eksperimentere med selv. 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #3 Skrevet 4. oktober 2022 Den vil være pos på ketoner. Han ville heller hatt nedsatt matlyst Han ville hatt økt urinlating, større mengde, som fører til tørste Men, diabetes tar tid å utvikler seg. Noen opptil noen mnd. Du kan kjøpe bs- apparat til ca 100kr på apotek og måle Jeg tenker heller UVI, en DM på dette barnet Anonymkode: 8b3d1...5f6 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #4 Skrevet 4. oktober 2022 Men herregud, gå til lege! Anonymkode: 50e53...763 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #5 Skrevet 4. oktober 2022 Du måler ikke blodsukker i urin, men i blodet. Med blodsukkerapparat. Men, du har jo stix hjemme, sjekk gluc nivå på urin. Er den pos, så kontakter du lege i morgo Anonymkode: 8b3d1...5f6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #6 Skrevet 4. oktober 2022 Når han tisser små mengder og i tillegg har ubehag i tissen, så tenker jeg mer at det er begynnende uvi eller noe annet. Ved diabetes ville han drukket mye, tisset mye (mye urin), vært slapp… Men gå til legen. Anonymkode: 90a74...b99 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #7 Skrevet 4. oktober 2022 tangent skrev (2 minutter siden): Gå til lege. Dette er ikke noe dere skal eksperimentere med selv. Vi var hos lege i går senest fordi han hadde lys avføring i helga. Leverte urinprøve og avføringsprøve, men jeg kom selvfølgelig ikke på alle disse forestående symptomer, samt at bekymringen om diabetes var ikke luftet og ble heller ikke luftet til legen (som jeg vet ikke mistenkte diabetes, det ble aldri nevnt). Jeg skal ringe lege i morgen, men jeg ønsker å ta en test allerde på morgenurin om det går an. Anonymkode: eec97...8e5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #8 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi var hos lege i går senest fordi han hadde lys avføring i helga. Leverte urinprøve og avføringsprøve, men jeg kom selvfølgelig ikke på alle disse forestående symptomer, samt at bekymringen om diabetes var ikke luftet og ble heller ikke luftet til legen (som jeg vet ikke mistenkte diabetes, det ble aldri nevnt). Jeg skal ringe lege i morgen, men jeg ønsker å ta en test allerde på morgenurin om det går an. Anonymkode: eec97...8e5 De ville sett det på urinprøven og reagert. Han har ikke DM Anonymkode: 8b3d1...5f6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #9 Skrevet 4. oktober 2022 Han ville uansett drukket store mengder, uanhegig av tidligere vegring Anonymkode: 8b3d1...5f6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #10 Skrevet 4. oktober 2022 DM gir utslag på glukose og ketoner i urin. Ta en sjekk selv i morgo Anonymkode: 8b3d1...5f6 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #11 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Han ville uansett drukket store mengder, uanhegig av tidligere vegring Anonymkode: 8b3d1...5f6 Litt usikker på dette - er det gitt at man automatisk drikker mer, uansett? Han har allerede vært innlagt på akutten 2 ganger siste året grunnet dehydrering fordi han var syk og da slutter han alltid å både spise og drikke fullstendig (da hadde han ikke spist eller drukket noe som helst på 3dager). Før dere dømmer, barnet har trolig autisme, derav har vi en del utfordringer knyttet til mat. Anonymkode: eec97...8e5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #12 Skrevet 4. oktober 2022 Du beskriver urinveisinfeksjon - ikke diabetes. Anonymkode: f3147...bab 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #13 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du beskriver urinveisinfeksjon - ikke diabetes. Anonymkode: f3147...bab Vi tok tre tester med urinstix for urinveisinfeksjon på tre forskjellige tidspunkter, bl.a. på morgenurin dagen etter. Alle tre var soleklart negative. Så det kan ikke stemme, hvordan kommer du frem til at det er det og IKKE diabetes? 😬 Anonymkode: eec97...8e5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #14 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vi tok tre tester med urinstix for urinveisinfeksjon på tre forskjellige tidspunkter, bl.a. på morgenurin dagen etter. Alle tre var soleklart negative. Så det kan ikke stemme, hvordan kommer du frem til at det er det og IKKE diabetes? 😬 Anonymkode: eec97...8e5 Jeg sa du beskriver urinveisinfeksjon, ikke at det er det. Ikke stoler jeg på hjemmetestene dine heller, du kan ha avlest dem feil. La legekontoret stå for analyseringen. Diabetes utarter seg ikke med symptomer på magesmerter, tissevegring og at barn tar seg til underlivet. Anonymkode: f3147...bab 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #15 Skrevet 5. oktober 2022 Det du beskriver er veldig lite typisk for et barn som har utviklet diabetes. Anonymkode: 9b0fa...f81
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #16 Skrevet 5. oktober 2022 UVI hos barn slår ikke alltid ut på stix. Urinprøve må sendes til dyrkning. Anonymkode: cf801...0d5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #17 Skrevet 5. oktober 2022 Hvorfor går dere ikke til lege. Ubehandlet diabetes er dødelig Anonymkode: c1cd8...85d
AprilLudgate Skrevet 5. oktober 2022 #18 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Litt usikker på dette - er det gitt at man automatisk drikker mer, uansett? Han har allerede vært innlagt på akutten 2 ganger siste året grunnet dehydrering fordi han var syk og da slutter han alltid å både spise og drikke fullstendig (da hadde han ikke spist eller drukket noe som helst på 3dager). Før dere dømmer, barnet har trolig autisme, derav har vi en del utfordringer knyttet til mat. Anonymkode: eec97...8e5 ❤️❤️ UVI kan være sinnsykt vondt. Jeg gikk selv til lege for dette, enkel urinprøve og et lite stikk i fingeren. Etter første tablett med antibiotika ble det mye bedre - trengte bare 3 dager Fikk hastetime, hadde dratt i dag jeg.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #19 Skrevet 5. oktober 2022 Vondt i magen er ikke karakteristisk for diabetes. Anonymkode: 709fe...0e7
Haapefull Skrevet 5. oktober 2022 #20 Skrevet 5. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vondt i magen er ikke karakteristisk for diabetes. Anonymkode: 709fe...0e7 Feil. Pasienter med diabetes er mer plaget med magesmerter enn resten av befolkningen. En ubehandlet/uoppdaget diabetes kan føre til diabetisk ketoacidose (som er en livstruende tilstand som kommer av insulinmangel), og da er magesmerter et vanlig symptom. Til TS: Utifra symptomene du beskriver, er ikke diabetes det første som kommer opp i hodet mitt. Men uansett, er barnet ditt plaget med et eller annet bør du ta det med til legen enn å selv prøve å finne ut hva det kan være. Husk at barn ofte har en annen oppfatning av smerter enn voksne, og kan slite med å uttrykke seg for hva som egentlig er problemet. Magesmerter kan være smerter en annen plass, eller ha en psykisk årsak. Lykke til ❤️ Endret 5. oktober 2022 av Haapefull
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå