Gå til innhold

Ønsker oppskrift for en saftig og mør kalkun

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke laget kalkun før og ønsker en oppskrift på hvordan jeg skal gå frem for å få en saftig og mør kalkun.

Gjerne også en oppskrift på en god saus man kan ha til.

Hvilket tilbehør er vanligst og best og ha til kalkun.

Takker så mye for svar

(NB: Hvor stor kalkun trenger man til 4 personer?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her finner du forslag til både stuffing og saus. Man beregner ca 500 g kalkun per person, men det er bedre med for mye enn for lite (kald kalkun kan jo brukes til mye godt). Stuffing hjelper til med å gjøre kalkunen både smakfull og saftig. Gni smør inn under skinnet på kalkunen og også utenpå og dryss med salt og pepper. Stekes ved 160 grader i ½ time per kilo. Du kan sjekke om den er ferdig ved å stikke en kniv ved lårfestet og hvis kjøttsaften er klar er kalkunen ferdig. Husk å la den hvile før du skjærer i den, slik holder den seg saftig.

Forslag til tilbehør:

waldorfsalat

gulrøtter

asparges

brokkoli

grønne bønner

rosenkål

fløtegratinerte poteter

søtpotetmos

og så saus og stuffing selvsagt

Skrevet

Bruk steketermometer og ikke det som følger med. De er stilt noe høyere.

Invester i et digitalt.

http://www.clasohlson.no/?AFP=store/fs_mm....BD82CF541291546

Som øverst her eller så har de et rimligere lengre ned. Så lenge du ikke skal lage drops feks og kun bruke det til kjøtt/fisk så trenger det ikke gå høyere enn 100 grader.

Da har du en god investering til roastbeef seinere og å bruke i fisk om du legger det på en rist og har langpanna med vann under og damper det.

Stikk i den mest kjøttfulle delen og stek til 70-72 grader.

Skrevet

Skal stuffingen spises eller skal den bare være der for å gjøre kalkunen mør og saftig.

Hva gjør man med "innvollene" som er med. Kaster det?

Skrevet

Du kan koke saus på innvollene. Det følger med oppskrift på hvordan i kalkun-pakken.

Og stuffingen spises som regel ja.

Skrevet
Skal stuffingen spises eller skal den bare være der for å gjøre kalkunen mør og saftig.

Hva gjør man med "innvollene" som er med. Kaster det?

Stuffingen spises ja. Du kan enten servere den rett fra kalkunen eller grave den ut og ha i en skål hvis du heller vil det. Innvollene tar du ut før du fyller kalkunen med stuffing.

Innmaten kan du bruke som basis for sausen. Brun den og ha i løk, gulrot og sellerirot. Hell på vann og la koke et par timer. Sil og bruk kraften i sausen (sammen med stekesjyen fra kalkunstekingen). Evt kan du bare kaste den.

Skrevet

Jeg lærte triks av en engelsk dame jeg jobba sammen med. Legg bacon/fett flesk over brystet, fettet smelter og holder brystfileten saftig og beskytter mot varmen. = saftig kalkun.

Skrevet
Har ikke laget kalkun før og ønsker en oppskrift på hvordan jeg skal gå frem for å få en saftig og mør kalkun.

Gjerne også en oppskrift på en god saus man kan ha til.

Hvilket tilbehør er vanligst og best og ha til kalkun.

Takker så mye for svar

(NB: Hvor stor kalkun trenger man til 4 personer?)

De kalkunene du får kjøpt gjør jobben for deg. Følg stekeanvisningene. tempmåleren spreter ut da den er ferdig. vent med å skjær i den

Skrevet
Her finner du forslag til både stuffing og saus. Man beregner ca 500 g kalkun per person, men det er bedre med for mye enn for lite (kald kalkun kan jo brukes til mye godt). Stuffing hjelper til med å gjøre kalkunen både smakfull og saftig. Gni smør inn under skinnet på kalkunen og også utenpå og dryss med salt og pepper. Stekes ved 160 grader i ½ time per kilo. Du kan sjekke om den er ferdig ved å stikke en kniv ved lårfestet og hvis kjøttsaften er klar er kalkunen ferdig. Husk å la den hvile før du skjærer i den, slik holder den seg saftig.

Forslag til tilbehør:

waldorfsalat

gulrøtter

asparges

brokkoli

grønne bønner

rosenkål

fløtegratinerte poteter

søtpotetmos

og så saus og stuffing selvsagt

jeg har aldri fylt kalkunen før, men hatt gode grønnsaker til og en god saus. Blir stuffingen spist? Legger du den vedsiden av på fatet?

Skrevet

Jeg har alltid kalkun i stekepose og langsteker den i maaaange timer ;)

Og så lager jeg saus på kraften i posen etterpå. Har aldri opplevd at kalkunen blir tørr da.

Skrevet

Til Misty

Hvor lenge steker du kalkunen i posen og på hvilken tempratur?

Hvor får du så store stekeposer?

Hvordan lager du sausen av kraften?

Skrevet
. Blir stuffingen spist? Legger du den vedsiden av på fatet?

Klart stuffingen blir spist! Vi serverer den rett fra kalkunen.

Skrevet
Til Misty

Det følger med en oppskriftsbok i kalkunesken hvor det står temperatur + hvordan man lager saus.

De har så store stekeposer på alle dagligvareforretninger.

Skrevet
Til Misty

Har svart deg på PM (tror jeg :ler: )

;)

Skrevet

hvis jeg skal bruke bacon i stuffing, skal jeg steke den først da?

Skrevet
hvis jeg skal bruke bacon i stuffing, skal jeg steke den først da?

Det har jeg aldri gjort. Blander den som regel med alt det andre bare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...