Gå til innhold

Hvorfor er tenåringsjenter så ufyselige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så lei tweens eller tenåringsjenter🤮

Har ei hjemme som jeg ofte irriterer meg over og er i diskusjon med. Sminke, klær, håndduker, kopper&tallerkener som alltid står igjen. Stønning og himling med øynene, bare man spør høflig om hun kan dekke bordet til middag.

Ja jeg vet at hjernen blir ommøblert, at det er hormoner i sving, at det er mye skjønnhetspress i samfunnet, at hukommelsen deres er dårlig og at de er selvfokuserte i den alderen,men det holder ikke!

Jeg husker at jeg var sur og gretten i 9 klasse, men ellers husker jeg ikke at det var mye drama og krangling hverken mellom oss venninner eller foreldre, hvis jeg da ikke oppførte meg skikkelig dårlig.

Tenåringer har regler å forholde seg til og må forstå at de må delta i familielivet med å rydde etter seg og ta hensyn.

I dag var jeg på Meny og inn kom mange ungdomskolejenter som hadde matpause.

Mye veiving med armene, hyling, snakket engelsk til hverandre  med amerikansk aksent, hysteriske latteranfall og blikking til andre kunder.

Etter handleturen satte jeg meg på benken utenfor butikken, akkurat i det jentene kom ut.

To av de kom bort til meg, gjorde til stemmen sin i en litt sutrende tone og sa at de hadde tenkt å sitte på benken der jeg akkurat hadde satt meg ned.

Jeg sa jeg hadde behov for å sitte, og da himlet de med øynene og satte seg på gresset bortenfor mens de baksnakket meg.

Gutter er mye bedre å forholde seg til fordi de er enklere å forstå, ikke alt dramaet og bedre humør.

Måtte bare få det ut🙉

Anonymkode: b90c9...d3d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen synspunkter?

Ts

Jo. Kua har glemt at hun selv har vært kalv.

Anonymkode: 3fcfc...d1d

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid enkelt å oppdra barn. Samtidig er atferden til barnet et resultat av oppdragelsen. At hun "trasser" er en del av livet. Det starter allerede når de er små og går i perioder frem til de er voksne. Noen mer enn andre, avhengig av oppdragelse, arv, miljø og andre påvirkninger. 

Føler du deg maktesløs så ta et cos kurs eller snakk med hs, fvk, psykolog eller lignende. 

Jeg har en sønn med adhd. Han glemmer konstant. Jeg må stå opp med han hver morgen, selv om han er 15 år, og påminne han på alt han må gjøre og huske. Himling med øyner, frekkheter etc har han selvsagt prøvd seg på, men vi har slått hardt ned på dette. Høflighet har han fått prentet inn fra fødselen av. Når vi ser en negativ utvikling av atferden må vi korrigere oss selv som foreldre. 

Anonymkode: 0f027...6b6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jo. Kua har glemt at hun selv har vært kalv.

Jeg var tenåring på 80 tallet og var overhodet ikke sånn omtrent folk. Hadde respekt for voksne og iallfall fremmede.

Ts

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke alltid enkelt å oppdra barn. Samtidig er atferden til barnet et resultat av oppdragelsen. At hun "trasser" er en del av livet. Det starter allerede når de er små og går i perioder frem til de er voksne. Noen mer enn andre, avhengig av oppdragelse, arv, miljø og andre påvirkninger. 

Føler du deg maktesløs så ta et cos kurs eller snakk med hs, fvk, psykolog eller lignende. 

Jeg har en sønn med adhd. Han glemmer konstant. Jeg må stå opp med han hver morgen, selv om han er 15 år, og påminne han på alt han må gjøre og huske. Himling med øyner, frekkheter etc har han selvsagt prøvd seg på, men vi har slått hardt ned på dette. Høflighet har han fått prentet inn fra fødselen av. Når vi ser en negativ utvikling av atferden må vi korrigere oss selv som foreldre. 

Helt enig, men hun har to hjem og det gjør det vanskelig når vi foreldre har forskjellig oppdragelse.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Har ei hjemme som jeg ofte irriterer meg over og er i diskusjon med. Sminke, klær, håndduker, kopper&tallerkener som alltid står igjen. Stønning og himling med øynene, bare man spør høflig om hun kan dekke bordet til middag.

Ja jeg vet at hjernen blir ommøblert, at det er hormoner i sving, at det er mye skjønnhetspress i samfunnet, at hukommelsen deres er dårlig og at de er selvfokuserte i den alderen,men det holder ikke!

Jeg husker at jeg var sur og gretten i 9 klasse, men ellers husker jeg ikke at det var mye drama og krangling hverken mellom oss venninner eller foreldre, hvis jeg da ikke oppførte meg skikkelig dårlig.

Tenåringer har regler å forholde seg til og må forstå at de må delta i familielivet med å rydde etter seg og ta hensyn.

Mye veiving med armene, hyling, snakket engelsk til hverandre  med amerikansk aksent, hysteriske latteranfall og blikking til andre kunder.

Etter handleturen satte jeg meg på benken utenfor butikken, akkurat i det jentene kom ut.

To av de kom bort til meg, gjorde til stemmen sin i en litt sutrende tone og sa at de hadde tenkt å sitte på benken der jeg akkurat hadde satt meg ned.

Jeg sa jeg hadde behov for å sitte, og da himlet de med øynene og satte seg på gresset bortenfor mens de baksnakket meg.

Gutter er mye bedre å forholde seg til fordi de er enklere å forstå, ikke alt dramaet og bedre humør.

Måtte bare få det ut🙉

Bra at du sto på krava, evt satt på benken 😅

Å oppdra andres tenåringer er ikke min oppgave, så om slike vemmelige klikker oppfører seg som drittunger mot meg eller noen i mitt nærvær, så får de igjen med samme mynt. Jeg driter faktisk i om oppførselen deres bunner i usikkerhet og at det at noen faktisk setter dem på plass gjør at de begynner å grine. De får se til h****** å oppføre seg som folk.

Anonymkode: b32f1...3be

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg var tenåring på 80 tallet og var overhodet ikke sånn omtrent folk. Hadde respekt for voksne og iallfall fremmede.

Ts

Kanskje voksne den gang husker deg annerledes. Det er også noen år siden 80-tallet, så mye har forandret seg. Det er jo nesten 40 år siden, så du kan jo skru tiden ca. 40 år bakover fra 80-tallet og spørre deg selv om du som tenåring oppførte deg nøyaktig som tenåringer på 40-tallet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg jeg. Til jeg får tenåring. Nå har jeg en 7 åring snart, og kjenner at jeg blir utfordret av blikk og frekke svar. Det slår jeg hardt ned på. Jeg tolererer ikke frekk oppførsel og man skal alltid være høflig mot andre. Det er det verste jeg vet når barn/ungdom ikke har lært seg normal folkeskikk. Så du må nok bare stå i det er jeg redd, og slippe opp der du kan slippe opp. 

Anonymkode: 62ac5...a30

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Måtte bare få det ut🙉

Samme her med lillesøstera mi, hun har blitt et helt jævlig ufyselig menneske nå som hun har blitt tennåring. Sier så mye frekt og er rett og slett bare slem

Anonymkode: eb72f...113

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt enig, men hun har to hjem og det gjør det vanskelig når vi foreldre har forskjellig oppdragelse.

Ts

Det kan jeg skrive under på at kompliserer det hel desverre 😬 Du har all min medfølelse. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker at tenåringsgutter ikke er ufyselige? Jaja… 

Anonymkode: 4a9da...696

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Jeg har ikke barn selv, men har inntrykk av at tenåringer er forskjellige. Naturlig nok. Ikke alle er like vanskelige, men det er nok helt vanlig med den typen drama fra dem. Husker jeg også kunne være litt dramatisk. Smelling med dører og humørsvingninger :roll:

Jeg synes ellers at tenåringer er verst i gjenger eller flere sammen og guttene er ikke bedre. De skal gjerne tøffe seg. Mye bråk og mas og kjas. Roping og skriking. Masse drama og de er veldig opptatt av alle andre rundt dem og overdriver mye. For eksempel en gang jeg stod og ventet på bussen så var det noen tenåringer der og da hadde tydeligvis den ene gjort et eller annet. Da var det masse "se alle ser på oss" og masse sånt, men ingen så på dem i det hele tatt.

Å ta bussen når tenåringer er ferdig på skolen er også irriterende. Det er så utrolig mye bråk og støy med dem og de enser ikke at det er andre rundt dem. Hele verden kretser rundt dem.

Men som sagt så husker jeg at jeg også var litt ufordragelig i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner igjen himling med øynene, kommentarer osv men har ikke opplevd at tenåringene mine (gutt og jente) kaller meg stygge ting. 
Gutten er lat, sitter stort sett på rommet sitt og gamer, tar ikke skolen så seriøst, lite med venner på fritiden.  
Jenta er ute med venner hele tiden, mye mer snakkesalig og mye mer drama. Men hun er veldig engasjert i motsetning til han. Begge deler er irriterende for meg. Lettere da de var mindre. 

Anonymkode: e7954...4f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i dette. Jeg har ei på 15, og hun er rett og slett en fryd. Hun er trygg, blid, snill og høflig med alle. Hun hjelper til, og er utrolig omsorgsfull mot søsknene. Null jålerier, og har en stabil vennegjeng. Hun er veldig kreativ, har fine hobbyer, bygger lego og elsker å se filmer med mammaen. 

Men tenåringsgutter, spesielt flere sammen... grøss.

Anonymkode: b8d80...952

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Men respekt for unge i egen familie, det har du enda ikke 

Anonymkode: 30c7e...3d0

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Måtte bare få det ut🙉

Tenåringer er utfordrende ja, men kjønn handler det ikke om. Spent på hva slags forskning du sitter på som understøtter den teorien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun din, hun «du har hjemme»? 
Jeg har en 14-åring, og hun er jo litt som du beskriver, men hun er jo så mye mye mer! 12-årsalderen var mye «verre». Og sammenligningen din med gutter? 15-år gamle gutter? De er….. i beste fall uinteressante, i verste fall mildt sagt ufyselige,  hvis det ikke er ens egne man er glad i. Jentene vil jeg nå di hår hytteleverandører høy gang, i alderen 13-17….

Min (jente) er i hvertfall en glede og en fryd (som en annen her formulerte).  Fremmede unge tenåringer man møter utenfor meny kan jo være ufyselige, men de har blitt veldig mye mer spiselige etter at jeg fikk en selv (akkurat som småbarn ble det, 7-åringer og 11-åringer alt ettersom). 
Bare få det ut, du, men revolusjonært er det ikke. Skikkelig trist «at du har en hjemme», trist for hun stakkars mennesket du har hjemme og som du har like lite forståelse for som random tenåringer utenfor butikken. 
Og du har respekt og forståelse og høflig opptreden og livserfaring og alt som de mangler? 

Anonymkode: cf267...333

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Måtte bare få det ut🙉

Har mye med oppdragelse å gjøre. Jeg er 21 år, kunne faktisk ikke tenkt meg til å oppføre meg slik mot fremmede mennesker på meny da jeg var yngre. Det er bare flaut. Hadde ikke en streng oppvekst og hadde respekt for min familie. Jeg derimot syns eldre damer kan være ufyselige, blander seg inni hva alle andre gjør (ikke alle da☺️).

Anonymkode: 94cd4...fda

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar vi tak i himling med øyner og klagelyder når jenta er 4 og håper det ikke skal bli en fæl jente i fremtiden, syns man ikke skal finne seg i dårlig adferd, du får straffe det med å ta mobildata eller noe

Anonymkode: 5c931...921

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...