Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Dere som har hatt hyperemesis, eller alvorlig svangerskapskvalme - ble dere bedre eller verre med nr 2 (eller 3,4)? Begynte dere å spy tidligere?

Med nr 1 var jeg inn og ut av sykehus. Intravenøst, TPN, sonde, og ingenting funket. Spydde frem til fødsel. Det startet i uke 7 på kveldene, og rundt uke 12 spydde jeg hele dagen. Så ble det verre for hver uke.

Nå er jeg gravid, og har spydd siden uke 4+1, og er 5+4 i dag. Det er hele dagen, og allerede verre på dette tidspunktet enn med nr 1 i uke 12-14… 

Anonymkode: 790eb...445

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert ikke det du vil høre, men jeg er langt bedre med nr 2… Har ikke spydd en eneste gang så lang (7+6 i dag), men var veldig kvalm fram til for en ukes tid siden omtrent, nå er det helt greit. 

Anonymkode: 8d785...84b

• Liker 1
Skrevet

Verre. Var kvalm hele svangerskapet med begge, men mer intenst med nr 2. Har kanskje noe å gjøre med at det blir mindre hvile. Fikk også svangerskapsdiabetes (og preklampsi på slutten), forferdelig kombinasjon! 

Anonymkode: 98b8d...602

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg var mye bedre med nr. to. Med nr. en ble jeg kvalm i uke 5 og begynte å kaste opp alt jeg forsøkte å spise og drikke i uke 6. Jeg ble litt bedre rundt den tiden jeg var på OUL (ca uke 18) og betydelig bedre rundt uke 22. Jeg kastet opp frem til fødsel, men hadde både relativt kvalmefrie perioder og oppkastfrie dager etter uke 22. 

Med nr. to startet det til samme tid, og i uke 8-9 var jeg innlagt på sykehus, helt fortvilet, og kjente meg enda verre enn første gang. Men denne gangen ble det betydelig bedre rundt uke 12. Etter det var jeg uggen og småkvalm, hadde dårlig matlyst og kastet opp en gang i blant.  

Anonymkode: 446ed...b28

Skrevet

Sikkert ikke ønsket svar, men jeg var verre med nr. 2. Fikk gutt første gang og jente andre gang, så vet ikke om det kan ha noe å si. Med førstemann måtte jeg inn ca. 1-2 ganger i uka for væskebehandling. Med nr. 2 var jeg nesten mer innlagt enn hjemme. Måtte ha sonde og væskebehandling. Spydde frem til fødsel, og gikk på kvalmestillende ca. 1 uke i etterkant. Så ble jeg helt fin! 
Siste svangerskap gikk jeg ikke opp i vekt, spydde opp mot 20 ganger om dagen, hadde ukentlige ultralyder og ble igangsatt i uke 35+5 grunnet lite fostervann og vekstavvik. 

Anonymkode: ba0af...2ae

Skrevet

Ble mye bedre andre svangerskap. På tross av mindre hvile etc. 

Anonymkode: d44ad...2a8

Skrevet

Var mye værre med nr 2, lå mye på sykehus.

Nå når jeg er gravid med nr 3 så begynte jeg på afipran og phenergan fra første sekund og så videre på zofran og phenergan. Har derfor klart å forebygge det værste og unngått dehydrering, så er mye bedre selv om det kun er pga medisinene. Holder meg unna sykehuset ihvertfall. 

Anonymkode: 7136a...14e

Skrevet

Hvordan orket dere å bli gravide igjen? Jeg husker første svangerskap som tortur. Var dårlig hele veien. 

Og hvordan ivaretok dere tilknytningen til eldste? Jeg var sengeliggende hele svangerskapet og 9 mnd er lenge for en liten en. 

Anonymkode: 5a6d8...e91

Skrevet

Var like dårlig i starten med begge to. Men etter 3-4 mnd ble det bedre med nr to, ble aldri bedre i første svangerskap

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 5.20):

Hvordan orket dere å bli gravide igjen? Jeg husker første svangerskap som tortur. Var dårlig hele veien. 

Og hvordan ivaretok dere tilknytningen til eldste? Jeg var sengeliggende hele svangerskapet og 9 mnd er lenge for en liten en. 

Anonymkode: 5a6d8...e91

Er 9 år mellom nr 1 og nr 2. Ikke samme far, men var uansett ikke klar før.

Neste gang hadde lest mye om tidlig medisinering og forebygging. Tok 3,5 år før vi begynte å tenke på nr 3, men da var lengselen etter et siste barn stor nok til å være villig til å ofre det. Samtidig så hadde vi litt "bli ferdig med det"-innstilling (altså graviditeten). Samtidig som at kroppen igjen hadde glemt hvor ille det er å stå i det. Ting går MYE bedre denne gangen fordi jeg fikk medisin og oppfølging så tidlig, men det er fortsatt ikke godt å eksistere. Nå er jeg bare i "overlevelsesmodus" og teller dager. Snart halvveis 🥲

Anonymkode: 7136a...14e

• Hjerte 1
Skrevet

Moren min har født fire barn, og kun med den nest siste (svangerskap nr tre) spydde hun hele veien. Hvorfor det kan være så ulikt, vet jo ingen. Skulle tro de samme hormonene var i omløp, men likevel kan det arte seg så ulikt.

Krysser fingrene for at svangerskapskvalmen din er kortvarig denne gangen og gir seg etter noen få uker! 👍

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...