Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 6 mnd som aldri har babler, men hun skriker og "snakker" med andre lyder, men aldri denne velkjente bakingen som denne gjentagende dadada eller lignende. Er det normalt? 

Anonymkode: 33a1d...a35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6 mnd er vel ganske tidlig å bable? Min bablet lite og "pratet" lite til oss (sånne hermelyder de gjør fra ett par mnd). Er nå 1,5 og godt innenfor normalen. Sier ca 25-30 ord og forstår mye mer. Tror du kan slappe av 😊

Anonymkode: 552af...f92

Skrevet

Min begynte med mamama og sånt først ved 8mnd eller deromkring. Ikke stress, det kommer plutselig  :)

Anonymkode: 2c47f...7df

Skrevet

Ja, det er normalt. Noen begynner å «bable» når de 4-6 mnd gamle. Men, det er mange som begynner senere og. Ville ikke bekymret meg for det. 

Prat masse med babyen din. Prat med deg selv når dere gjør ting. «Nå skal vi skifte bleie» «Se hvordan det regner ute» Det kan være hva som helst, bare prat om det du gjør her og nå. Syng masse for babyen og, gjerne sanger der du benevner kroppen. 

Gi babyen din tid til å svare. Det at du sier noe til babyen, og babyen svarer med lyder eller babling er første steg. Det å lære seg at først sier mamma noe, så sier jeg noe er en av grunnsteinene i kommunikasjon. 

Viktigst av alt, ha lave skuldre. Språket og alle andre ferdigheter babyen skal lære seg vil komme med tiden. Er babyen veldig forsinket følger dere med på utviklingen sammen med helsestasjonen, og etterhvert barnehagen. 

Anonymkode: 7d0b6...892

Skrevet

Tror ikke du trenger å bekymre deg😊 Men, i noen tilfeller kan det jo være hørselen, feks om hen har mye ørebetennelse. Har også opplevd at legen trodde det kunne være stramt tungebånd. 

Anonymkode: 8326d...0ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...