Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er ung ufør og skal ut på leiemarkedet alene for første gang. 
Vet at det ikke er et ‘’tillegg’’, men håper dere skjønner hva jeg mener. Det man ‘’mister’’ om man har samboer. At man har mer å rutte med om man bor alene.

Jeg vurderer å leie et rom hos en bekjent, med kontrakt og hele pakka. Vil det bli ansett som samboer, siden vi deler kjøkken? Vi kommer jo ikke til å ha delt matbudsjett… 

Anonymkode: ce90b...098

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hei! Jeg er ung ufør og skal ut på leiemarkedet alene for første gang. 
Vet at det ikke er et ‘’tillegg’’, men håper dere skjønner hva jeg mener. Det man ‘’mister’’ om man har samboer. At man har mer å rutte med om man bor alene.

Jeg vurderer å leie et rom hos en bekjent, med kontrakt og hele pakka. Vil det bli ansett som samboer, siden vi deler kjøkken? Vi kommer jo ikke til å ha delt matbudsjett… 

Nei, når du har din egen husholdning - dvs. forsørger deg selv med mat og alt du trenger - så regnes du som enslig.

Anonymkode: d31de...7fc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, når du har din egen husholdning - dvs. forsørger deg selv med mat og alt du trenger - så regnes du som enslig.

Anonymkode: d31de...7fc

Okei, takk for svar 😊

ts

Skrevet

Du mister ikke tillegget av å bo med venner eller andre, kun samboer og partner.

Men hvordan de skiller det skjønner jeg ikke.. ei venninne flytta med venninna si, og de var jo kjærester de 8 årene de bodde sammen.

Anonymkode: 7a1cd...499

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du mister ikke tillegget av å bo med venner eller andre, kun samboer og partner.

Men hvordan de skiller det skjønner jeg ikke.. ei venninne flytta med venninna si, og de var jo kjærester de 8 årene de bodde sammen.

Anonymkode: 7a1cd...499

Ja ikke sant 🙈 Hvordan skal nav egentlig klare definere romantiske relasjoner 🤷🏼‍♀️

Men alt går vell på kontrakten kanskje? Men man kan jo leie av en kjæreste også… at f eks en eier, og den andre parten leier til de finner ut om de skal kjøpe sammen. 

Hvordan finner nav ut om man deler på bo kostnadene eller ikke 😛 kanskje de tar stikk prøver?? Plutselig må man sende inn de siste 3 månedene i kontoutskrift. Men fortsatt vanskelig for nav å definere hvem som spiser hva 😂 

Nei, jeg skjønner ikke hvordan nav regulerer dette. Bortsett fra de som er gift da. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja ikke sant 🙈 Hvordan skal nav egentlig klare definere romantiske relasjoner 🤷🏼‍♀️

Men alt går vell på kontrakten kanskje? Men man kan jo leie av en kjæreste også… at f eks en eier, og den andre parten leier til de finner ut om de skal kjøpe sammen. 

Hvordan finner nav ut om man deler på bo kostnadene eller ikke 😛 kanskje de tar stikk prøver?? Plutselig må man sende inn de siste 3 månedene i kontoutskrift. Men fortsatt vanskelig for nav å definere hvem som spiser hva 😂 

Nei, jeg skjønner ikke hvordan nav regulerer dette. Bortsett fra de som er gift da. 

ts

Det er jo folk selv som definerer om de er i et forhold eller ikke, og hvis man (fast) bor sammen med noen man et i et forhold til, er man samboer. Man er selv pliktig til å melde fra når sivilstatus endrer seg. Hvis man ikke gjør det svindler man NAV, og det er jo ikke *NAV* som har gjort noe galt da. Det er heller ikke noe feil med NAVs regelverk. 

Anonymkode: 25b47...b45

Skrevet

Mener du bostøtte? Den vil du miste om du flytter i kollektiv 

Skrevet
Pipaluk skrev (7 minutter siden):

Mener du bostøtte? Den vil du miste om du flytter i kollektiv 

Nei, tenker ikke på bostøtte, men greit å vite like vell 😅 pr dags dato, får jeg typ et par kroner over til at jeg har rett på bostøtte…

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...