AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #1 Skrevet 4. oktober 2022 Barnet vårt er 5,5 år, normalt utviklet både motorisk og språklig for alder, og ingen andre ting som oppleves som unormalt - bortsett fra at vi nesten daglig fremdeles har uhell med både tiss og noen ganger bæsj på dagtid! barnet er undersøkt på sykehus uten at de fant noe galt, og vi foreldre har virkelig prøvd ALT - klistremerkeskjema, belønning, påminnelser, må skifte klær selv etterpå for å gjøre det mest mulig tungvint å ha uhell osv osv osv… vi voksne har gitt helt opp, men er jo selvfølgelig redd for at dette kan føre til mobbing snart, siden ingen andre i barnehagen/venner har slike problemer lenger ps. Barnet er ikke redd for doen, så problemet må ligge et annet sted! noen som har opplevd det samme og har noen råd?🙏🏻 Anonymkode: be109...2fc
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #2 Skrevet 4. oktober 2022 Har en seksåring som sliter med det samme. Han går nå på movicol i tilfelle det er forstoppelse som er årsaken til avføringsuhell, og skal gjøre det i 6 mnd. Vi har innført fast tid på morgenen (før skole) og kveld (leggetid) der han skal sitte 10 min på do og prøve å bæsje. Pga movicol fungerer dette greit, det kommer bæsj begge ganger, og det er derfor sjelden uhell nå. Angående tiss bør han gå minst hver tredje time på do. Det er litt vanskeligere å følge opp, for på skole og SFO er de ikke flinke til å minne han på det. Men han husker stort sett at han skal gå på do og tisse etter måltid. Så det har gått overraskende greit. Vi har også øvd på å skifte klær selv, gjort skift og våtservietter lett tilgjengelig i garderoben (i en tøypose så ingen vet hva som er i), så de få gangene han har hatt uhell har han ordnet seg selv. Det har altså gått overraskende fint, og mye løsnet med faste rutiner og modning av å begynne på skole. Han har nå hyppige uhell på ettermiddagen, for da er han sliten og blir så syyykt sur hvis vi minner han om å gå på do etter middag. 🤯 Og på besøk hos venner nekter han å gå på do. Men som regel går det helt fint, han må gå på do før han forlater huset, og i løpet av de to-tre timene er det sjelden uhell. Han har et søskenbarn som var heeelt lik. Det er ikke så uvanlig, men man snakker jo ikke så mye om det. Vi er ikke særlig åpne om det, sier bare til venners foreldre at han kan glemme seg ut i aktiv lek og ber de oppmuntre han til å gå på do (men han nekter jo...). Anonymkode: 860ac...884
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #3 Skrevet 4. oktober 2022 Forstoppet? Først må du puste med magen, og legge bort de kjipe følelsene hos deg selv, så du ikke overfører de til barnet. Det er ikke uvanlig med slike uhell verken hos 5 åringer, 6 åringer eller til og med 7 åringer. Prøv å finne ut av den underliggende årsaken. Vansker med å løsrive seg fra lek? Forstoppelse er en veldig vanlig grunn til uhell. Avføringen skal være myk, daglig. Om avføringen blir liggende i tarmen vil tarmen utvides, og gjøre at barnet får nedsatt følelse av når det må tisse og bæsje. Anonymkode: f4378...8ac
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #4 Skrevet 5. oktober 2022 Det er nok best å sjekke med legen? Vi har 2 på 6 år gutt og 7 år jente, begge to skvetter på seg, men hun på 7 kan ha store ulykker innimellom, ingen andre sykdommer eller feil med blæren. Vi har vært innom sykehus for sjekke av begge. Hun på 7 driver nå å trene bekken til fysioterapeut, + at vi har fått resept på bind og bleier som hun kan bruke når det er ille. Jeg var neste lik som datter min, min mamma sa at når jeg kom i puberteten så forsvann det. Han på 6 bruker jeg å minne på å gå på do og tørke seg foran, men som regel stresser han inn til do og hopper rett ut igjen uten å tenke på at det blir søl. Det er nok mange i den alderen som har ulykker. Anonymkode: 749e2...2d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå