Gå til innhold

Kan en fastlege bli skuffet over pasientene sine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har uføretrygd og klarer ikke å jobbe noe særlig. Likevel vil legen absolutt at jeg skal ut i arbeidspraksis. Jeg har blitt presset av han til å ordne et møte med Nav. Men jeg og saksbehandler ble enige om at jeg ikke gjør noe nå, men eventuelt kommer på nytt møte senere hvis det skulle bli aktuelt. Vi ble enige om at hun skulle skrive det til han. Men jeg tror ikke han gir seg med det første, han kommer nok til å fortsette å presse meg litt til. Det høres jo ut som fastlegen er mest ivrig på dette her, men jeg skjønner at han bare vil hjelpe meg og mener det hadde vært bra for meg, men jeg er ikke klar for det nå. Har ikke vært så lett å si det til han da jeg har følt press, og noen ganger avfeid svarene mine om at jeg ikke er klar. Jeg har ikke hatt han så lenge og er fornøyd med han ellers. Derfor vil jeg fortsette å ha han, også fordi det ikke er så mange ledige fastleger i området her. Men kan han bli skuffet over meg? Han kan vel ikke nekte å fortsette å ha meg som pasient eller nekte meg flere timer med samtaler som jeg har en gang i måneden? Leger er vel profesjonelle nok til å ikke bli skuffet over pasienter eller?

Anonymkode: d96b3...353

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan ikke nekte deg og bruke han som lege av det. 😊🧡 Men en lege kan jo bli lei seg sikkert, på en pasient sine vegne? Når han insisterer på at du skal jobbe noe, og ser potensialet for og bli bedre av det. 

Nei, har faktisk ikke tenkt tanken engang av en lege. Men følte at hun som tok over meg etter min psykeriater, som er ei psykeratisk sykepleier kunne pushe og bli irritert på meg. Og ga meg opp og skrev meg ut 😬

• Liker 1
Skrevet

Om du absolutt ikke vil bytte får du be han om å holde munn om arbeidspraksis fra nå av, og at du heller kan spørre om råd når/om du en dag føler deg klar for det!

Det kan og være at han pusher deg fordi han vil at du skal ha noe å gå til? Så om du er i form og har energi til det, kan du f.eks melde deg som frivillig his frivillighetssentralen eller røde kors? 

Anonymkode: ea320...4e4

• Liker 3
Skrevet

Det er legen og du som blir enige om hva du er klar for. Saksbehandler hos Nav har ikke peiling på slikt, og selv om hun jatter med deg betyr det ikke at hun har rett til det. Eller peiling  hun har ingen kompetanse til å uttale seg! 

Når legen mener du er klar, prøv å utfordre deg selv. Spør i det minste hvorfor han mener du er klar. 

Men nei, du blir ikke «sparket» som pasient for noe slikt. 

Anonymkode: a05ae...67d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er legen og du som blir enige om hva du er klar for. Saksbehandler hos Nav har ikke peiling på slikt, og selv om hun jatter med deg betyr det ikke at hun har rett til det. Eller peiling  hun har ingen kompetanse til å uttale seg! 

Når legen mener du er klar, prøv å utfordre deg selv. Spør i det minste hvorfor han mener du er klar. 

Men nei, du blir ikke «sparket» som pasient for noe slikt. 

Anonymkode: a05ae...67d

Nei, men skriver legen en tynn søknad/er ærlig hva HAN mener i eks søknad om uføretrygd, så jatter ikke nav med lenger. 

Skrevet
Maestro skrev (2 minutter siden):

Nei, men skriver legen en tynn søknad/er ærlig hva HAN mener i eks søknad om uføretrygd, så jatter ikke nav med lenger. 

Han har sagt jeg ikke kommer til å miste uføretrygden uansett. Men vet ikke om han kan skrive noe uten at jeg vet det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han har sagt jeg ikke kommer til å miste uføretrygden uansett. Men vet ikke om han kan skrive noe uten at jeg vet det.

Du har krav på innsyn på alle papirene legen sender til nav! Og om du ikke vil at legen skal mase om dette så må du være veldig tydelig ovenfor legen og gi han klar beskjed om at nok er nok!

Anonymkode: ea320...4e4

• Liker 1
Skrevet

Du har allerede uføretrygd. Så NAV er egentlig ute av bildet med mindre fastlegen mener at praksisplass er en del av behandlingsopplegget ditt. Muligens en vta kan være aktuelt. Da er det sikkert slik at du er ofte hos fastlegen grunnet helse? Det kan være at fastlegen mener alle steiner er snudd utenom at du arbeider litt, muligens for å dempe på symptomer. Om du ikke er enig kan du fort bli en såkalt «behandlingsresistent» pasient og muligheten svinner hen for å få hjelp. At du overtenker og tror en fastlege er skuffet over deg kan være en del av problemet ditt. 
Du er uansett i din fulle rett til å si tydelig fra om at maset om praksisplass skal slutte. Men hva da? Hvor skal du få hjelp og hvordan? Dette er det bare deg som kan svare på.
Fastlegen er ikke pliktig til å gi mer behandling enn det som er adekvat. Om fastlegen mener at nok er nok, er hen i sin fulle rett til det og kan sette grenser for antall konsultasjoner. Da må du i så fall henvises videre i sekundærhelsetjenesten. Men du har sikkert allerede gått «hele runden» for å få innvilget ufør. 

Anonymkode: 85706...9ab

• Liker 1
Skrevet

Var på fest for en måneds tid tilbake og ble sittende utover kvelden sammen med en fastlege. Etter snart 20 år i yrket har hun fått nok og avslutter sin praksis neste år for å gå over til en jobb på sykehuset. 

Kort og enkelt forklart, hun er så lei av pasienter som kommer inn døra med de minste problemer, problemer som ingen ville kommet med for bare 10 år siden.. Problemer hun mener ikke har noe med hennes fastlegepraksis å gjøre. 

Det interessante var at hun som kvinne, hengte ut alle andre kvinner, kvinner med små symptomer på nedstemthet som kom for å få hjelp som om det gjaldt liv eller død. De hadde utfordringer knyttet til venninner, til jobb, til ektemann, til barn.. Terskelen for å gå til fastlegen i dag er en vits, det misbrukes så til de grader at hun ikke hadde ord for det. 

Så takk til alle dere(menn og kvinner) som opptar fastlegen med de bortimot ikkeeksisterende problemene som gjør at fastlegene ikke ønsker å være fastlege lenger. 

Anonymkode: 1c1bd...ac8

• Liker 4
Skrevet

Hvis du er ufør så er ho det en ferdig sak. Du trenger ikke diskutere dette med legen din. 

Anonymkode: 5e0c5...a23

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Var på fest for en måneds tid tilbake og ble sittende utover kvelden sammen med en fastlege. Etter snart 20 år i yrket har hun fått nok og avslutter sin praksis neste år for å gå over til en jobb på sykehuset. 

Kort og enkelt forklart, hun er så lei av pasienter som kommer inn døra med de minste problemer, problemer som ingen ville kommet med for bare 10 år siden.. Problemer hun mener ikke har noe med hennes fastlegepraksis å gjøre. 

Det interessante var at hun som kvinne, hengte ut alle andre kvinner, kvinner med små symptomer på nedstemthet som kom for å få hjelp som om det gjaldt liv eller død. De hadde utfordringer knyttet til venninner, til jobb, til ektemann, til barn.. Terskelen for å gå til fastlegen i dag er en vits, det misbrukes så til de grader at hun ikke hadde ord for det. 

Så takk til alle dere(menn og kvinner) som opptar fastlegen med de bortimot ikkeeksisterende problemene som gjør at fastlegene ikke ønsker å være fastlege lenger. 

Hvorfor tror du dette er relevant her?

Anonymkode: 54a6d...763

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lol, vi kan sikkert takke dette forumet for mye. Nesten uansett hva man lurer på om helsa så får man beskjed om å gå til legen. Det er mange ganger jeg har merket noe med kroppen min, også lurer jeg bare på om andre opplever der samme. Til og med da får jeg bare beskjed om å oppsøke lege. Jeg blir jo usikker da. 

Anonymkode: 3f0dc...309

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du er ufør så er ho det en ferdig sak. Du trenger ikke diskutere dette med legen din. 

Anonymkode: 5e0c5...a23

Nei, vil jo helst ikke diskutere det, men han begynner å snakke om det hver gang jeg er der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har allerede uføretrygd. Så NAV er egentlig ute av bildet med mindre fastlegen mener at praksisplass er en del av behandlingsopplegget ditt. Muligens en vta kan være aktuelt. Da er det sikkert slik at du er ofte hos fastlegen grunnet helse? Det kan være at fastlegen mener alle steiner er snudd utenom at du arbeider litt, muligens for å dempe på symptomer. Om du ikke er enig kan du fort bli en såkalt «behandlingsresistent» pasient og muligheten svinner hen for å få hjelp. At du overtenker og tror en fastlege er skuffet over deg kan være en del av problemet ditt. 
Du er uansett i din fulle rett til å si tydelig fra om at maset om praksisplass skal slutte. Men hva da? Hvor skal du få hjelp og hvordan? Dette er det bare deg som kan svare på.
Fastlegen er ikke pliktig til å gi mer behandling enn det som er adekvat. Om fastlegen mener at nok er nok, er hen i sin fulle rett til det og kan sette grenser for antall konsultasjoner. Da må du i så fall henvises videre i sekundærhelsetjenesten. Men du har sikkert allerede gått «hele runden» for å få innvilget ufør. 

Anonymkode: 85706...9ab

Tror det skal litt mer til før legen nekter en pasient flere timer eller sletter han eller henne fra lista si. Har hørt at det skal veldig mye til før det skjer.

Skrevet

Det kan nok legen bli dersom pasienten ikke hører etter på legens faglige råd 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har uføretrygd og klarer ikke å jobbe noe særlig. Likevel vil legen absolutt at jeg skal ut i arbeidspraksis. Jeg har blitt presset av han til å ordne et møte med Nav. Men jeg og saksbehandler ble enige om at jeg ikke gjør noe nå, men eventuelt kommer på nytt møte senere hvis det skulle bli aktuelt. Vi ble enige om at hun skulle skrive det til han. Men jeg tror ikke han gir seg med det første, han kommer nok til å fortsette å presse meg litt til. Det høres jo ut som fastlegen er mest ivrig på dette her, men jeg skjønner at han bare vil hjelpe meg og mener det hadde vært bra for meg, men jeg er ikke klar for det nå. Har ikke vært så lett å si det til han da jeg har følt press, og noen ganger avfeid svarene mine om at jeg ikke er klar. Jeg har ikke hatt han så lenge og er fornøyd med han ellers. Derfor vil jeg fortsette å ha han, også fordi det ikke er så mange ledige fastleger i området her. Men kan han bli skuffet over meg? Han kan vel ikke nekte å fortsette å ha meg som pasient eller nekte meg flere timer med samtaler som jeg har en gang i måneden? Leger er vel profesjonelle nok til å ikke bli skuffet over pasienter eller?

Høres ut som min tidligere fastlege. Er dette i Fr.stad?? Byttet fastlege for å si det sånn. Han overkjørte meg helt. Gjaldt ikke det samme hos meg, men kronisk sykdom satt av spesialist. Han begynte og sette andre ting som var i motsatt skala på meg, som ikke stemte overhodet. Gal mann!!!

Anonymkode: 0d27c...c8a

Skrevet
Maskinfører skrev (7 minutter siden):

Det kan nok legen bli dersom pasienten ikke hører etter på legens faglige råd 

Ok. Trodde de skulle ha en nøytral holdning til pasientene 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ut som min tidligere fastlege. Er dette i Fr.stad?? Byttet fastlege for å si det sånn. Han overkjørte meg helt. Gjaldt ikke det samme hos meg, men kronisk sykdom satt av spesialist. Han begynte og sette andre ting som var i motsatt skala på meg, som ikke stemte overhodet. Gal mann!!!

Anonymkode: 0d27c...c8a

Nei er ikke i Fredrikstad.

Hørtes ikke bra ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Like greit, hun hørtes veldig uprofesjonell ut. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Klart en fastlege kan blir lei og skuffet. Når jeg leser her inne hva folk drar til legen med eller hva de blir oppfordret til å ringe legevakten for så tenker jeg mitt. Folk venter ikke å ser om ting går over lengre, alt er hast. 

Ellers er jeg enig i AB 85706...9ab.   Vi vet jo ikke mer enn det du forteller og det høres virkelig ut som legen din vil hjelpe deg. Om du egentlig trenger å komme deg litt ut blant folk så er jo en praksisplass en fin måte. Men om du ikke mener det så må du finne andre måter. Hvis du sitter hos legen din å sier det samme gang på gang, uten å tenke ut en løsning og ikke vil være med på hans løsning, så kan det nok hende at du kan få sjeldnere faste timer. Men han kan ikke nekte deg timer når du er syk. 

Anonymkode: 65877...d60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...