Gå til innhold

Tok du det helt med ro når du hadde bristet/brekte ribbein?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bristet eller brukket ribbeina på to steder, og har hatt det skikkelig vondt i drøyt to uker nå med vondt når jeg puster.

Prøver å ta det rolig men må gjøre litt matlaging/oppryddin og tusler litt rolig rundt i strøket hver dag.

Hvor rolig må man ta det egentlig?

Anonymkode: 7d1fe...2a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har bristet eller brukket ribbeina på to steder, og har hatt det skikkelig vondt i drøyt to uker nå med vondt når jeg puster.

Prøver å ta det rolig men må gjøre litt matlaging/oppryddin og tusler litt rolig rundt i strøket hver dag.

Hvor rolig må man ta det egentlig?

Du må ikke ta det rolig, men det kan gjøre jævlig vondt å bevege seg. Jeg løp Oslo Maraton med fire brukne ribbein, anbefales ikke

Anonymkode: 3641e...119

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må ikke ta det rolig, men det kan gjøre jævlig vondt å bevege seg. Jeg løp Oslo Maraton med fire brukne ribbein, anbefales ikke

Anonymkode: 3641e...119

Fastlegen ga beskjed om å ta det helt med ro, mens jeg var så dum at jeg prøvde meg på lett styrketrening, og da ble det mye verre

ts

Skrevet

Å være i aktivitet er ikke farlig. Min fastlege ba meg om å være i aktivitet, men følge smerteterskelen. 

Anonymkode: 2fa77...8ff

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Å være i aktivitet er ikke farlig. Min fastlege ba meg om å være i aktivitet, men følge smerteterskelen. 

Men når man har smerter omtrent hele tiden da?

Når jeg ligger på motsatt side av der det er vondt eller står rett opp og ned er det ikke så ille, men ellers i alle stillinger kjenner jeg små knivstikk konstant.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men når man har smerter omtrent hele tiden da?

Når jeg ligger på motsatt side av der det er vondt eller står rett opp og ned er det ikke så ille, men ellers i alle stillinger kjenner jeg små knivstikk konstant.

Ts

Vondt vil du ha uansett, og det vil bli verre før det blir bedre. Men du kan være aktiv så lenge smerten er tålbar eller ikke så ille som du skriver. Ta smertestillende til faste klokkeslett, da får du bedre kontroll på smerten og slipper smertetopper. 

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, men så klarte jeg ikke så mye annet heller. Aldri hatt så jævlig vondt før. Det er 3 uker siden, og gjør fortsatt jævlig vondt når jeg nyser og hoster. Det er først nå jeg føler jeg kan trene igjen

Anonymkode: f875c...2b7

• Hjerte 1
Skrevet

Hvordan kan man i det hele tatt ikke ta det med ro når man har bristet eller brekt ribbein? Gjør jo drit vondt å bare puste. 

Anonymkode: f875c...2b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...