AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #1 Skrevet 4. oktober 2022 Baby er 4 mnd om 10 dager. Vet ikke hva jeg skal begynne med? Hva ga dere? Tenkte bare en pitteliten smaksprøve i starten. Begynte dere dagen barnet ble 4 mnd? Eller litt over? 🙊 Anonymkode: 93f77...ee0
Willat Skrevet 4. oktober 2022 #2 Skrevet 4. oktober 2022 Most avokado og moste erter. Superpopulært! Neste var most banan. Blandet av og til med morsmelk. Begynte da baby var 5 mnd. Anbefaler appen Solid Starts.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #3 Skrevet 4. oktober 2022 Vi begynte vel rundt 5 mnd. Tror vi startet med litt most banan og most potet som de første to tingene, blandet litt morsmelk i begge. Og så kjøpte jeg sånn babygrøt fra 4 mnd og ga baby 1-2 babyskjeer. Avokado tror jeg og vi prøvde tidlig. Og kokt most gulrot. Anonymkode: 1a0aa...1d5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #4 Skrevet 4. oktober 2022 Most søtpotet most banan avokado sviskemos med unntak av banan er dette supert å fryse ned i terninger for å kunne ta opp passe store smaksprøver Anonymkode: 092b2...197
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #5 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Most søtpotet most banan avokado sviskemos med unntak av banan er dette supert å fryse ned i terninger for å kunne ta opp passe store smaksprøver Anonymkode: 092b2...197 Å ikke avokado så klart Anonymkode: 092b2...197
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #6 Skrevet 4. oktober 2022 Fullammet, så ventet selfølgelig til 6 mnd. Sørget for å spise næringsrikt så melken hadde nok b12 og jern, samt passet på sen avnavling. Startet med eggeplomme, rå lever, kraftkokt kjøtt, marg, hjerte og morsmelkfermentert søtpotet, avokado og banan. Anonymkode: 57edf...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #7 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Fullammet, så ventet selfølgelig til 6 mnd. Sørget for å spise næringsrikt så melken hadde nok b12 og jern, samt passet på sen avnavling. Startet med eggeplomme, rå lever, kraftkokt kjøtt, marg, hjerte og morsmelkfermentert søtpotet, avokado og banan. Anonymkode: 57edf...dcc 😂😂😂😂😂 Anonymkode: 69fd7...96a 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #8 Skrevet 4. oktober 2022 Anbefalingen er vel 6 mnd for fullammede barn, så jeg tenker å vente til ca da. Anonymkode: d9364...567 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #9 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): 😂😂😂😂😂 Anonymkode: 69fd7...96a Hva er så morsomt med dette? Jeg kan legge til at dersom jeg ikke ammet ville jeg nok startet ved 4 mnd, men da med juice fra fermenter kål, eggeplomme og lever. Det er kjempeviktig å fokusere på næringstett og tar vennlig mat for de minste, og droppe ultraprossesert ferdigmat som pulvergrøt. Anonymkode: 57edf...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #10 Skrevet 5. oktober 2022 https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2022/tidlig-introduksjon-av-mat-kan-forebygge-matallergi-hos-barn.html Startet med små smaksprøver av egg, nøtter og hvete. Er anbefalt fra rimelig alder, begynn ved 4 mnd! Dette er ikke format babyen skal bli mett, kun utsettes tidlig og jevnlig for allergener. Kan lese mye mer om denne studien på nett. Ellers startet vi med grønnsaker. Anonymkode: c4ed9...143 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #11 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Fullammet, så ventet selfølgelig til 6 mnd. Sørget for å spise næringsrikt så melken hadde nok b12 og jern, samt passet på sen avnavling. Startet med eggeplomme, rå lever, kraftkokt kjøtt, marg, hjerte og morsmelkfermentert søtpotet, avokado og banan. Anonymkode: 57edf...dcc Dumt å gi noe som ikke er anbefalt for barn under 10, til en baby på 6 mnd 😂😂 Anonymkode: feb3c...aed
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #12 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Anbefalingen er vel 6 mnd for fullammede barn, så jeg tenker å vente til ca da. Anonymkode: d9364...567 Anbefalingene er at man så smått begynner med litt smaksprøver ved 4 mnd Anonymkode: 092b2...197 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #13 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Anbefalingen er vel 6 mnd for fullammede barn, så jeg tenker å vente til ca da. Anonymkode: d9364...567 Nei, de har enerett anbefalingene til å gi smaksprøver fra 4 mnd da det kan forebygge en del allergier og inntoleranser. Anonymkode: 71114...d1b 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #14 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er så morsomt med dette? Jeg kan legge til at dersom jeg ikke ammet ville jeg nok startet ved 4 mnd, men da med juice fra fermenter kål, eggeplomme og lever. Det er kjempeviktig å fokusere på næringstett og tar vennlig mat for de minste, og droppe ultraprossesert ferdigmat som pulvergrøt. Anonymkode: 57edf...dcc Skal du kødde med tråden så gjør det hvertfall på en måte som ikke kan være skadelig for små babyer hvis noen skulle finne på å ta deg seriøst. Anonymkode: 092b2...197
nordlending Skrevet 5. oktober 2022 #15 Skrevet 5. oktober 2022 https://ammehjelpen.no/fast-fode/ Hvor står det at man bør gi fra 4 mnd, som en del skriver? 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #16 Skrevet 5. oktober 2022 Most banan Moste kokte grønnsaker Eggerøre Grøt Anonymkode: 4a274...23c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #17 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dumt å gi noe som ikke er anbefalt for barn under 10, til en baby på 6 mnd 😂😂 Anonymkode: feb3c...aed Hva er det som ikke er anbefalt og av hvem? Jeg kødder ikke med noe av dette, har to barn på 4 og 7 år som spiste dette. De er sunne og friske, spiser alt mulig (franske oster, oliven, sushi, beef tartar, koriander, alle slags grønnsaker osv). Yngste ammes fortsatt, og ingen av dem har hatt omgangssyke i sitt liv eller mer enn 2 dager hjemme fra bhg/skole i løpet av et år. Ingen allergier, og perfekt fordøyelse. I min omgangskrets er dette helt normal babymat, de fleste av oss er veldig interessert i ernæring og flere har utdannelse innen faget. Jeg synes det er trist at så mange velger å gi babyer mat før tarmen er klar for det, og synes pulverisert barnegrøt er noe av det verste som har skjedd folkehelsen. Anonymkode: 57edf...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #18 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hva er det som ikke er anbefalt og av hvem? Jeg kødder ikke med noe av dette, har to barn på 4 og 7 år som spiste dette. De er sunne og friske, spiser alt mulig (franske oster, oliven, sushi, beef tartar, koriander, alle slags grønnsaker osv). Yngste ammes fortsatt, og ingen av dem har hatt omgangssyke i sitt liv eller mer enn 2 dager hjemme fra bhg/skole i løpet av et år. Ingen allergier, og perfekt fordøyelse. I min omgangskrets er dette helt normal babymat, de fleste av oss er veldig interessert i ernæring og flere har utdannelse innen faget. Jeg synes det er trist at så mange velger å gi babyer mat før tarmen er klar for det, og synes pulverisert barnegrøt er noe av det verste som har skjedd folkehelsen. Anonymkode: 57edf...dcc Hvis du er så kunnskapsrik så vet du VELDIG godt at babyer ikke skal ha lever Anonymkode: 092b2...197 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #19 Skrevet 5. oktober 2022 Begynte fra ca. 3,5 mnd med å utsette for allergener iht nyeste forskning - peanøtter (peanøttsmør), egg (bløt eggerøre), melk (litt melk på fingeren) og hvetemel (blandet med litt morsmelk). Dette var bare bittesmå smaksprøver, typ på størrelse med en ert. Fra 4 mnd begynte vi med større smaksprøver. Lagde større porsjoner og frøs ned i isbitformer og ga en terning av gangen. Begynte med sviskemos, aprikosmos, hjemmelaget grøt og søtpotetmos med usaltet smør i. Etterhvert fikk hun flere typer grønnsaksmos, og fikk i tillegg smake på det vi spiste som egnet seg. Passet også på å venne henne til ulike temperaturer på maten. Anonymkode: d6251...7d0 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #20 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du er så kunnskapsrik så vet du VELDIG godt at babyer ikke skal ha lever Anonymkode: 092b2...197 Vet jeg det? Jeg har hørt at det sirkulerer noen myter om at lever er problematisk, I hovedsak fra veganere. Jeg tror nok vitamin A i form av retinol er essensielt for utvikling av hjerne og syn hos barn. Det er også en klar forskjell på å ta tilskudd av isolerte vitaminer, og det å spise hel mat. Lever fra friske, unge dyr er supermat. Lever er naturens egen multivitamin, og inneholder hele spekteret av mikronæringsstoffer med unntak av vitamin C. Vi spiser hele dyret, med skinn, bein og innmat. Det er ikke farlig for barn, tvert imot. Og hvis babyer ikke skal ha lever, hvordan forklarer du alle anbefalingene om leverpostei på brødskiver? Vi styrer unna leverpostei fra butikken da, ønsker ikke å ødelegge barnas tarmflora med karragenan. Anonymkode: 57edf...dcc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå