Gå til innhold

Flere som har sånne foreldre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er voksen. Likevel behandler de meg som et barn. De tror de har rett til å kjefte på meg for hver minste ting, men svarer jeg tilbake så får jeg høre at sånn snakker jeg ikke til dem. De tror de kan bestemme alt over meg, så jeg får ikke leve livet mitt som jeg vil. En gang fikk jeg nok og sa fra at jeg gjør som jeg vil med livet mitt, da sa pappa at hvis jeg gjør det så er det ikke bare mitt liv men deres liv også, og mamma sa med ekkel hermestemme jeg gjør som jeg vil jeg. Jeg bor ikke langt unna dem derfor blir det sånn. Låser jeg ikke døra kommer de inn uten å ringe på. Og mamma har skiftet ut gardiner og sånt mot min vilje fordi hun ikke liker smaken min. Vurderer å flytte men da blir det vel protester og de prøver nok å hindre meg. De behandler ikke broren min på samme måte, de ser på han som normal men ikle meg, og jeg har ingen diagnose heller, så vet ikke hvorfor. Hva hadde du gjort? Flere?

Anonymkode: 08c93...706

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde flyttet langt unna og holdt kontakten på et minimum en lang periode.

Anonymkode: 35542...cb0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du oppfører deg jo som et barn ; "jeg gjør som jeg vil" Du er voksen den dagen du kan snakke som en voksen med dem. 

Anonymkode: e73b1...ae1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du oppfører deg jo som et barn ; "jeg gjør som jeg vil" Du er voksen den dagen du kan snakke som en voksen med dem. 

Hæææ? Det var mamma som da det på den måten med hermestemme, jeg sa det på en helt vanlig måte, noe må man jo si. Jeg oppfører meg som en voksen, men de behandler meg som et barn. Har de liksom rett til det mener du?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hæææ? Det var mamma som da det på den måten med hermestemme, jeg sa det på en helt vanlig måte, noe må man jo si. Jeg oppfører meg som en voksen, men de behandler meg som et barn. Har de liksom rett til det mener du?

Hvor gammel er du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor gammel er du? 

27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva hadde du gjort? Flere?

Jeg hadde sikkert klikket i vinkel. Hadde moren min etter å ha tråkket over grensene mine - hermet etter meg når jeg sa i fra, så hadde jeg faan meg kastet henne på dør. "Kom deg til helvete ut ditt frekke kvinnemenneske, og jeg må faan ikke se deg her igjen"...Ikke at jeg noen gang har sagt det til moren min, men så har hun heller ikke i voksen alder kommet trampende inn i livet mitt og tatt seg til rette. 

Har du snakket med dem og spurt hva de egentlig vil med denne oppførselen? På en seriøs måte? 

Har du gjort noe/krevd noe voldsomt med oppfølging siden de mener de skal ta seg til rette slik? Det er jo bare veldig merkelig. Hva er det egentlig du vil som de reagerer slik på? Hva mente faren din med det han sa? At ditt liv er deres liv også? Er det noe de er redd for? Er det noe du gjør som de bekymrer seg over? Er du selvstendig ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes dessverre en del sånne foreldre.     

Folk som absolutt skal sutre og klage over at TV-program er rævva, samtidig som de helt frivillig velger å faktisk følge med på det samme TV-programmet. Så kommer dem hele kvelden med kommentarer om hvor dårlig det som går på TV er, forbanna søppel-program / bare for drittunger / patetisk sludder og vås / barnslig dritt / og så videre, og så videre, hele forbanna kvelden. Men rett etter at man skrur av TV og går sin vei, så begynner dem umiddelbart å sutre og klage enda mer. For da har man visstnok vært "utrolig slem ovenfor "stakkarslige" lille dem, liksom. Da blir det klaging fordi dem påstår at de ikke hadde "fått lov til" å se på TV. Men eEgentlig burde de jo vært ganske takknemlige for at man faktisk skrudde av hele greia, med tanke på hvor mye sutring det var hele kvelden om hvor tåpelig de mente at TV-programmet var.

Men sånn har det jo vært hele tiden: Man forsøker å gjøre noe på en bestemt måte, og så får man garantert kommentarer om hvor forbanna idiotisk man er og at man selvfølgelig burde fikset ting på en stikk motsatt måte. Neste gang forsøker man kanskje å gjøre noe på denne andre måten, men da får man umiddelbart masse drittkasting igjen for da er det plutselig DEN metoden som var helt feilt. Heldigvis har man null og niks "plikt" til å bruke tid og krefter på sånne folk da, foreldre eller ikke. Men hvis du fremdeles velger å være sammen med dem, så aksepterer du også at dem holder på sånn. 

Anonymkode: ee427...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du økonomisk uavhengig? 
I jobb eller studier ? 
Hvis du ikke har til stadighet har måttet be foreldrene dine om hjelp til økonomi eller andre selvstendige avgjørelser så er du fri til å gi dem beskjed at nå er det nok !! 

Anonymkode: 2f053...8d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville likt å høre saken fra den andre siden, høres ut som overdramatisering for meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville likt å høre saken fra den andre siden, høres ut som overdramatisering for meg. 

De er sånn desverre.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er du økonomisk uavhengig? 
I jobb eller studier ? 
Hvis du ikke har til stadighet har måttet be foreldrene dine om hjelp til økonomi eller andre selvstendige avgjørelser så er du fri til å gi dem beskjed at nå er det nok !! 

Anonymkode: 2f053...8d6

Ja det er jeg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se dem i øynene og si at du ikke finner deg i å bli behandlet som et barn. Fra dags dato skal de ringe på døren og vente til du åpner, ikke bare buse inn. Å bare bytte gardinene dine uten samtykke er ikke greit. Kan de komme til deg og endre ting i ditt hjem så kan du gjøre det samme hos dem. Faktisk har du et par gardiner liggende som vil passe utmerket i stuen deres. (Finn noen stygge). Du forventer å bli snakket til som et voksent jevnbyrdig menneske. 

Begynn å snakke til dem slik de snakker til deg. Når de reagerer kan du spørre om de syntes det var noe hyggelig. Antagelig sier de nei. Og da kan du si at du heller ikke liker å bli snakket til sånn. Det er nedlatende. Om de tror at du i en alder av 27 fremdeles er et barn så har de gjort noe grundig feil med oppdragelsen. 

Anonymkode: 01864...b32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be de oppføre seg skikkelig, hvis ikke truer du med å kutte kontakten.

Det får de nok på bedre tanker

Anonymkode: 19a6a...df9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sånne foreldre! Og er eldre enn deg. Jobber med å frigjøre meg fra dem & sette grenser. Anbefaler det. De er ferdig med oppdragelsen av deg, det må de akseptere.

Anonymkode: bf407...218

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, moren min er sånn. Hun kan si absolutt alt hva hun vil til meg av ydmykende ting, men om jeg sier noe tilsvarende tilbake,er det knyttneve i bordet og brølende: " sånn svarer du ikke moren din"  Hun har gjennom årene "visst"  hva som er best for meg og fått meg til å føle at jeg ikke har noe annet valg enn gjøre å holde meg til det hun vet best.  Påvirkningskraft, misforståelser, manipulasjon. Jo det har det vært en del av gjennom årene. 

Det er ikke helt svartmalt. Hun har stilt opp i mange situasjoner og vært en støtte også, men det har hatt sin pris 

Anonymkode: ffb7f...d56

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, AnonymBruker said:

De tror de har rett til å kjefte på meg for hver minste ting,

La være med å fortelle dem om ting de ikke trenger vite. 

men svarer jeg tilbake så får jeg høre at sånn snakker jeg ikke til dem.

Hvorfor lar du deg stoppe av det? Fortsett med å svare tilbake, og hvis de ikke liker det så kan de boycotte deg i protest. 

De tror de kan bestemme alt over meg, så jeg får ikke leve livet mitt som jeg vil.

Kun fordi du lar dem bestemme. 

En gang fikk jeg nok og sa fra at jeg gjør som jeg vil med livet mitt, da sa pappa at hvis jeg gjør det så er det ikke bare mitt liv men deres liv også, og mamma sa med ekkel hermestemme jeg gjør som jeg vil jeg.

Hæ..? 

Låser jeg ikke døra kommer de inn uten å ringe på.

Lås døren.

Og mamma har skiftet ut gardiner og sånt mot min vilje fordi hun ikke liker smaken min.

Kast lortet og sett opp dine gamle gardiner igjen. 

Vurderer å flytte men da blir det vel protester og de prøver nok å hindre meg.

La være med å fortelle dem at du vurderer å flytte. 

Ignorer deres protester. 

Prøver å hindre deg..? Hvordan, ved å lenke seg til flyttebilen? I så fall, ring politiet. 

Hva hadde du gjort? 

Blitt kronisk travel og flyttet. 

Anonymkode: ad1c6...f9c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min var sånn mot meg, ikke mot de andre søsknene. Der de andre kunne leve som de ville, ble jeg holdt nede og nektet alt mulig. Jeg ordnet meg nytt sted å bo langt nok unna, og sa ikke noe om flytteplaner før jeg var klar til å dra. Senere ble forholdet mellom oss bare mer og mer distansert, men det var jo aldri bra i utgangspunktet heller.

Det riktige for meg var å reise min vei. Hadde jeg blitt igjen på hjemstedet, hadde jeg endt opp med å bli helt knekt av all nedpsyking.

Anonymkode: ea1c5...84a

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...