AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #1 Skrevet 4. oktober 2022 Jeg har så skrekkelig med angst for tiden. Den har "rot" i magen og kjennes ut som et magesår. Noen ganger kaldsvetter jeg slik at jeg blir søkk våt. Den varierer i styrke i løpet av dagen og jeg klarer å distrahere den vekk i korte perioder før den flammer opp igjen. Pusteøvelser hjelper litt, men jeg kan jo ikke sitte å gjøre pusteøvelser hele dagen. Det er ikke noe spesielt jeg er redd for, det er bare denne angsten som forteller meg at noe er galt i livet mitt. Nå i kveld har jeg kapitulert og tatt angstdempende medisiner, men etter to timer er angsten her like fullt. Det er til å bli gal av. Dette er ikke noe særlig til liv. Jeg har gått i terapi og har fått en bipolar diagnose. Får medisiner for det, men angsten lever sitt eget liv. Er det andre som sliter med noe lignende? Hvordan får dere livet til å fungere med så mye angst? Anonymkode: a73cb...3e4 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #2 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har så skrekkelig med angst for tiden. Den har "rot" i magen og kjennes ut som et magesår. Noen ganger kaldsvetter jeg slik at jeg blir søkk våt. Den varierer i styrke i løpet av dagen og jeg klarer å distrahere den vekk i korte perioder før den flammer opp igjen. Pusteøvelser hjelper litt, men jeg kan jo ikke sitte å gjøre pusteøvelser hele dagen. Det er ikke noe spesielt jeg er redd for, det er bare denne angsten som forteller meg at noe er galt i livet mitt. Nå i kveld har jeg kapitulert og tatt angstdempende medisiner, men etter to timer er angsten her like fullt. Det er til å bli gal av. Dette er ikke noe særlig til liv. Jeg har gått i terapi og har fått en bipolar diagnose. Får medisiner for det, men angsten lever sitt eget liv. Er det andre som sliter med noe lignende? Hvordan får dere livet til å fungere med så mye angst? Anonymkode: a73cb...3e4 Angsten setter seg ofte i magen. Sliter du veldig mye med angst og panikk, anbefaler jeg deg å ta antidepressive som hjelper godt på angsten. Viktig å puste rolig inn og holde pusten i 3 sek og raskt ut igjen, dette hjelper på magen. Spis regelmessig og få deg nok søvn. Høres ut som du har angst for angsten, og det er veldig vondt. Søk opp «Noia» podcast på NRK. Der snakker de om ulike typer angst. Dette kan hjelpe deg å forstå hva som skjer. Når en har angst er alle tankene koplet til angsten, og en kjenner det i hver celle i kroppen, og alt fokuset går til angsten (naturlig nok) men hvis du holder deg opptatt med noe og får fokuset bort, roer kroppen seg og klumpen i magen blir mindre. Vare det å få litt pause fra å fokusere på det hjelper. Angst er forferdelig vondt og en uutholdelig følelse. Anonymkode: 8a368...847 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #3 Skrevet 6. oktober 2022 Åh, dette sliter jeg med for tiden. Startet for alvor for et år siden... med panikkanfall Mine erfaringer - antidepressiva fungerer ikke for å fjerne angsten, mulig bare dempe den. - alt du gjør for å dempe angsten SPESIELT angstdempende medisiner bør du sky som pesten.. Trikset er eksponeringsterapi! Det er helt jævlig- men det fungerer. Målet er ikke å bli "kvitt angst", men leve med den.. Slik vil den også etterhvert dempes. Det tar tid før kroppen lærer seg dette. Jeg hadde siste panikkanfall i dag senest i frisørstolen, før hadde jeg vel ringt 113... Jeg er selvfølgelig utmattet og har vondt i hodet, men det går virkelig fremover. https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/panikkangst/panikkangst-selvhjelpskurs/ lykke til du er ikke alene ❤️ Anonymkode: 59cba...d08 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #4 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Åh, dette sliter jeg med for tiden. Startet for alvor for et år siden... med panikkanfall Mine erfaringer - antidepressiva fungerer ikke for å fjerne angsten, mulig bare dempe den. - alt du gjør for å dempe angsten SPESIELT angstdempende medisiner bør du sky som pesten.. Trikset er eksponeringsterapi! Det er helt jævlig- men det fungerer. Målet er ikke å bli "kvitt angst", men leve med den.. Slik vil den også etterhvert dempes. Det tar tid før kroppen lærer seg dette. Jeg hadde siste panikkanfall i dag senest i frisørstolen, før hadde jeg vel ringt 113... Jeg er selvfølgelig utmattet og har vondt i hodet, men det går virkelig fremover. https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/panikkangst/panikkangst-selvhjelpskurs/ lykke til du er ikke alene ❤️ Anonymkode: 59cba...d08 Hvis du har hatt det kun et år må du eksponere deg og ikke unngå noe. Verre for de som har hatt dette i 10 år og det sitter i kroppen. angst er irrasjonell frykt.. men panikk anfall er skremmende e Anonymkode: 8a368...847 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #5 Skrevet 6. oktober 2022 Jeg har brukt en liten dose zoloft i mange år, og det demper nok ting litt. problemet med angsten er jo at det som funker best er å ikke fokusere på den, noe som er helt umulig mens det står på. Men kansje det hjelper litt at du skriver her også, at vi alle erkjenner at angst er en vanlig ting for veldig mange ☺️♥️ og at det er mulig å håndtere den. Trening hjelper også , og som noe andre skrev over, regelmessig mat og drikke. Og søvn. Og kansje en hånd å holde i. Eller en pote 💖🥰 Anonymkode: 766a4...678 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #6 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg har brukt en liten dose zoloft i mange år, og det demper nok ting litt. problemet med angsten er jo at det som funker best er å ikke fokusere på den, noe som er helt umulig mens det står på. Men kansje det hjelper litt at du skriver her også, at vi alle erkjenner at angst er en vanlig ting for veldig mange ☺️♥️ og at det er mulig å håndtere den. Trening hjelper også , og som noe andre skrev over, regelmessig mat og drikke. Og søvn. Og kansje en hånd å holde i. Eller en pote 💖🥰 Anonymkode: 766a4...678 Angst føles som et mareritt i våken tilstand. Jeg misunner alle som ikke vet hva angst er og de som aldri har opplevd det. jeg har både utdannelse, jobb og full pakke med familie og barn. Jeg elsker jobben min, og er glad jeg har god økonomi. Men hadde heller vært ufør med lav inntekt enn å hatt angst. Uten tvil. Det sier noe om hvor jævlig den angsten er Anonymkode: 8a368...847 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #7 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Angst føles som et mareritt i våken tilstand. Jeg misunner alle som ikke vet hva angst er og de som aldri har opplevd det. jeg har både utdannelse, jobb og full pakke med familie og barn. Jeg elsker jobben min, og er glad jeg har god økonomi. Men hadde heller vært ufør med lav inntekt enn å hatt angst. Uten tvil. Det sier noe om hvor jævlig den angsten er Anonymkode: 8a368...847 Jeg føler meg deg. Bra du fungerer på jobb og med familie og alt som hører med det. Viktig å holde på med sine daglige gjøremål tror jeg. Du er tøff som står idet. Ellers anbefaler jeg Eckhart Tolle sin bok " det er nå du lever " Anonymkode: 766a4...678 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #8 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvis du har hatt det kun et år må du eksponere deg og ikke unngå noe. Verre for de som har hatt dette i 10 år og det sitter i kroppen. angst er irrasjonell frykt.. men panikk anfall er skremmende e Anonymkode: 8a368...847 Sitter i kroppen min også.. jeg har alltid hatt angst, men det ble plutselig mye verre dette året.. Så nå gjør jeg noe med det:) Man må avvende kroppen å reagere så sterkt, er ikke lett .. tar tid. Anonymkode: 59cba...d08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå