Gå til innhold

Bilen blir ikke EU-godkjent innen fristen. Hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Min far hadde slag i fjor høst, og har følgelig ikke brukt bilen siden den gang. Den har stått i garasjen hele tiden. For rundt 1 mnd. siden sjekket jeg når fristen for EU-kontroll er, som viste seg å være nå førstkommende Fredag.

Var ingen ledige timer før i går, og kom ut av kontroll med en 2-er feil. Med andre ord må bilen på etterkontroll, etter at feilen har blitt rettet opp.

Problemet er at ingen verksted her jeg bor har ledig time før om to uker, og bare det å få bestilt deler tar rundt én uke. Spurte folka på verksted om hva som kan gjøres, men de ristet bare på hodet og fortalte at dersom bilen ikke er etterkontrollert innen 07.10, så blir den begjært avskiltet. Nærmeste verksted som utfører jobben, er 1 time unna der vi bor. 

Men, hva skal jeg gjøre for å gå korrekt frem her? La bilen stå (fra og med) Fredag, og så bestille prøveskilt når jeg skal få bile fraktet til verksted?

Ønsker åpenbart ikke å bli stoppet, slik at bilen blir avskiltet. 

Anonymkode: 9cb44...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde latt den stå hos verkstedet hvis de har muligheter for å parkere den et sted (det er en mulighet vi har her hvertfall). da tar de den når delene har kommet og de har tid, har opplevd å få tilbake bilen tidligere når jeg har satt igjen bilen hos dem. 

Anonymkode: 366e0...16e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GJem bilen. 
Så lenge du ikke bruker bilen og lar den stå i ro så er du mest sannsynlig i trygge hender.

Min sto gjemt hos pappa :)

Anonymkode: 58b79...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ikke noe så lenge du ikke bruker den, kan bestille f eks naf til å frakte bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal kjøre bilen etter avskiltingsbegjæring, skal du egentlig avskilte bilen først, og skaffe prøveskilt for dagen du skal bruke den. Du kan jo sjekke om forsikringa dekker transport av bilen til nærmeste verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blizz1 skrev (3 timer siden):

Parker bilen hos verksted. Problem løst.

Sier meg enig i dette. Kryss fingrene for at du ikke blir stoppet og kjør til bilverkstedet. La den stå der til den er i orden. 

Anonymkode: ac07f...bd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde latt den stå hos verkstedet hvis de har muligheter for å parkere den et sted (det er en mulighet vi har her hvertfall). da tar de den når delene har kommet og de har tid, har opplevd å få tilbake bilen tidligere når jeg har satt igjen bilen hos dem. 

Anonymkode: 366e0...16e

I Så fall plukker du av skiltene hvis du parkerer utenfor verkstedet var en her som ikke gjorde det 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith

La bilen stå I garasjen, ingen kommer å avskilter bilen hans i garasjen, kjør så bilen til verkstedet den dagen du skal reparere den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agent smith skrev (13 minutter siden):

La bilen stå I garasjen, ingen kommer å avskilter bilen hans i garasjen, kjør så bilen til verkstedet den dagen du skal reparere den

Hjelper ikke det hvis SVV sender ut avskiltingsbegjæring, da må man betale gebyr uansett om skiltene er levert inn eller ikke.

Som nevnt over så er det nå mulig å avregistrere bilen uten å levere inn skiltene, skiltene må selvfølgelig plukkes av bilen og oppbevares på et annet sted. Men det må altså gjøres før SVV sender ut begjæring.

Men bilen må transporteres til verkstedet for å få utført PKK, det er ikke lov til å bruke bilen hvis den ikke er godkjent og det er heller ikke mulig å få leid prøveskilt så lenge skiltene ikke er levert inn hos SVV.

Anonymkode: 43b4a...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...