AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #1 Skrevet 4. oktober 2022 Hei. Jeg sliter med å vekke femåringen. Noen ganger må hun altså vekkes, selvom hun har lagt seg tidlig. Hun har alltid vært ekstremt vanskelig å vekke, og jeg husker en gang da hun var 2,5 at jeg nesten ringte ambulansen da hun endelig våknet. Vi kunne hatt ommøblert rommet hennes og pusset opp uten at hun hadde våkna. Jeg er bekymret for når hun starter på skolen. Hun virker rett og slett ikke trøtt 1930, og sovner gjerne ikke før 2030..og da er det umulig å få henne opp 0730 eller 08...hun står opp kl 09. Jeg har prøvd å vekke henne tidligere, og at hun står opp kl 07 og er aktiv hele dagen, sovner hun fortsatt ikke før sent.. Vi kjøpte vekkerklokke til henne med enhjørning på, men den hører hun ikke. Virker som hun har natten sin fra 21 til 09 uansett hvor mye vi vrir og vender på det. Jeg trenger altså råd om to ting. Nr 1. Er det normalt at et barn er så vanskelig å vekke? Nr 2. Hvordan kan jeg regulere det til at hun står opp av seg selv? Eller burde jeg prøver å vekke uansett? Anonymkode: 9b8ea...780
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #3 Skrevet 4. oktober 2022 Jeg var slik da jeg var liten, foreldrene mine bar meg ned fra soverommet, og satte meg på en stol, da våknet jeg vanligvis etter en stund. Tror de gjorde det til jeg var ganske stor, heldigvis for dem er jeg liten og lett😆 Slik er jeg fortsatt, ingenting kan vekke meg av klokker og alarmer, har fått vekkeklokke for hørselshemmede, men ikke engang den våkner jeg av, jeg er avhengig av at noen fysisk rister meg våken. Jeg har prøvd alle tenkelige triks for å våkne, foreløpig har ingen virket. Jeg er forresten helt frisk🙈 Anonymkode: d1a61...904
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #4 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var slik da jeg var liten, foreldrene mine bar meg ned fra soverommet, og satte meg på en stol, da våknet jeg vanligvis etter en stund. Tror de gjorde det til jeg var ganske stor, heldigvis for dem er jeg liten og lett😆 Slik er jeg fortsatt, ingenting kan vekke meg av klokker og alarmer, har fått vekkeklokke for hørselshemmede, men ikke engang den våkner jeg av, jeg er avhengig av at noen fysisk rister meg våken. Jeg har prøvd alle tenkelige triks for å våkne, foreløpig har ingen virket. Jeg er forresten helt frisk🙈 Anonymkode: d1a61...904 Oj det er såpass ja 😅 hvordan har det gått sånn i voksen alder mtp å starte på jobb tidlig og sånt? Har du noen der til å vekke deg? Håper jo det blir bedre med alderen for datteren min 😅 Jeg må fysisk ta i henne, det hjelper ikke å stryke over panna, kysse på kinnet, jeg må liksom riste i henne og det føles så fælt å bli vekket på den måten😭 Anonymkode: 9b8ea...780
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #5 Skrevet 4. oktober 2022 Fireåringen min er også vanskelig å vekke. For litt siden gikk brannalarmen i huset på morgenkvisten, med seriekoblede røykvarslere som hylte overalt, og hun var ikke i nærheten av å våkne (det var heldigvis falsk alarm). Jeg løfter henne ut av senga og bærer henne med meg for å vekke henne når vi skal rekke barnehage og jobb. Svar på spørsmål nr. 1 mener jeg er ja, noen sover veldig tungt. Det er normalt, men for enkelte kan det bli utfordrende. Mannen min har tendenser til det. Han sover mye tyngre enn meg, men ikke så tungt som datteren. Han forsover seg med jevne mellomrom, mens jeg aldri noen sinne har forsovet meg. Mannen til ei venninne sover så tungt at det er problematisk for ham. Han har flere vekkerklokker, og så vidt jeg vet er det lys som skrus på i rommet i kombinasjon med alarmer med lyd som vekker ham. Han har ganske fleksibel arbeidstid, og sier han ikke kunne hatt en jobb som startet 07 hver morgen. På spørsmål nr. 2 tenker jeg å vekke til samme tid regelmessig og over tid kanskje kan hjelpe? Datteren vår våkner av seg selv rundt 8 i helger nå som hun vekkes 6.30 -07 på hverdager, mens i sommerferien var det 9. Kanskje "wake up light" kan virke? Og ellers så vil jeg tro den innebygde døgnrytmen hennes egentlig sier 21 til 09. Men så er gjerne ikke samfunnet lagt opp til at det passer, sånn at dere må vekke og prøve å forskyve den naturlige rytmen hennes litt. Anonymkode: 4be27...0ff
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #6 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg var slik da jeg var liten, foreldrene mine bar meg ned fra soverommet, og satte meg på en stol, da våknet jeg vanligvis etter en stund. Tror de gjorde det til jeg var ganske stor, heldigvis for dem er jeg liten og lett😆 Slik er jeg fortsatt, ingenting kan vekke meg av klokker og alarmer, har fått vekkeklokke for hørselshemmede, men ikke engang den våkner jeg av, jeg er avhengig av at noen fysisk rister meg våken. Jeg har prøvd alle tenkelige triks for å våkne, foreløpig har ingen virket. Jeg er forresten helt frisk🙈 Anonymkode: d1a61...904 Samme her 🙈 Jeg har løst det med å ha en meget høylytt vekkerklokke som står et stykke unna senga, pluss masse alarmer på telefonen (da jeg var alene). Nå vekker samboer meg. Heldigvis er jeg stort sett ikke alt for vrang å vekke dersom noen fysisk snakker til meg/tar i meg. Anonymkode: ef591...294
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå