Gå til innhold

Kjøp av bolig og mellomfinansiering?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å selge og kjøpe nytt, da jeg og kjæresten ønsker å flytte sammen. Vi skal da selge hver vår leilighet og kjøpe hus sammen. Forstår vi trenger mellomfinansiering, for å kjøpe før vi selger. 

Har bare kjøpt leilighet en gang før og husker ikke helt hvordan man gjorde det, da det er mange år siden jeg kjøpte.

Når vi har fått mellomfinansiering, går vi jo på visning og har fått takst på hver vår leilighet, så vi vet vi har grei egenkapital og får mellomfinansiering ut fra det og inntekt sammen. 

Når man får tilslag på nytt hus, betaler vi inn med mellomfinansiering med en gang og rentene begynner å løpe med en gang, eller betaler vi først ved overdragelse og rentene begynner å løpe først da? Det går jo gjerne 3mnd fra kjøp til vi overtar. Kan rentene på mellomfinansieringen øke mens vi har det, på samme måte som boliglån eller er den satt til vi betaler ut mellomfinansierings lånet, etter vi har solgt? Hva hvis den ene får solgt raskt og den andre tar det lengre tid å få solgt?

Synes regler strammes inn raskt, så kjenner meg litt usikker på regler nå. Vi bor i Oslo, så tror vi får solgt relativt lett, men ting kan jo ta noe tid..

Anonymkode: 24ac8...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Renter begynner å løpe fra overtagelse (eller i praksis et par dager før, siden selgers megler vil ha bekreftet at du har betalt før han gir klarsignal for at selger gir deg nøklene). 
Har dere vurdert å selge en av leilighetene asap, før dere kjøper nytt? 

Anonymkode: 34772...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Renter begynner å løpe fra overtagelse (eller i praksis et par dager før, siden selgers megler vil ha bekreftet at du har betalt før han gir klarsignal for at selger gir deg nøklene). 
Har dere vurdert å selge en av leilighetene asap, før dere kjøper nytt? 

Anonymkode: 34772...3ef

Ja, vi har begge avtalt med megler om salg av våres leiligheter, men ser hus som er til visning nå og som vi evt vurderer å by på så raskt vi får avklart mellomfinansiering. Men har barn begge to, så kan ikke risikere at begge leilighetene blir solgt før vi har fått ny bolig.

Da vet jeg at renter og innbetaling skjer i det vi overtar ny bolig, selv om vi må evt vente en stund på å overta. Men forstår ikke helt at vi ikke må betale fra den dagen boligen er kjøpt av oss? Kan rentene på mellomfinansieringen øke underveis, siden den allerede er høyere enn et vanlig boliglån? Hvor høy rente skal jeg godta når jeg inngår avtale med mellomfinansiering nå?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, vi har begge avtalt med megler om salg av våres leiligheter, men ser hus som er til visning nå og som vi evt vurderer å by på så raskt vi får avklart mellomfinansiering. Men har barn begge to, så kan ikke risikere at begge leilighetene blir solgt før vi har fått ny bolig.

Da vet jeg at renter og innbetaling skjer i det vi overtar ny bolig, selv om vi må evt vente en stund på å overta. Men forstår ikke helt at vi ikke må betale fra den dagen boligen er kjøpt av oss? Kan rentene på mellomfinansieringen øke underveis, siden den allerede er høyere enn et vanlig boliglån? Hvor høy rente skal jeg godta når jeg inngår avtale med mellomfinansiering nå?

Ts

Ja, rentene kan og vil øke på mellomfinansieringen men dette må varsles på forhånd slik som ved vanlig boliglån. Mellomfinansieringsrenten er satt og ikke noe man kan forhandle på så du må ta det du får.

Anonymkode: 11729...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...sikker på at dette er tidspunktet å gjøre dette på? 

Naboen gjorde det samme som det dere planlegger, og de satt med 3 eiendommer veldig lenge, rett utafor Oslo.

Anonymkode: 5434b...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hmmm...sikker på at dette er tidspunktet å gjøre dette på? 

Naboen gjorde det samme som det dere planlegger, og de satt med 3 eiendommer veldig lenge, rett utafor Oslo.

Anonymkode: 5434b...746

Vi har stor egenkapital i hver vår leilighet. Flere millioner. Våres leiligheter er prisatt til ca 5mill hver og vi har hver for oss liten gjeld. Under 1mill pr leilighet. Vi vurderer å kjøpe enebolig til ca til 10mill. Men må påberegne en del oppussing. Inntekt ca 1.6mill i året samlet. Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Du betaler ikke før du faktisk får varen - dvs når du overtar nøklene til boligen. 

Anonymkode: 89bd2...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...