Gå til innhold

Sykepleier som vurderer å omskolere meg til IT. Kan jeg satse på høyere begynnerlønn enn den tekna viser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en del års annsinitet og tjener 590 000 i året i turnus. Vil ikke gå ned til 530 000 etter nye studier

Anonymkode: 874a7...3e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså du kan jo ikke forvente å tjene mer enn en vanlig ansatt bare pga du er sykepleier. Sykepleieryrket har jo ingenting med IT å gjøre.

Anonymkode: 5ba5e...20e

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså du kan jo ikke forvente å tjene mer enn en vanlig ansatt bare pga du er sykepleier. Sykepleieryrket har jo ingenting med IT å gjøre.

Anonymkode: 5ba5e...20e

Jeg har en kollega som er lærer. Hun fikk annsinitet fra det da hun ble sykepleier. Jeg vet man ikke operer med annsinitet på samme måte i dataverdenen, men erfaring med ledelse, høy arbeidsbelastning mm burde vel gi noe uttelling? Særlig om man søker helseinformatikk?

Skrevet

Det kommer vel ann på hva innen IT det er du vil jobbe med? Vil du være prosjektleder, utvikler, jobbe med brukeropplevelse eller hva innen IT tenker du å omskolere deg til?

Anonymkode: e2644...672

Skrevet

Mest sannsynlig vil du ikke jobbe turnus, så jo, du må nok belage deg på å gå noe ned i lønn. 530k med bachelor er ok begynnerlønn, og i IT-bransjen stiger man fortere i lønn enn i det offentlige.

Anonymkode: 6d685...59e

• Liker 3
Skrevet

I IT bransjen opereres det vanligvis ikke med ansinitet. Hva du får i lønn avhenger av hvor flink du er, høy arbeidskapasitet og erfaring fra ledelse vil definitivt bidra til å kunne dra deg raskere opp i lønn. Men vær forberedt på at ledelse innen IT er noe ganske annet enn ledelse innen helse. Hvis du prøver å behandle ingeniører like dårlig som man behandler sykepleiere så kommer du til å sitte igjen med 0 ansatte på et synkende skip før det har gått en uke.

Anonymkode: 584a7...feb

• Liker 8
Skrevet

Ansenitet er viktig for å få foten inn, men år som sykepleier teller ikke inn, med mindre du skal jobbe med helse og skriver en god søknad der du vektlegger kunnskap om arbeidsmetoder og hvordan du dermed er godt egnet til stillingen pga domenekunnskap. Men vil ikke telle ifht lønnsfastsettelse, vi trakk fra 50% av tiden for en som hadde jobbet som aktuar og søkte seg over til systemutvikling. Han hadde sikkert fått mer om han hadde søkt seg til forsikringsselskap sin utviklingsavdeling, men fikk ikke foten innenfor, jeg tok derimot sjansen på å gi han et teknisk intervju. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har en del års annsinitet og tjener 590 000 i året i turnus. Vil ikke gå ned til 530 000 etter nye studier

Hvilken statistikk ser du på? Den jeg finner på Teknas sider er veldig generell og dekker bare Teknas medlemmer, uansett bakgrunn.
Hvis sykepleierutdanningen din er relevant for jobben kan det hende du starter høyere enn andre uten den utdanningen, men du får ikke med deg ansienniteten på samme måte som en nyutdannet lærer. Det er ingen automatikk i at du ikke vil gå ned i lønn, i alle fall i starten. 

Anonymkode: f69ce...af1

Skrevet

Tekna er også for masterstudenter. Ikke bachelor. 

Anonymkode: d8d5c...242

• Liker 1
Skrevet

1. Tekna er for masterstudenter

2. Man bruker ikke ansenitet i IT-bransjen

3. Sykepleie er ikke relevant til IT, så du kommer ikke til å kunne bruke det som relevant arbeidserfaring for jobbsøking

Anonymkode: 8e5b8...9d1

• Liker 5
Skrevet

Du må jo ta helse og sosialinformatikk. Da får du maks ansiennitet 

Anonymkode: f0cbd...ebc

Skrevet

Du får jo ikke like høy lønn som sykepleier, det er heller ikke relevant med antall år "annsinitet". I privat IT bransje får du typisk betalt for det du presterer og leverer

Anonymkode: d8403...d66

Skrevet

Blir pinlig berørt av sykepleiere i slike tråder. Herregud, dere klager fordi jobben er for slitsom men lønnen skal dere ha, selv om det da bare er snakk om dagjobb i et helt annet yrke. 
Vitner ikke om mye kunnskap generelt for å si det sånn. Jeg er selv utdannet sykepleier og omskolerer meg til å bli lærer. Og ja jeg vet selvsagt at jeg ikke kan forvente turnuslønn når jeg er ferdig utdanner lærer. 😂

Anonymkode: 28526...f74

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du får jo ikke like høy lønn som sykepleier, det er heller ikke relevant med antall år "annsinitet". I privat IT bransje får du typisk betalt for det du presterer og leverer

På sikt får du jo mye høyere lønn enn sol sykepleier, men neppe fra dag en.

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

På sikt får du jo mye høyere lønn enn sol sykepleier, men neppe fra dag en.

Tja det er jo ikke sikkert. Om du er en kjempeflink utvikler som lager kritiske systemer, ja. Om du er tilgjengelig når ting kræsjer, døgnet rundt etc.

Men du får jo ikke høy lønn i en daff IT stilling.

• Liker 1
Skrevet

Du skriver ikke hva INNEN IT du tenker å omskolere deg til da...

Jobber du på IT-support kan du forvente alt fra 300.000 (offentlig sektor) til 500.000 (privat sektor) avhengig av firmaet du jobber i. Utvikler, systemansvarlig, vaktordning, kan du beregne 500.000 i startlønn. 

Anonymkode: ad96b...7de

Skrevet

Sjekk NITO sin lønnsstatistikk. Er for ingeniører og andre med teknisk utdannelse. Den gir best bilde ift reell lønn for meg som jobber i bransjen.

For øvrig ville jeg heller kuttet av meg begge armene enn å velge IT på nytt

Anonymkode: cfb11...bac

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du skriver ikke hva INNEN IT du tenker å omskolere deg til da...

Jobber du på IT-support kan du forvente alt fra 300.000 (offentlig sektor) til 500.000 (privat sektor) avhengig av firmaet du jobber i. Utvikler, systemansvarlig, vaktordning, kan du beregne 500.000 i startlønn. 

Anonymkode: ad96b...7de

Jobber i helseforetak med brukerstøtte til sykehus, her er begynnerlønn på ca 450 000.

De beregner ansiennitet, men du hadde nok ikke kommet over 500 000.

Anonymkode: 29fca...001

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jobber i helseforetak med brukerstøtte til sykehus, her er begynnerlønn på ca 450 000.

De beregner ansiennitet, men du hadde nok ikke kommet over 500 000.

Anonymkode: 29fca...001

Jeg jobber også med brukerstøtte i et helseforetak og vi har begynnerlønn rundt 420 000. Jeg har en annen helsefaglig utdanning fra før, og flere av mine kollegaer som er sykepleiere har forventet høyere startlønn enn de andre fordi de har sykepleierbakgrunn. Hos oss har de ikke fått det, og jeg synes det er helt korrekt at de skal ligge likt med andre som har en 3-årig helsefaglig utdanning.  Man gjør ikke IT-jobben bedre fordi om man har skiftet bleier og stukket sprøyter i rumpa på folk.  

Anonymkode: 4f388...321

• Liker 2
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1. Tekna er for masterstudenter

2. Man bruker ikke ansenitet i IT-bransjen

3. Sykepleie er ikke relevant til IT, så du kommer ikke til å kunne bruke det som relevant arbeidserfaring for jobbsøking

Anonymkode: 8e5b8...9d1

Helse og IT henger godt sammen, så ikke enig i punkt 3.

Jeg vil egentlig si at all annen yrkeserfaring kan være veldig relatert til IT-arbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...