Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje noen her jobber i møbelbutikk?

Ser noen ganger at det er «ekstreme» salg på diverse varer. Typisk senger, sofaer, spisemøbler og ting som har i utgangspunktet høy pris. Akkurat nå ser jeg hos en møbelforetning har salg på 40-50%. 

Er det slik at butikken fortsatt tjener på disse salgene? Eller går dem med tap?

Jeg lurer, fordi hvis de fortsatt tjener på salgene, må de da ha en enorm fortjeneste ved vanlige salg som ikke er på tilbud..

Anonymkode: 246f4...8dc

Skrevet

Ja de har fremdeles fortjeneste, og ja møbler er overpriset

Anonymkode: a9571...363

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja de har fremdeles fortjeneste, og ja møbler er overpriset

Jobber du i møbelbutikk? Eller antar du?

Skrevet

Jeg kjenner ei som var ass butikksjef hos Bolia. De hadde et bruttomargin på mellom 75-85%. 

Skrevet

Hvilken møbelbutikk er salg på nå? 

Oa svaret på spørsmålet ditt er ja. De går fortsatt i pluss, både fordi de masseimporterer til lav pris og tar ekstremt mye mellomlegg (hvordan ellers ville de hatt råd til å drive møbelkjeden,  lønne ansatte, betale skatt og ha millionlønninger i ledelsen) og også fordi når folk handler på salg så handler de ofte andre ting de ikke hadde kommet innom å kjøpt ellers , så butikkene tjener mye på salg ved å selge mer enn de ellers gjør

Anonymkode: 3d399...0a5

Skrevet

Så ta en seng på feks skeidar, som vanligvis koster 40.000kr, men nå koster 20.000kr. Dette tjener skeidar fortsatt.. 10-15.000kr på?

Skrevet

Det enkelte kjeder gjør når de annonserer med feks. 50% rabatt, er at de opererer med fiktive førpriser. Dette skjer hele tiden hvor da kjede A annonserer med seng på salg førpris 50 000,- /spar 50%, altså må du betale 25 000,- Kjede B har samme seng, men viser til førpris som er 30 000, spar 5000,- Kundene blir da desverre lurt til å tro at de får en mye bedre seng enn hos konkurrenten, mange handler ut fra hvor stor % i avslag de får og undersøker faktisk ikke hva de får for samme pris andre steder.. Min anbefaling er derfor sammenlign alltid konkurrentene og produktene mot hverandre før du handler. Når det er sagt, kan man ikke drive butikk uansett uten å tjene noe på det.

Anonymkode: 2868e...e5d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så ta en seng på feks skeidar, som vanligvis koster 40.000kr, men nå koster 20.000kr. Dette tjener skeidar fortsatt.. 10-15.000kr på?

Ja

Skrevet

Som de andre her skriver, ja de tjener på det. Og ofte er det salg på samme varene eller de bytter på hvem det er salg på. Før var salg liksom noe som var mer sjelden men nå er det normalen og utrolig nok går folk rett på. Prisene som er «førpris» er kun der for å lure kunden til å tro at de sparer halvparten, men egentlig kunne den kostet den prisen hele tiden, altså den såkalte halvparten. Bedre for kloden og, slipper alle helvettes lappene som må skrives ut. Gigantiske plakater! Og unødvendig arbeid for ansatte som må drive og henge opp og ta ned det der….

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det enkelte kjeder gjør når de annonserer med feks. 50% rabatt, er at de opererer med fiktive førpriser. Dette skjer hele tiden hvor da kjede A annonserer med seng på salg førpris 50 000,- /spar 50%, altså må du betale 25 000,- Kjede B har samme seng, men viser til førpris som er 30 000, spar 5000,- Kundene blir da desverre lurt til å tro at de får en mye bedre seng enn hos konkurrenten, mange handler ut fra hvor stor % i avslag de får og undersøker faktisk ikke hva de får for samme pris andre steder.. Min anbefaling er derfor sammenlign alltid konkurrentene og produktene mot hverandre før du handler. Når det er sagt, kan man ikke drive butikk uansett uten å tjene noe på det.

Håper da ikke det.. 😵💫 Blir forbanna, forbrukerombudet har jo slått ned kraftig på slike lokkepriser når det gjelder andre bransjer (elektronikk feks). 

Vil det si at når skeidar/bohus skriver førpris 50.000kr, så er det slett ikke sikkert at den noen gang har kostet 50.000kr?

Det går jo ikke an!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Håper da ikke det.. 😵💫 Blir forbanna, forbrukerombudet har jo slått ned kraftig på slike lokkepriser når det gjelder andre bransjer (elektronikk feks). 

Vil det si at når skeidar/bohus skriver førpris 50.000kr, så er det slett ikke sikkert at den noen gang har kostet 50.000kr?

Det går jo ikke an!

Det går ann, og skjer hele tiden. Forskjellen på disse to du nevner er at den ene reklamerer med ting på salg med 50/60% prosent HELE tiden, mens den andre opererer med reelle førpriser. Dette gjelder spesielt på i utganspunktet dyre ting som seng i mitt tidligere eksempel. Men begge kjedene du nevner har avanse på det de selger så klart. Den ene kjeden er bare utrolig gode på såkalte lokketilbud.

Skrevet
On 10/4/2022 at 5:26 PM, AnonymBruker said:

Kanskje noen her jobber i møbelbutikk?

Ser noen ganger at det er «ekstreme» salg på diverse varer. Typisk senger, sofaer, spisemøbler og ting som har i utgangspunktet høy pris. Akkurat nå ser jeg hos en møbelforetning har salg på 40-50%. 

Er det slik at butikken fortsatt tjener på disse salgene? Eller går dem med tap?

Jeg lurer, fordi hvis de fortsatt tjener på salgene, må de da ha en enorm fortjeneste ved vanlige salg som ikke er på tilbud..

Ja skulle de ikke tjene penger mener du? 

Anonymkode: d5c42...7ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 18.09):

Jobber du i møbelbutikk? Eller antar du?

Har et barn som er butikksjef i en møbelbutikk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 21.30):

Det går jo ikke an!

Kravet er at en vare av typen må selges til fullpris, noe som er lett å manipulere

Skrevet

Vi kjøpte en ny seng her om dagen, den var på 40% salg, vi spurte om dette var den beste prisen? Nei, det var det ikke! Så vi fikk 10% mer avslag. Bare ved å spør ett lite spørsmål. Dette var også en seng vi hadde planlagt en stund, så visste godt hva førprisen var.

Anonymkode: efc59...19a

Annonse
Skrevet

Der jeg jobba, i kjøkken butikk. Så fikk vi gode priser av leverandører når vi skulle ha salg. Og når produktet/leverandør sin avtale med oss skulle bli avsluttet, så ble ting og solgt på salg. 😊

Typ nå med Wik og Walsøe hos Kitch'n, Alveskog, skal dem slutte med. 😊 (Til min store fortvilelse!) Så pr nå så jeg at det var 25% på det serviset. 

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 21.21):

Ja

AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 18.49):

Jeg jobber i en stor norsk møbelkjede, og nei vi tjener ikke 10-15.000 på et sånt salg. Totalt sett sitter en møbelkjede igjen med en bruttofortjeneste på alt fra 37%-42% totalt alt avhengig av sesong og salgsperioder. 
på et typisk salg hvor noe koster 40.000 og er på 50% vil butikken sitte igjen med rundt 6000-8000,- kanskje. Når det er sagt er sjeldent varen verdt mer enn sin siste utsalgspris etter rabatt. Det er dumt å handle kun etter «rabattsats», da ser man seg gjerne litt «blind» på varen. 50% varen er for å lokke kunden til butikken sånn at vi kommer i kontakt med kunden og anbefaler gjerne et mer passende og bedre produkt til en mindre prosentsats(feks 25-30%). 
Varen er på salg så og så lenge, og noen ganger er den ikke på salg i det hele tatt - her følges det strenge regler i markedsføringsloven og vi blir sjekket på det innimellom. Møbelbransjen er ingen «lukrativ» bransje forøvrig, og det er mye som skal betales og driftes i et stort varehus. I vårt møbelhus ønsker vi uansett at kunden skal være fornøyd med varen og fornøyd med vår service, og da er det viktig at vi finner riktig produkt til kundens bruk til best mulig pris 😊 

Endret av Anonymkonto1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...