Gå til innhold

Kan man flytte boliglånet over til ny bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg eier en liten leilighet, tok ut maks boliglån da jeg kjøpte. Men nå ønsker jeg å flytte. Lurer da på om jeg kan overføre mitt nåværende lån over til neste bolig, eller om jeg må betale inn lånet ved salg og deretter ta opp nytt lån. 

Der har jo mye å si, da inntekten min nå vil testes opp mot mye høyere rente. I tillegg dette med at de vurderer makslån til 4,5 ganger inntekt. 

Jeg har ingen problemer med økonomien. Lånet mitt er såpass lite at renteøkningen foreløpig ikke merkes i det hele tatt. Sparer mye hver måned. 

Anonymkode: e949e...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ta opp nytt lån. Det gamle lånet og panten innløses i sin helhet ved salg av boligen, og så får du overskuddet overført til konto.

Det nye lånet gis med pant i den nye boligen. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overfører lånet mitt, fordi jeg ville ha med meg fastrenta fra i fjor. Men det var visst noen krumspring som måtte til. 

Anonymkode: 92893...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg overfører lånet mitt, fordi jeg ville ha med meg fastrenta fra i fjor. Men det var visst noen krumspring som måtte til. 

Med forbehold om jeg har misforstått noe, jeg skjønner ikke bankspråk 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du "overfører" ikke lånet ditt. Banken har valgt å la deg få et nytt lån til den nye boligen men med samme betingelser som det gamle lånet. Antageligvis for å beholde deg som kunde. Det nye lånet ditt har pant i en helt annen bolig enn det gamle lånet hadde.

Anonymkode: 4d180...e77

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er mulig å overføre pant til ny bolig. Men du må vel ha mer lån for å kjøpe ny bolig, og da er det enklere å innfri det lånet du har i dag og ta opp nytt lån. Kostnadene ved å overføre pant og ta opp nytt lån vil nok være de samme.

Anonymkode: f6cf9...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei, du "overfører" ikke lånet ditt. Banken har valgt å la deg få et nytt lån til den nye boligen men med samme betingelser som det gamle lånet. Antageligvis for å beholde deg som kunde. Det nye lånet ditt har pant i en helt annen bolig enn det gamle lånet hadde.

Anonymkode: 4d180...e77

Det var ikke slik jeg forsto det, hvorfor skulle en erfaren bankansatt bruke flere timer på å løse det om det var så enkelt, og flere i banken mente det ikke var mulig? Det var også flere ting megler måtte vite om oppgjøret fordi det var noe spesielt med måten det måtte gjøres på. Men det er mulig det ikke overføres, men at det foregår på en annen måte, jeg vet ikke. Det er i hvert fall annerledes fra tidligere når jeg har kjøpt og solgt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var ikke slik jeg forsto det, hvorfor skulle en erfaren bankansatt bruke flere timer på å løse det om det var så enkelt, og flere i banken mente det ikke var mulig? Det var også flere ting megler måtte vite om oppgjøret fordi det var noe spesielt med måten det måtte gjøres på. Men det er mulig det ikke overføres, men at det foregår på en annen måte, jeg vet ikke. Det er i hvert fall annerledes fra tidligere når jeg har kjøpt og solgt. 

Vi må opprette et nytt lån uansett hva vi skal endre, om så man skal refinansiere eksisterende lån med bare 50k så må hele prosessen behandles som et nytt lån hvor det gamle innfris. Vi i banken ordner dette slik at kundene ikke trenger å gjøre noe, men prosessen manuelt er helt det samme som om du skulle kjøpt en ny bolig. Du kan heller ikke endre pant uten å gjøre dette.

Hilsen finansrådgiver 

Anonymkode: 7c326...977

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi må opprette et nytt lån uansett hva vi skal endre, om så man skal refinansiere eksisterende lån med bare 50k så må hele prosessen behandles som et nytt lån hvor det gamle innfris. Vi i banken ordner dette slik at kundene ikke trenger å gjøre noe, men prosessen manuelt er helt det samme som om du skulle kjøpt en ny bolig. Du kan heller ikke endre pant uten å gjøre dette.

Hilsen finansrådgiver 

Men hvis ingenting skal endres, altså at man skal ha eksakt samme lånesummen på ny bolig, hvorfor kan det ikke overføres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvis ingenting skal endres, altså at man skal ha eksakt samme lånesummen på ny bolig, hvorfor kan det ikke overføres?

Fordi lånet er sikret med pant i boligen din, med nøyaktig adresse og leilighet. Du vil ta vekk boligen og knytte lånet mot en ny bolig. Da blir det et nytt lån. 

Hvis språket og spørsmålet ditt knyttes mot «alminnelig oppfatning» kan man sikkert litt sleivete og upresist si at man overfører lånet. Men nå var ikke spørsmålet ditt sleivete eller knyttet til hva folk oppfatter eller hvordan man litt forenklet kan si ting. Du spurte hva som faktisk skjer med lånet ditt. 

Anonymkode: 681b7...84d

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg eier en liten leilighet, tok ut maks boliglån da jeg kjøpte. Men nå ønsker jeg å flytte. Lurer da på om jeg kan overføre mitt nåværende lån over til neste bolig, eller om jeg må betale inn lånet ved salg og deretter ta opp nytt lån. 

Der har jo mye å si, da inntekten min nå vil testes opp mot mye høyere rente. I tillegg dette med at de vurderer makslån til 4,5 ganger inntekt. 

Jeg har ingen problemer med økonomien. Lånet mitt er såpass lite at renteøkningen foreløpig ikke merkes i det hele tatt. Sparer mye hver måned. 

Om du bandt renten på et gunstig tidspunkt må banken betale ut overkurs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Som det er svart tidligere; fordi nytt lån skal vurderes opp mot og knyttes opp mot nytt panteobjekt. Sikkerheten skal vurderes på nytt og den faktiske økonomiske situasjonen skal også vurderes på nytt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Som det er svart tidligere; fordi nytt lån skal vurderes opp mot og knyttes opp mot nytt panteobjekt. Sikkerheten skal vurderes på nytt og den faktiske økonomiske situasjonen skal også vurderes på nytt. 

Skjønner. Da får jeg bare innse at jeg nå vil få et lavere lån 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var fordi du hadde fastrentelån og ville fått samme lånebeløp til ny bolig. Den bankansatte fant en måte å unngå over-/underskurs ved å bare endre sikkerheten for lånet. Ikke vanlig å gjøre det slik når lånet har flytende rente.

Anonymkode: 00e7f...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig banken ikke setter seg på bakbeina, har kjøpt ny bolig i prosjekt som er ferdig i 2025. Har rammelån så må teknisk sett bare kunne dekke rentene. Har heldigvis ikke kjøpt veldig mye dyrere enn det vi skal selge, og husleia blir nok et par tusen lavere. Om 3 år har jeg litt mer i lønn, og det eldste barnet er på vei ut av heimen. I verste fall selger vi hytta (eller den nye leiligheten, vanskelig å velge 😄).

Anonymkode: 189bc...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Håper virkelig banken ikke setter seg på bakbeina, har kjøpt ny bolig i prosjekt som er ferdig i 2025. Har rammelån så må teknisk sett bare kunne dekke rentene. Har heldigvis ikke kjøpt veldig mye dyrere enn det vi skal selge, og husleia blir nok et par tusen lavere. Om 3 år har jeg litt mer i lønn, og det eldste barnet er på vei ut av heimen. I verste fall selger vi hytta (eller den nye leiligheten, vanskelig å velge 😄).

Anonymkode: 189bc...45d

Har du ikke snakket med banken før du tok dette valget...? At du har innvilget en lånesum gjør det ikke til en selvfølge at du kan få samme sum igjen når renta går opp og levekostnadene øker. Regnestykket mæ gå opp på alle parameter. Når man har rammelån må likevel avdrag regnes med i regnestykket.

Jeg håper jo for all del det ordner seg og det høres jo ut som at belåningen er lav mtp rammelån, men det overrasker meg at du tydeligvis ikke har snakket med banken og tar det som en selvfølge at det skal gå greit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du ikke snakket med banken før du tok dette valget...? At du har innvilget en lånesum gjør det ikke til en selvfølge at du kan få samme sum igjen når renta går opp og levekostnadene øker. Regnestykket mæ gå opp på alle parameter. Når man har rammelån må likevel avdrag regnes med i regnestykket.

Jeg håper jo for all del det ordner seg og det høres jo ut som at belåningen er lav mtp rammelån, men det overrasker meg at du tydeligvis ikke har snakket med banken og tar det som en selvfølge at det skal gå greit. 

Ja, dette hørtes litt "skummelt" ut! 

Anonymkode: 8cc19...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...