Gå til innhold

Hvem har rett? Han skylder meg penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Typen skylder meg ca 10k for diverse utgifter til barn, strøm og mat vi skulle delt på. Jeg har lagt ut for alt. Han har ikke penger og må reparere bilen og andre regninger som utgjør 50k. Han får lønna si, men bruker den opp og har annen innkreving så opp mot neste lønning er kontoen tom igjen. Han har noen barn fra før som han skal ha i ferien og må da ta seg fri. Alt i alt med reisevei til barna og utgifter ifm det og fri koster det han 15k isj. 

Kjenner det irriterer meg at han da velger å ikke betale meg pengene han skylder meg, men ta seg fri og koste på bilen for at han skal kunne ha ungene. Han mener det skulle bare mangle at jeg unner han det og at han hvertfall skal besøke ungene før jeg får noen penger tilbake. Men når han da får 65k han må ut med så tar det såpass mange mnd før han eventuelt har råd til å betale meg tilbake hvis han i det hele tatt får det. Han skal ta seg fri 1 uke 3 ganger i året + 3 uker sommerferie. Dere kan jo regne på det selv. 

Tanker? 

Anonymkode: 06631...637

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer til å bli mye mer enn.          kr 10 000,-. Så gjør det slitt om du ikke bil være kreditor.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Det kommer til å bli mye mer enn.          kr 10 000,-. Så gjør det slitt om du ikke bil være kreditor.

Burde jeg kreve at han betaler meg tilbake før han tar seg fri og besøker ungene? 

Skrevet

Skjønner ikke at du har giddet å få barn med han

Anonymkode: dac87...1a3

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Barna kommer selvfølgelig først, sånn er det når du skaffer deg en mann som har barn fra før. Hvorfor i all verden låner du bort penger til en fyr som ikke har orden på økonomien? Du kommer ikke til å få det igjen, vær glad det bare er 10K

Anonymkode: 85afd...607

• Liker 24
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Burde jeg kreve at han betaler meg tilbake før han tar seg fri og besøker ungene? 

Hvis du har en signert låneavtale hvor dette er regulert så kan du kreve det, men har du ingen avtale så har du ingenting du får gjort annet enn å håpe at han betaler tilbake.

Anonymkode: 38903...651

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barna kommer selvfølgelig først, sånn er det når du skaffer deg en mann som har barn fra før. Hvorfor i all verden låner du bort penger til en fyr som ikke har orden på økonomien? Du kommer ikke til å få det igjen, vær glad det bare er 10K

Så du mener jeg burde finansiere at han skal treffe sine barn? Føler det er mer eller mindre det jeg gjør nå. Har betalt for alt til felles unge og boutgifter vi skulle delt og han har sagt han skal betale halvparten av det, men kommer stadig nye andre ting han mener er viktigere å betale. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du har en signert låneavtale hvor dette er regulert så kan du kreve det, men har du ingen avtale så har du ingenting du får gjort annet enn å håpe at han betaler tilbake.

Har seff ikke det. Har lagt ut for ting vi skulle delt på. 

Skrevet

Skriv et gjeldsbrev med månedlig nedbetalingsbeløp og renter om ikke alt er nedbetalt innen gitt dato 

Anonymkode: 90ddd...9a8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Han skal ta seg fri 1 uke 3 ganger i året + 3 uker sommerferie. Dere kan jo regne på det selv. 

Tanker? 

Dersom han har fast jobb et sted så er han pålagt å ta ut minst 4 uker og 1 dag ferie i året. Ser at han tar noe mer enn det, men de 4 ukene (pluss 1 dag) er "ufravikelige" og han kan ikke unngå å ta dem ut. Så han har da 9 ubetalte feriedager det året? Med en vanlig fulltidsstilling på 230 dager i året, 500.000 i grunnlønn og 35% skatt utgjør de 9 dagene 12.727 kr etter skatt. Men nå gjetter jeg jo vilt på alle tallene, så det er helst du som burde regne på dette...

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror du  kan anse de 10000 som tapt. 
Avlys denne mannen. 
Han kommer ikke til å gi deg annet enn mere sinne og irritasjon fordi han ikke har orden i livet sitt. 
Det eneste positive jeg kan se er at han vil ta seg av barna sine og han er glade i dem. 
Deg er han desverre ikke i stand til å ta seg av på en voksen måte 

Anonymkode: ec3be...29c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så du mener jeg burde finansiere at han skal treffe sine barn? Føler det er mer eller mindre det jeg gjør nå. Har betalt for alt til felles unge og boutgifter vi skulle delt og han har sagt han skal betale halvparten av det, men kommer stadig nye andre ting han mener er viktigere å betale. 

Nei, jeg mener at du ikke burde finansiere det, men det har du allerede gjort... Fyren eier ikke økonomisk sans, og han utnytter deg. Men når han først har satt seg i den situasjonen så synes sikkert du også at det er bra at han prioriterer å være en god far? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Typen skylder meg ca 10k for diverse utgifter til barn, strøm og mat vi skulle delt på. Jeg har lagt ut for alt. Han har ikke penger og må reparere bilen og andre regninger som utgjør 50k. Han får lønna si, men bruker den opp og har annen innkreving så opp mot neste lønning er kontoen tom igjen. Han har noen barn fra før som han skal ha i ferien og må da ta seg fri. Alt i alt med reisevei til barna og utgifter ifm det og fri koster det han 15k isj. 

Kjenner det irriterer meg at han da velger å ikke betale meg pengene han skylder meg, men ta seg fri og koste på bilen for at han skal kunne ha ungene. Han mener det skulle bare mangle at jeg unner han det og at han hvertfall skal besøke ungene før jeg får noen penger tilbake. Men når han da får 65k han må ut med så tar det såpass mange mnd før han eventuelt har råd til å betale meg tilbake hvis han i det hele tatt får det. Han skal ta seg fri 1 uke 3 ganger i året + 3 uker sommerferie. Dere kan jo regne på det selv. 

Tanker? 

Hvor jobber han? Mange har 5 uker ferie. 
Men er du sur for pengene eller at han tilbringer tid med barna? 

Anonymkode: 914bb...8ef

• Liker 4
Skrevet

Klart det er enkelt for ham å bruke penger på ungene når det ikke er hans penger. 
Nei, denne fyren finnes det ikke håp for. Han er en snylter, og kommer ikke til å endre seg.

Anonymkode: 6e3a6...290

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Har seff ikke det. Har lagt ut for ting vi skulle delt på. 

Nei, da har du ingen sanksjonsmuligheter og kan bare håpe på at han har samvittighet og prioriterer å betale deg tilbake. Personlig har jeg liten tro på at du får pengene, men jeg kjenner ikke din samboer så jeg kan jo ta feil.

• Liker 1
Skrevet

Slutt å legge ut for ting. 

Søk bidrag via NAV. 

Anonymkode: 99ff5...d2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvor jobber han? Mange har 5 uker ferie. 
Men er du sur for pengene eller at han tilbringer tid med barna? 

Anonymkode: 914bb...8ef

Han bruker opp feriepengene på regninger og inkasso, så når ferien kommer er det tomt i kassa. Jeg skriver at jeg irriterer meg over pengene, gjør jeg ikke? Er det nødvendig å prøve å tolke det annerledes? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han bruker opp feriepengene på regninger og inkasso, så når ferien kommer er det tomt i kassa. Jeg skriver at jeg irriterer meg over pengene, gjør jeg ikke? Er det nødvendig å prøve å tolke det annerledes? 

Når han blir din eks, og har funnet noen andre å snylte på, så kommer du til å sette pris på at han prioriterer ungen deres fremfor ny kjæreste. Slik moren til hans andre barn føler det nå. Trist for ny kjæreste, men slike menn blir aldri bedre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når han blir din eks, og har funnet noen andre å snylte på, så kommer du til å sette pris på at han prioriterer ungen deres fremfor ny kjæreste. Slik moren til hans andre barn føler det nå. Trist for ny kjæreste, men slike menn blir aldri bedre. 

Vi har jo barn sammen vi også 🤦‍♀️ 

Skrevet

Om du ikke trenger vi 10k nå, så ville jeg nok fått inn en ordning hvor denne summen i alle fall ikke blir høyere, og at han får bruke litt tid på å få betalt dette tilbake/betale mer til fellesting. 

Som andre nevner, så må han nok ta ut ferie i jobben uansett, om han skal kunne jobbe inn så må han nesten finne seg en ekstrajobb ved siden av. 

Men siden han har inkasso, så vitner det om at han har veldig dårlig økonomisk styring. Det kommer til å bli veldig dyrt for deg om du/dere ikke tar grep. Du må nok være ganske kjip dessverre. Bruker han pengen på ufornuftige/unødvendig ting, så må du nesten legge inn krav om at disse pengen skal du ha. 

Anonymkode: 0a3d9...7d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...