Gå til innhold

Hvordan blir livet som pensjonist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man fyller 77 får man ikke lengre pensjon, men trygd. Hvordan tror du livet ditt vil bli som 77 åring og opp? 

Har du noen planer når det gjelder økonomien, utenom å spare? Kanskje en liten hobby som tjener inn litt penger?

Anonymkode: 45481...09f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sparer til pensjon i fond. Samt har nedbetalt bolig før pensjonsalder. Vil også arve en del på et tidspunkt, og planen er å kjøpe en leilighet i varmen, i et land der mye koster mindre enn i Norge. 

Foreløpig liker jeg også jobben min godt. Så er fullt mulig i at jeg står i den så lenge som mulig. 

Anonymkode: d5f53...e92

• Liker 1
Skrevet

Det heter pensjon etter fylte 77 år også. Det skifter ikke navn til trygd.

Anonymkode: 92a38...53c

• Liker 1
Skrevet

Kall det hva du vil... Jeg kommer til å jobbe til jeg er 70, har sparing i både fond, aksjer og bank, samt arv på 3-4 millioner i vente. Kommer ikke til å leve som en minstepensjonist, nei.

Om det kniper kan jeg strikke gensere på bestilling....

Skrevet

Alle mottar alderspensjon fra NAV fra fylte 67 år og så lenge man lever.  I tillegg mottar man pensjon fra evt. tilleggspensjon via arbeidsgiver/fagforening eller fra selskaper man selv har betalt inn til for å få pensjon.  
Som systemet er i dag er skatt på alderspensjon mye lavere enn på ordinær inntektsskatt.  Med en gjennomsnittlig lønn gjennom yrkeslivet har de fleste netto utbetalt 27-28.000 kr i måneden, kun fra NAV.  

Mitt beste råd er å sørge for at man ikke har gjeld når man går av med pensjon.  Puss opp huset/leiligheten mens du er i jobb slik at det holder i mange år.  Sørg for at bilen er nedbetalt og vil ha mange år igjen.  Kort sagt, tenk framover.  

Anonymkode: 881c6...827

• Liker 1
Skrevet

Sørg for å ha en bolig man kan bo i om man havner i rullestol. 

Anonymkode: 12cca...59d

Skrevet

Blir til det du gjør det til :) barnebarn kan være viktig i noens liv :) 

Skrevet

Jeg er fortsatt kun 30 så det er vanskelig å vite. Jeg har en dårlig lønn på 470 så regner ikke med jeg får så mye utbetalt. Har nedbetalt boliglånet og spart opp 1 mill så regner med det skal gå bra om jeg fortsatt klarer å spare så mye selv om utgiftene øker nå.

Har en nokså god arv og vente meg også (har det likevel ikke med i regnestykket da man aldri kan vite). 

Anonymkode: aa7da...f3b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...