Gå til innhold

Jus når man er samboere med barn, enda ikke gift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter barn, og det var ikke helt planlagt. I utgangspunktet ville jeg ha giftet meg først, men ser det ikke kommer til å skje helt enda av mange grunner. 

Men mtp juridiske avtaler, hvor hast er det egentlig? 
Vi har per nå ingen store verdier, og leier hos foreldrene til en av oss. En ting er etter vi overtar/arver/kjøper ut boligen, men inntil videre, har det egentlig noe å si for barnet om en av oss dør eller vi skilles, mtp arv og jus?

Anonymkode: 53193...4a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboende med felles barn har nå arverett etter hverandre, i motsetning til før, da kun gifte hadde det.

Det vil si at hvis din samboer uheldigvis skulle dø fra deg, så arver du og barnet ham. Det blir ikke hans foreldre og søsken som arver ham, slik det var med samboere før. Da måtte den overlevende parten i et samboerpar ofte selge huset og flytte for å betale ut arv til hans søsken og/eller foreldre.

Som samboere i dag sitter du eller han litt tryggere i det om en av dere faller fra.

Les litt rundt på nett, som f.eks her: 

https://www.advokatsmart.no/guide/arverett-samboer

Anonymkode: 345fa...f27

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vil si at hvis din samboer uheldigvis skulle dø fra deg, så arver du og barnet ham. Det blir ikke hans foreldre og søsken som arver ham, slik det var med samboere før. 

Anonymkode: 345fa...f27

Heller ikke etter den gamle arveloven hadde avdødes foreldre eller søsken arverett når avdøde hadde barn.  :riste:

• Liker 2
Skrevet

Snakk med advokat. Her vil du få masse råd fra mer eller mindre kunnskapsrike forståsegpåere, og du har ingen mulighet til å sjekke at det folk skriver er riktig. Det koster noen kroner, men det er vel verdt å VITE hvordan lover og regler er, og ikke bare tro. 

Skrevet
regine skrev (35 minutter siden):

Snakk med advokat. Her vil du få masse råd fra mer eller mindre kunnskapsrike forståsegpåere, og du har ingen mulighet til å sjekke at det folk skriver er riktig. Det koster noen kroner, men det er vel verdt å VITE hvordan lover og regler er, og ikke bare tro. 

Dette.

Men ellers arver samboer 4g og barnet resten. Samboer kan sitte i uskiftet bo når barnet er felles.

Anonymkode: 2f1ec...9cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette.

Men ellers arver samboer 4g og barnet resten. Samboer kan sitte i uskiftet bo når barnet er felles.

Anonymkode: 2f1ec...9cd

Og hvis boet ikke overstiger 4G arver barnet ingenting, med mindre man faktisk har bestemt noe annet i testament.

Anonymkode: aaaed...a1c

Skrevet
regine skrev (15 timer siden):

Kommer vi til det punktet at vi faktisk har noe å arve før vi blir gift, er det kanskje verdt det😊

Foreløpig er det lite av verdi å arve sånn sett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommer vi til det punktet at vi faktisk har noe å arve før vi blir gift, er det kanskje verdt det😊

Foreløpig er det lite av verdi å arve sånn sett.

Eller her må jeg kanskje rette meg selv - for dersom han dør, og deretter hans foreldre, hadde jeg kanskje hatt rett på noe arv - eller går det direkte til barnet tro..

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Eller her må jeg kanskje rette meg selv - for dersom han dør, og deretter hans foreldre, hadde jeg kanskje hatt rett på noe arv - eller går det direkte til barnet tro..

Arvelova § 12 sier at "Den som var samboer med arvelateren ved dødsfallet og har, har hatt eller venter barn med arvelateren, har rett til en arv på fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet. Dette gjelder også om det er livsarvinger etter arvelateren."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...