Gå til innhold

Er hemmeligheten til perfekt gjærbakst kaldheving?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg erfarer det.

De beste bakerne erfarer det også.

Prøv det selv, så skal du se.

Anonymkode: f617e...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får sjeldent bra resultat med kaldheving, de gangene jeg klarer å planlegge slikt dagen før.

For meg er hemmeligheten mye elting og to gode hevinger i romtemperatur, samt at deigen må være bløt nok.

Anonymkode: 3421d...640

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker mye og har prøvd alle tenkelige teknikker. Min erfaring er at den beste gjærbaksten får du hvis du bruker smør i terninger istedenfor å smelte og et egg i deigen for å gjøre dem ekstra luftig. Til slutt en seig deig og jevn pensling med melk slik at bollene når de er rullet ut, holder seg myke og gode 😊 altså pensle ca Hvert kvarter mens de etterhever. Rådet mange får med at man skal elte til deigen slipper bollen er bare tull. Da er det alt for mye mel i deigen. Jeg merker for øvrig ingen forskjell på kaldheving og vanlig heving, men bollene må få god tid til å heve😊

Kan legge til at pensling med egg gjør bollene seige og det danner seg fort en hinne på bunnen som ikke smaker noe godt 😊

Endret av altflyter
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine blir best når jeg setter de til heving der vartvannstanken er, og der er det varmt! Samt pensling med melk

Anonymkode: bd779...af4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg enig i. Bruke mindre gjær, heve lenge. Gjerne 12 timer.

Anonymkode: 53351...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får best resultat når jeg baker med thangzong-metoden. 

Har aldri fått bakverk som har holdt seg så godt som det jeg gjør nå. Og jeg har fulgt mange råd og tips opp gjennom årene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...