Gå til innhold

Hvorfor sovner babyer tidlig og står opp tidlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gjør ikke det, gjør jeg noe galt? Han har aldri gjort det er 6 mnd nå, legger seg med meg kl 10.00 og står opp kl. 10.00. prøvd å legge han før, men han tar det som en dupp på 30 min som han ellers gjør på dagtid. 

Anonymkode: 86c63...31a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg slet skikkelig med å få lagt min tidlig også i begynnelsen. Da han var nyfødt sovnet han ikke før kl 4 på natta. Så fikk vi sakte jobbet det ned til kl 23. Nå er han 11 måneder og han legger seg ved 19.30 - 20 og står opp kl 07.30.

Hadde samme problem som deg, at hvis han ble lagt tidligere så sov han bare en liten stund og våknet og skulle være våken etter det. 

Hvis du vil legge han tidligere, så kan du feks prøve å stå opp litt og litt tidligere hver dag slik at han blir trøtt tidligere. Feks begynner med å stå opp 09.45, og så 09.30. Det kan kanskje funke :) Hvis det funker for deg at han sover slik, så gjør det jo ingenting.

Skrevet
RosaSokk skrev (6 minutter siden):

Jeg slet skikkelig med å få lagt min tidlig også i begynnelsen. Da han var nyfødt sovnet han ikke før kl 4 på natta. Så fikk vi sakte jobbet det ned til kl 23. Nå er han 11 måneder og han legger seg ved 19.30 - 20 og står opp kl 07.30.

Hadde samme problem som deg, at hvis han ble lagt tidligere så sov han bare en liten stund og våknet og skulle være våken etter det. 

Hvis du vil legge han tidligere, så kan du feks prøve å stå opp litt og litt tidligere hver dag slik at han blir trøtt tidligere. Feks begynner med å stå opp 09.45, og så 09.30. Det kan kanskje funke :) Hvis det funker for deg at han sover slik, så gjør det jo ingenting.

Er jo egentlig bedre slik vi har det nå, da slipper jeg å sto opp så tidlig og så lange dager😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er jo egentlig bedre slik vi har det nå, da slipper jeg å sto opp så tidlig og så lange dager😅

Ja selvsagt dersom du ikke har søsken å ta hensyn til, eller barselgrupper du ønsker å delta i, er det jo bare å nyte🙂 Men kan være greit å ha i bakhodet at du bør prøve å legge om litt når permisjonen er på hell om du skal ut i jobb. Men det er jo lenge til enda

Anonymkode: 82fc5...ee2

Skrevet

Min legger seg mellom 22 og 24 selv om vi alltid står opp 07. Merker nå som han er 6 mnd at han kanskje sovner oftere rundt 22 enn 24, så det går sakte riktige veien. Gjør det som er best for dere. Så lenge dere ikke skal rekke noe på morningen så er det vel supert at han sover litt lenge. 

Anonymkode: 5df06...6b5

• Liker 1
Skrevet

Vi sov også fra 22-09 de første månedene😍

Anonymkode: 5db25...61e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi sov også fra 22-09 de første månedene😍

Anonymkode: 5db25...61e

Når endret det seg?😅

Skrevet

Vår sov 22-11 hele første året. 

Anonymkode: 3e239...222

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde det helt likt helt til vi begynte i bhg.. la seg i 21/22 tiden og stod opp mellom 9 og 10. syns det var veldig deilig jeg..

Anonymkode: ddf98...523

• Liker 2
Skrevet

Håper min baby blir som din, ts 🙏

Hater å stå opp tidlig.

Anonymkode: 081ea...88d

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Min gjør ikke det, gjør jeg noe galt? Han har aldri gjort det er 6 mnd nå, legger seg med meg kl 10.00 og står opp kl. 10.00. prøvd å legge han før, men han tar det som en dupp på 30 min som han ellers gjør på dagtid. 

Altså, det høres jo deilig ut! Prøvde på mine å få dem i seng litt senere, men var full krise fra 17-18, så da ble de lagt og så sov de vel fra ca 18 til 05-06-07 frem til de begynte i barnehagen 🙈 helt umulig når man skal på besøk og alltid må legge unger midt i middagstid, og den som ikke var i perm fikk jo knapt sett barna etter jobb. Synes det høres deilig ut jeg, justere til barnehagetid har dere jo god til på!

Anonymkode: 4bc21...010

Skrevet

Eldste sovnet seint. Vi fikk jobbet det fra 00/01, og til 21/22 det første året. Selv om vi prøvde å stå opp tidligere, aå han ble trøtt. Så ble alltid legging mellom 18 og 20 tatt som en dupp. Når han starta i bhg, så var han mirakuløst vis nede på klokka 19 🤷‍♀️😆 og det ble slik.

Yngste la seg klokka 17.30/18 fra hun var 4 uker ca. Dette var noe hun styrte. Jeg la hun til dupp når hun var trøtt. Men skjønte fort at duppen var leggetid. Og slik har det alltid vært. Er 2 år nå. Hun sto da opp 6/7 hver morgen. Men det var greit, for storebror skulle uansett i bhg, og vi skulle starte dagen.

Glad for at eldste sov greit på morgenen, og 2. Barnet sov greit på kvelden. Passet rytmen til eldste godt.

Anonymkode: 6545c...4c2

Skrevet

Babyer og barn har ulik rytme, og det er nok ikke alt vi kan styre, det er noe genetisk i det. Vi har hatt en av disse som er oppe grytidlig (i femtiden), og en som gjerne sov til ni. Jeg har nok tendenser til å være a-menneske, så jeg syns egentlig det er mer behagelig med en baby som våkner fem enn en som alltid er oppe til ti (på hverdager syns jeg det kan være godt å legge meg kl. ni selv). 

Anonymkode: 508b0...5bc

Skrevet

Min begynte å ville legge seg tidligere rundt 4 mnd. Samtidig som hun startet å våkne tidligere. Det skjedde litt av seg selv og sikkert litt fordi vi la tidligere (men hun var jo trøtt, vi startet feks ikke å legge 19 sharp når baby var 3 mnd slik andre jeg kjenner sa de forsøkte). Savner 22-10-døgrytmen vår egentlig selv om alle maste om at man måtte "få tilbake kvelden sin" og legge tidlig så føler jeg ikke at jeg har det selv om hun nå legger seg 19 ca for hun våkner ofte og jeg må hele tiden inn til henne for å roe og vi kan jo heller ikke gå noe sted eller ha besøk eller noe pga at hun sover så urolig og blir umulig om hun er opp sent osv. Så er ikke så mye rolig egentid jeg får likevel. 

Her ser vi og at om hun legges noe før 19 så ser hun på det som en dupp og våkner igjen etter 30 min og er våken i 2 timer. Så jeg føler det viser at de styrer litt selv når som er riktig leggetid for dem :) 

Trenger man det så vil jeg tro man kan regulere ved å vekke om morningen da. Men det ville jeg bare gjort om man ønsket det selv. 

Anonymkode: f7f53...222

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...