AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #1 Skrevet 4. oktober 2022 Skal hente en valp som nå viser seg å ha ett lite underbitt. Skal drive med utstilling. Er det dumt å kjøpe valpen da? Underbittet kan vokse seg bra eller ikke. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: c8ccf...e5e 1
pia mater Skrevet 4. oktober 2022 #2 Skrevet 4. oktober 2022 Jeg hadde ventet, men kommer helt an på hvor viktig utstilling er for deg. Les deg opp på rasen og kravene til utstilling før du bestemmer deg for noe. 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #3 Skrevet 4. oktober 2022 Ville ikke kjøpt valpen hvis du ønsker å drive med utstilling og det er viktig for deg. Kan hende det retter seg, kan hende ikke… Hvis utstilling ikke er det mest sentrale, ville jeg forventet redusert pris på valpen. Anonymkode: 238cd...c54 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #4 Skrevet 4. oktober 2022 Du har ingen garanti for at det retter seg opp. Så hvis utstilling er noe du skal drive med så hadde jeg ventet. Anonymkode: 28cd6...641 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #5 Skrevet 4. oktober 2022 Er det sånn at underbitt er bedre enn overbitt eller motsatt på valper? Har hørt at de vokser i forskjellige tempo. Anonymkode: c8ccf...e5e 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #6 Skrevet 4. oktober 2022 Er det grunn nok å si at jeg ikke skal ha valpen alikevell? Har jo gleda meg i syv uker nå også plutselig viser det seg at valpen har underbitt. Oppdretter sier at det kan rette seg men umulig å vite. Anonymkode: c8ccf...e5e 1
Arx Skrevet 4. oktober 2022 #7 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det sånn at underbitt er bedre enn overbitt eller motsatt på valper? Har hørt at de vokser i forskjellige tempo. Anonymkode: c8ccf...e5e Underkjeven vokser sakte, jeg fikk smal underkjeve/overbitt på to av mine ved 7 ukers sjekk og vaksine, med beskjed om at 9 av 10 vokser seg til. Begge har vokst seg til. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #8 Skrevet 4. oktober 2022 Arx skrev (24 minutter siden): Underkjeven vokser sakte, jeg fikk smal underkjeve/overbitt på to av mine ved 7 ukers sjekk og vaksine, med beskjed om at 9 av 10 vokser seg til. Begge har vokst seg til. Så da er underbitt bedre enn overbitt på 7 uker gamle valper? Anonymkode: c8ccf...e5e 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #9 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så da er underbitt bedre enn overbitt på 7 uker gamle valper? Anonymkode: c8ccf...e5e Ikke min erfaring på 43 kull. Ingen underbitt har rettet seg, men alle med overbitt har rettet seg. Det spørs nok på rase. Anonymkode: 550a0...601 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #10 Skrevet 4. oktober 2022 Det står at både underbitt og overbitt er diskvaliserende feil på rasestandarden for min rase. Men hvor stor sannsynlighet er det at ett lite underbitt vokser seg bra etter hvert? Anonymkode: c8ccf...e5e 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #11 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det står at både underbitt og overbitt er diskvaliserende feil på rasestandarden for min rase. Men hvor stor sannsynlighet er det at ett lite underbitt vokser seg bra etter hvert? Anonymkode: c8ccf...e5e Svært liten sjans at dette retter seg er min erfaring. Anonymkode: 550a0...601 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #12 Skrevet 4. oktober 2022 Det rettet seg hos vår valp til tross for at oppdretter mente det ikke ville skje, så man kan ikke vite. Om det er viktig for deg er det nok sikrest å vente.. Anonymkode: 16c0f...b0c 1
Arx Skrevet 4. oktober 2022 #13 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så da er underbitt bedre enn overbitt på 7 uker gamle valper? Anonymkode: c8ccf...e5e Nei, motsatt 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #14 Skrevet 4. oktober 2022 Arx skrev (2 timer siden): Nei, motsatt Oki. Da er det kanskje ekstra vanskelig om det vil rette seg senere. Anonymkode: c8ccf...e5e
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #15 Skrevet 5. oktober 2022 Hadde dere tatt sjansen på å kjøpe valpen med litt underbitt om dere driver med utstilling? Anonymkode: c8ccf...e5e
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #16 Skrevet 5. oktober 2022 Hvor mange prosent sånn ca. er det at underbitt retter seg opp? Er det 10 prosent, 50 prosent eller 80 prosent? Det har mye å si. Anonymkode: c8ccf...e5e
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #17 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hadde dere tatt sjansen på å kjøpe valpen med litt underbitt om dere driver med utstilling? Anonymkode: c8ccf...e5e Nei. Sjansen for at det retter seg er såpass lav at det ikke lønner seg å kjøpe valp med feil tannstilling. Anonymkode: 6f574...49f 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #18 Skrevet 5. oktober 2022 Hvis utstilling er viktig for deg ville jeg ikke kjøpt en valp med en tydelig feil nei. Helt legitimt å si nei til valpen da. En god oppdretter ville forstått dette, og funnet en kjøper som bare ville ha en familiehund til denne valpen. Når det er sagt, du har aldri noen garanti for å få en utstillings-stjerne, det er mye annet som kan gå galt. Noen jeg kjenner fikk seg valp med perfekt eksteriør, men måtte gi seg etter noen sløyfer fordi hunden hatet utstilling, og utagerte i ringen, andre hunder bare misliker situasjonen så mye at de viser seg dårlig frem, selv om de egentlig er flotte eksemplarer av rasen. Mens en mer middels hund kan dra cert og blir årets stjerne, fordi de liker å være i ringen og viser seg godt frem. Og så må man trene, har også møtt folk på valpeshow som ikke har trent i det hele tatt, og blir megaskuffa over gul sløyfe, fordi begge foreldrene er champion og faren var faktisk årets beste tre år på rad. Så med tanke på alt dette bør du som et minimum optimalisere mulighetene dine ved å velge en valp som i hvert fall ikke har noen åpenbare feil. Anonymkode: 1f48e...ac7 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #19 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hadde dere tatt sjansen på å kjøpe valpen med litt underbitt om dere driver med utstilling? Anonymkode: c8ccf...e5e Nei Anonymkode: f51b7...4ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå