AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #1 Skrevet 4. oktober 2022 Tenkte jeg skulle ta min første synstest hos optiker. Hvordan foregår en slik test? Er det noen forskjell på de ulike butikkene som driver med slikt i forhold til kvalitet, pris og utstyr? Anonymkode: 83f84...63a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #2 Skrevet 4. oktober 2022 Har en medfødt øyesykdom som følges opp av optiker og øyelege parallelt, så det er mulig mine kontroller hos optiker inneholder litt mer enn det som er vanlig. Men når jeg er hos optikeren gjør jeg det her: Måle visus med bokstavtavle og fingertelling. Først med briller og linser, og så uten. Tavle på begge øynene og venstre øye alene, og fingertelling på høyre øye alene. Er blind med noe synsrest på høyre og må derfor bruke fingertelling på det. 😅 Tester sidesynet med en vinketest. Tester om nystagmus har endret seg ved at jeg skal prøve å fiksere blikket på en blinkende penn i forskjellige retninger mens optikeren følger med på hvordan øyet rykker og i hvilken stilling det "slipper". Optikeren undersøker øyet med et slags mikroskop og en plagsom lampe. Får også et gult fargestoff dryppet på øynene for at han skal sjekke hornhinnene ordentlig. Tar bilder av hornhinnene, synsnervene, blodårene bak i øyet og netthinnene og måler linsestørrelse med ulike maskiner. Måler trykket i øynene. Ny test på bokstavtavle med glass i ulike styrker for å sjekke hvilken brille-/linsestyrke jeg ligger på. Anonymkode: d82ea...df8 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #3 Skrevet 4. oktober 2022 https://www.tv2.no/underholdning/tv-2-hjelper-deg/test-av-optikere-enorme-prisforskjeller/14344326/ Anonymkode: 96bbf...7c8 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #4 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har en medfødt øyesykdom som følges opp av optiker og øyelege parallelt, så det er mulig mine kontroller hos optiker inneholder litt mer enn det som er vanlig. Men når jeg er hos optikeren gjør jeg det her: Måle visus med bokstavtavle og fingertelling. Først med briller og linser, og så uten. Tavle på begge øynene og venstre øye alene, og fingertelling på høyre øye alene. Er blind med noe synsrest på høyre og må derfor bruke fingertelling på det. 😅 Tester sidesynet med en vinketest. Tester om nystagmus har endret seg ved at jeg skal prøve å fiksere blikket på en blinkende penn i forskjellige retninger mens optikeren følger med på hvordan øyet rykker og i hvilken stilling det "slipper". Optikeren undersøker øyet med et slags mikroskop og en plagsom lampe. Får også et gult fargestoff dryppet på øynene for at han skal sjekke hornhinnene ordentlig. Tar bilder av hornhinnene, synsnervene, blodårene bak i øyet og netthinnene og måler linsestørrelse med ulike maskiner. Måler trykket i øynene. Ny test på bokstavtavle med glass i ulike styrker for å sjekke hvilken brille-/linsestyrke jeg ligger på. Anonymkode: d82ea...df8 Så noe skal berøre øyet? Eller hvordan måler de trykket? Ugg, jeg er så lite glad i å bli tatt på generelt, og selvsagt ekstra var for øynene 🤦♀️😄 Anonymkode: 83f84...63a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #5 Skrevet 4. oktober 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Så noe skal berøre øyet? Eller hvordan måler de trykket? Ugg, jeg er så lite glad i å bli tatt på generelt, og selvsagt ekstra var for øynene 🤦♀️😄 Anonymkode: 83f84...63a Søk opp iCare trykkmåler på Google! Det er en slags pistol-liknende maskin med en kjempetynn og bøyelig nål (det er ikke en faktisk nål, men jeg klarer ikke forklare det bedre 🙈) som skytes kjemperaskt inn i pupillen. Den toucher såvidt pupillen din. Gjør ikke vondt, men kan kile litt eller føles som om du har et lite rusk på øyet i noen sekunder. De skyter noen ganger rett etter hverandre (mener å huske det er 4 ganger hvis alle målingene er gode på første forsøk) for å få en gjennomsnittsmåling. Det tar ikke et minutt engang fra maskinen tas frem til begge øynene er målt. Hvis optikeren må ta på deg når han/hun måler trykket, er det bare forsiktig med en finger eller to for å hjelpe deg med å holde øyet ordentlig oppe. 😄 Anonymkode: d82ea...df8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå