Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette tenkte jeg kunne være en klagemur for oss som ikke liker utviklingen i arbeidslivet og som av diverse årsaker ikke trives i sin jobb. 

Etter 23 år i arbeidslivet har jeg merket med en voldsom negativ utvikling. Det blir værre for hvert år som går, og lønna står nærmest stille. Ledere blir grådigere og grådigere. Arbeidspresset på min jobb er ikke til å holde ut lenger. Etter å ha fått helseplager som følge av overarbeid, og ledelse som overser alle varsler har jeg kommet frem til at jeg gir opp. I det siste har jeg begynt å gjøre som 50% av de andre ansatte ( quit quitting). For ordens skyld så er jeg på jakt etter ny jobb.

Klag i vei folkens, det hjelper å få det ut. 
Fint å høre solskinnshistorier også😃

Anonymkode: 3722a...fd2

• Liker 5
Skrevet

Quite Qutting er greit hvis det betyr å sette grenser for seg selv slik at man ikke blir overarbeidet. Men jeg føler noen bruker det som unnskyldning for å være lat og et vagt ønske om å "ta makta!"

Jeg har hatt jobber jeg har mistrivdes i, da har jeg byttet jobb. Jeg har hatt bransjer jeg har mistrivdes i, da har jeg byttet bransje. 

Anonymkode: f2044...dad

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er ikke alle som kan bytte jobb, ihvertfall ikke på sekundet, så jeg synes det kan være greit med en slik klagetråd. Dessuten kan det være ting som irriterer uten at det er nok til at det går så langt at man sier opp.

Her merkes det også at arbeidsmengden går opp uten at det synes på noen annens lønn enn arbeidsgiver. 

Anonymkode: c014e...56e

• Liker 7
Skrevet

Ja, absolutt greit å få klage litt noen ganger. Det er heller ikke alltid løsningen er enkel eller kan gjøres umiddelbart.

Men jeg synes jeg ser for mange, spesielt på KG, som liker å skylde på sjefer, bedrifter og samfunnet for de valg de selv har tatt og fortsatt tar. Det er bedre å være herre over eget liv og ta valg for å få det bedre enn å bare sitte og være bitter på verden og leke offer.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, absolutt greit å få klage litt noen ganger. Det er heller ikke alltid løsningen er enkel eller kan gjøres umiddelbart.

Men jeg synes jeg ser for mange, spesielt på KG, som liker å skylde på sjefer, bedrifter og samfunnet for de valg de selv har tatt og fortsatt tar. Det er bedre å være herre over eget liv og ta valg for å få det bedre enn å bare sitte og være bitter på verden og leke offer.

Her er jeg helt enig. Selv om alternativet er så radikalt at en velger å ikke jobbe. Det er sin egen trivsel som må komme først. Alternativet er å sakte gå til grunne.

Anonymkode: 699b7...8e0

Gjest Ms Baxter
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette tenkte jeg kunne være en klagemur for oss som ikke liker utviklingen i arbeidslivet og som av diverse årsaker ikke trives i sin jobb. 

Etter 23 år i arbeidslivet har jeg merket med en voldsom negativ utvikling. Det blir værre for hvert år som går, og lønna står nærmest stille. Ledere blir grådigere og grådigere. Arbeidspresset på min jobb er ikke til å holde ut lenger. Etter å ha fått helseplager som følge av overarbeid, og ledelse som overser alle varsler har jeg kommet frem til at jeg gir opp. I det siste har jeg begynt å gjøre som 50% av de andre ansatte ( quit quitting). For ordens skyld så er jeg på jakt etter ny jobb.

Klag i vei folkens, det hjelper å få det ut. 
Fint å høre solskinnshistorier også😃

Anonymkode: 3722a...fd2

Merket det i helsevesenet også… løsninga mi ble å være sykemeldt lenge og komme under nav…enden på visa var 60% ufør og en behagelig og tilrettelagt stilling i 40%. Var jo en kamp 2-3 år før det, men føler jeg har vunnet i Lotto nå😅😅😅 trives godt på denne jobben og har mye fritid til å drive m interesser👌

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er jeg helt enig. Selv om alternativet er så radikalt at en velger å ikke jobbe. Det er sin egen trivsel som må komme først. Alternativet er å sakte gå til grunne.

Ja, hvis man vil være en snylter så må man jo gjøre det. Men da er man i bunnsjiktet som person.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, hvis man vil være en snylter så må man jo gjøre det. Men da er man i bunnsjiktet som person.

Det kan man si. Men om alternativet er å sakte gå til grunne, får det heller så være. Rart at man da blir sett på som en snylter.

Men slik er vel hakkeordenen tilordnet.

• Nyttig 1
Skrevet

Arbeidslivet er krevende, de fleste hadde stått over om de ikke trengte pengene. 

Tror mange får en bedre hverdag om de kan gå ned til 80% eller enda lavere, dette gir deg MYE mer fritid og HVILE.

Problemet i dag er at alt handler om profitt, pengene har større verdi enn mennesket.

Vi blir lurt til å tro at meningen med livet er en jobb du skal like, trives i. Uansett jobb handler det om penger, alt er hardt presset økonomisk. Er tallene som er basen i alt, uansett hva. Kun tall og penger.

Staten har også valgt å godta sosial dumping som skjer i samfunnet. Bemanningsbyråer etc, dumper lønn til tariff. Absolutt minimum pga de også skal ha profitt. Noen bransjer er helt ødelagt av dette.

Jeg synes det er greit å gå på dagpenger når man har opparbeidet seg rettigheter til det, har selv jobbet i over 20år før jeg ga det opp. Det var ikke liv laga lenger, helt utslitt. Så nå tar jeg det som det kommer, lever på dette til det er stopp. Veien videre vet jeg ikke, men en ting er sikker: aldri tilbake til jobb man-fredag. Må bli deltid.

- Over 20år som sliter, i et tungt yrke. Vanskelig å få noe annet.

Anonymkode: 87dad...a59

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Ms Baxter skrev (30 minutter siden):

Merket det i helsevesenet også… løsninga mi ble å være sykemeldt lenge og komme under nav…enden på visa var 60% ufør og en behagelig og tilrettelagt stilling i 40%. Var jo en kamp 2-3 år før det, men føler jeg har vunnet i Lotto nå😅😅😅 trives godt på denne jobben og har mye fritid til å drive m interesser👌

Det hørtes ut som en fin ordning ja :) Glad for deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ikke snylter når man bruker en rettighet man har.

Naive nordmenn glemmer de som ikke kommer til norge for å leve på NAV...tenk hvor mange milliarder DET koster oss.

• Liker 1
Gjest Ms Baxter
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Flokkmentalitet å slave for andre til å gå til grunne for dem uten takk, bedre å gi faen i om andre mener en er bunnsjiktet. Helsa kommer først👍

Skrevet
Ms Baxter skrev (3 minutter siden):

Flokkmentalitet å slave for andre til å gå til grunne for dem uten takk, bedre å gi faen i om andre mener en er bunnsjiktet. Helsa kommer først👍

Helt enig, helsa og LIVET først :) Arbeid sist.

• Liker 2
Skrevet

Vi jobber for luselønn vi på gølvet. Bruttolønn er ok, men når 15 000 stjeles i skatt så har man likt utbetalt som uføretrygda og de på aap. Det er sørgelig forbannet trist. Med økt rentehopp steg utgiftene mine med 2500 kr mer pr mnd. Og strømprisen er til å gråte over. Nei Støre fikk rett, nå er det de vanlige folks tur til å bli FATTIG!

Anonymkode: 71db1...269

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Enig. Jeg har en bekjent/venninne som så å si bare klager. Jeg har full forståelse for at det av og til er godt å bare klage og få tømt seg, men når man klager på det samme i år etter år uten å gjøre noe for å få det bedre, da begynner det å bli vanskelig å være forståelsesfull for oss rundt.

Klager på boforhold, økonomi, slektninger, andre såkalte venninner (går ut fra at jeg blir omtalt overfor dem), jobb, arbeidsmengde, kolleger osv. Har foreslått å ta på seg ekstra jobb når hun klager på økonomi, være mer åpen for andre typer stillinger, skaffe seg flere og andre kvalifikasjoner for å få flere muligheter for jobb, men alt blir avslått og avfeid. Har nevnt at det finnes mange muligheter for kurs og studier på nett, gratis, men nei. Og hun er langt fra dum, så hvis hun hadde villet, er jeg sikker på at hun kunne ha gjort det veldig bra i en annen stilling, faktisk gjerne med mer ansvar.

Har også begynt å mistenke henne for å lyve om hvor forferdelig det er, for noe av det hun forteller virker faktisk for utrolig til å være sant. 

Jeg vet at det ikke er min sak, men det er jo naturlig å ville hjelpe når andre ikke trives. Jeg hadde satt pris på råd for å forbedre situasjonen hvis jeg mistrivdes så ekstremt som hun gir uttrykk for. Og det er ikke så hyggelig å møtes når det meste av samtalen skal dreie seg om hvor jævlig hun har det på x antall måter, spesielt ikke når man vet at hun ikke er åpen for endring. Dette gjør at omgangskretsen tynnes ut, noe som selvsagt ikke akkurat gjør henne mer positiv. Virkelig en ond sirkel, og det er veldig synd at hun ikke ser det selv.

Anonymkode: 1e70a...aa4

• Liker 1
Annonse
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan man si. Men om alternativet er å sakte gå til grunne, får det heller så være. Rart at man da blir sett på som en snylter.

Men slik er vel hakkeordenen tilordnet.

Ja, at man blir sett på som bunnslam når man snylter anser jeg som innafor. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
15 minutter siden, Ms Baxter said:

Jeg slaver ikke for andre, jeg går heller ikke til grunne. Jeg har tatt valg i mitt liv som gjør at jeg har en jobb jeg trives i og en inntekt jeg kan leve med. Fordi jeg tar ansvar for eget liv og egen trivsel i stedet for å klage på "regjeringa" og "makta". 

Gjest takinova
Skrevet

Hvis man bor på en litt større plass, så er det er meget bra arbeidsmarked nå. Det virker for meg som at det ofte stopper opp i søknadsskriving. Er man misfornøyd så bør man prøve noe annet. Det kan påvirke positivt på alle deler av livet.

Om man går ned i lønn, men også ned i arbeidsbelastning, og har råd til det, så bør ikke lønnsnedgang være et stoppskilt.

Skrevet
takinova skrev (Akkurat nå):

Hvis man bor på en litt større plass, så er det er meget bra arbeidsmarked nå. Det virker for meg som at det ofte stopper opp i søknadsskriving. Er man misfornøyd så bør man prøve noe annet. Det kan påvirke positivt på alle deler av livet.

Om man går ned i lønn, men også ned i arbeidsbelastning, og har råd til det, så bør ikke lønnsnedgang være et stoppskilt.

Vanskelig å få jobb generelt. Lavlønnet yrke uten krav er enklere, bemanningsbyrå på lager etc.

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vanskelig å få jobb generelt. Lavlønnet yrke uten krav er enklere, bemanningsbyrå på lager etc.

Man får jo sjelden jobb over sitt kompetansenivå uansett, men det er ikke vanskelig å få jobb "generelt". Arbeidsmarkedet er brennhett nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...