Gå til innhold

La 9åring delta i avgjørelse om boligkjøp/sted?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke la en så stor byrde bli lagt på 9-åringen. Kjipt å få dårlig samvittighet som 9åring over økonomiske valg/vurderinger. Det skal ikke barna behøve å tenke på-

Dere er de voksne og tar de økonomiske valgene, som valg av bosted. Skal barnet høres bør det ikke baseres på at hvis vi bor der xxx får vi mer penger til det xxx

Anonymkode: f8afd...e20

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har en 9åring som trives fint på skole/AKS, og vi er foreløpig veldig fornøyde med skolen.

Hun har ikke mange venner, men de hun har trives hun med. Vi har litt nettverk i denne bydelen, og ønsker fortsette å bo her.

Men det vil kreve boliglån på 5 ganger inntekt for en 3roms. Da skal vi ha endel flaks for å vinne en budrunde, og det er begrenset med objekter å velge mellom. 

Vi har kikket litt på en helt annen bydel, regnet for å være barnevennlig. Der vil tilsvarende 3roms koste 1 million mindre - altså ca 5.500 kr ekstra i måneden å kunne spare.

Jeg lurer litt på om det er klokt/dumt å ta en sånn prat med en 9åring?

At det å bli boende her i bydelen er endel dyrere? Og dermed betyr at vi må tenke oss nøye om med penger, vi får ikke mulighet til mer enn 1 ferietur foreksempel. 

Og at om vi bor i en annen bydel, så betyr det ulempen skolebytte (vanskelig overgang), fordelen er endel penger til overs til ferier/fritid/cafe og sånt. 

Dersom vi vinner en budrunde her betyr det uansett at vi må stramme inn på budsjett som til nå har vært mer fleksibelt. 

Anonymkode: 89b42...a20

Fritt skolevalg i oslo, så barnet kan fortsette på skolen hun går på selvom dere flytter til en annen bydel. 

Anonymkode: 32588...f30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en problemstilling en 9-åring skal involveres i på noe nivå. Dette er et voksenproblem som de voksne skal løse på egenhånd.

Foreldrene min lot avgjørelsen om å bo i Norge eller et sør-europeisk land på mine 9 år gamle skuldre. Det er ikke greit.

Endret av Reign
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova

Kommer helt an på om dere faktisk har tenkt til å legge hennes mening til grunne. Om dere bare skal spørre og likevel ende opp med å gjøre det dere ønsker så ville jeg latt være.

Anonymkode: 55999...958

Veldig godt poeng.

Jeg mener selv at dette er en avgjørelse de voksne må ta på egenhånd og stå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 timer siden):

Mye kan justeres med avdragsfrihet og lengde på nedbetaling. 

Du får ikke avdragsfrihet med belåning over 60%. Ser du slenger ut dette i flere tråder, men det er ikke akkurat en mulighet slik TS beskriver det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du får ikke avdragsfrihet med belåning over 60%. Ser du slenger ut dette i flere tråder, men det er ikke akkurat en mulighet slik TS beskriver det.

Hvor står det at ts har høyere enn 60% belåningsgrad? 
Og endring av nedbetalingstid vil i mange tilfeller også gi god effekt.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står midt i boligkjøp selv og har lagt inn bud på en leilighet litt lenger opp i gaten. Veldig spennende 🤞😄 første egen bolig 😁 barnet har ikke akkurat fått være med å bestemme, men vi alle trives i området så vi krysser alt for å få bli her 🤞🤞🤞

Anonymkode: 96227...fd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (12 minutter siden):

Hvor står det at ts har høyere enn 60% belåningsgrad? 
Og endring av nedbetalingstid vil i mange tilfeller også gi god effekt.

Hvis ts akkurat har klart å spare opp nok ek til et lån på 5x inntekten, så er det neppe snakk om under 60% belåningsgrad og store muligheter for å endre nedbetalingstid. Sannsynligvis kan de betjene låneutgiftene med inntekten de har, men de kan ikke ta opp noe mer lån enn det — og dét er problemet, for boligene de ønsker seg går ofte for mer enn banken vil gi dem. 

Anonymkode: 2150f...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke legg denne byrden på 9-åringen. 

Men prøv å tyde hva hun kan trives med. Selv om det ser ut som hun trives godt der hun er nå, så er det ikke sagt at hun ikke vil trives på nytt sted. For å lykkes med flytting, så må dere få det til å virke som en veldig god beslutning, ikke være veldig lei dere for flyttinga (selvfølgelig ta hensyn til hennes følelser, men ikke vis at dere selv er usikker på beslutningen). På nytt sted får hun helt nytt rom som hun kan innrede som hun vil f.eks.. Legg til rette for at hun kan holde kontakt med de vennene hun har fra før, men også finne noe nytt på den nye plassen. Det er sikkert en mulighet for å beholde skoleplassen i den gamle kretsen, men jeg vet hvordan det er å bo litt unna alle andre, og ikke bare kan dra hjem til folk etter skole, eller bare gå sammen hjem. Nærmiljøet er ganske viktig som barn. Jeg ville nok derfor valgt å bytte skole dersom denne har et greit miljø. I verste fall så kan det være en mulighet for å bytte tilbake til gammel skole dersom det ikke fungerer i det hele tatt.

For meg virker det som om det blir alt for dyrt å kjøpe i den bydelen dere bor. I alle fall nå. Om dere lander på å absolutt ville bli boende der, så ville jeg bare tatt sjansen på å leie, og evt prøve dere på boliger som dukker opp. Kanskje stagnerer prisene, og dere får råd. Men det er selvfølgelig en risiko for at dere ikke kommer inn på markedet også. De har spådd fallende boligpriser mange ganger uten at det har skjedd. 

Anonymkode: ff98f...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 15-åring og en 8-åring. Jeg hadde kunnet ta med 15-åringen på råd, men aldeles ikke 8-åringen. 

Med mindre du har tenkt å vektlegge hennes meninger, ikke involver et barn på denne måten. Bosted er et voksenproblem, ikke noe barn skal forholde seg til. Her risikerer du å forvirre barnet skikkelig, plante negative tanker og evt falskt håp. Mye bedre å presentere en plan til barnet, og heller la barnet få bestemme over eget rom, gardiner og maling osv når avgjørelsen faktisk er tatt. 

Anonymkode: 5fc57...7fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke legg denne byrden på 9-åringen. 

Men prøv å tyde hva hun kan trives med. Selv om det ser ut som hun trives godt der hun er nå, så er det ikke sagt at hun ikke vil trives på nytt sted. For å lykkes med flytting, så må dere få det til å virke som en veldig god beslutning, ikke være veldig lei dere for flyttinga (selvfølgelig ta hensyn til hennes følelser, men ikke vis at dere selv er usikker på beslutningen). På nytt sted får hun helt nytt rom som hun kan innrede som hun vil f.eks.. Legg til rette for at hun kan holde kontakt med de vennene hun har fra før, men også finne noe nytt på den nye plassen. Det er sikkert en mulighet for å beholde skoleplassen i den gamle kretsen, men jeg vet hvordan det er å bo litt unna alle andre, og ikke bare kan dra hjem til folk etter skole, eller bare gå sammen hjem. Nærmiljøet er ganske viktig som barn. Jeg ville nok derfor valgt å bytte skole dersom denne har et greit miljø. I verste fall så kan det være en mulighet for å bytte tilbake til gammel skole dersom det ikke fungerer i det hele tatt.

For meg virker det som om det blir alt for dyrt å kjøpe i den bydelen dere bor. I alle fall nå. Om dere lander på å absolutt ville bli boende der, så ville jeg bare tatt sjansen på å leie, og evt prøve dere på boliger som dukker opp. Kanskje stagnerer prisene, og dere får råd. Men det er selvfølgelig en risiko for at dere ikke kommer inn på markedet også. De har spådd fallende boligpriser mange ganger uten at det har skjedd. 

Anonymkode: ff98f...1c0

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en 15-åring og en 8-åring. Jeg hadde kunnet ta med 15-åringen på råd, men aldeles ikke 8-åringen. 

Med mindre du har tenkt å vektlegge hennes meninger, ikke involver et barn på denne måten. Bosted er et voksenproblem, ikke noe barn skal forholde seg til. Her risikerer du å forvirre barnet skikkelig, plante negative tanker og evt falskt håp. Mye bedre å presentere en plan til barnet, og heller la barnet få bestemme over eget rom, gardiner og maling osv når avgjørelsen faktisk er tatt. 

Anonymkode: 5fc57...7fe

TS her :)

Det blir ikke aktuelt med pendling til nåværende skole dersom vi flytter til andre bydeler, det blir for langt og da blir barnet uansett ikke kjent med noen i nærområdet. 
Det blir også urealistisk å holde kontakt med nåværende lekevenner i Hverdagen AS, så det ønsker jeg ikke forskuttere selv om de selvsagt er velkomne og visa versa.

Jeg tenker og litt der at en nesten bare må si ifra når noe er kjøpt og så ta ting derfra. Jeg vet at barnet kommer til å ta det ekstremt tungt å måtte flytte fra skolekretsen, og sliter med overganger - så slik er det bare. 

Men jeg vet også at dette å skulle gå med falske håp/bekymring for flytting osv lengre enn nødvendig er poengløst. 

Vi må isåfall få til å få visninger på dagtid mens barnet er på skolen, for vi har ikke barnevakt. Men det lar seg vel gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har en 9åring som trives fint på skole/AKS, og vi er foreløpig veldig fornøyde med skolen.

Hun har ikke mange venner, men de hun har trives hun med. Vi har litt nettverk i denne bydelen, og ønsker fortsette å bo her.

Men det vil kreve boliglån på 5 ganger inntekt for en 3roms. Da skal vi ha endel flaks for å vinne en budrunde, og det er begrenset med objekter å velge mellom. 

Vi har kikket litt på en helt annen bydel, regnet for å være barnevennlig. Der vil tilsvarende 3roms koste 1 million mindre - altså ca 5.500 kr ekstra i måneden å kunne spare.

At det å bli boende her i bydelen er endel dyrere? Og dermed betyr at vi må tenke oss nøye om med penger, vi får ikke mulighet til mer enn 1 ferietur foreksempel. 

Og at om vi bor i en annen bydel, så betyr det ulempen skolebytte (vanskelig overgang), fordelen er endel penger til overs til ferier/fritid/cafe og sånt. 

Dersom vi vinner en budrunde her betyr det uansett at vi må stramme inn på budsjett som til nå har vært mer fleksibelt. 

Jeg ville inkludert barnet i den grad, at hen ble forberedt på at vi skal flytte. Et barn skal ikke ta del i voksenproblemer slik som dette, og barnet hadde med stor sannsynlighet ikke villet flytte fra huset/leiligheten dere bor i nå. Et barn skal heller ikke ha bestemmelsesrett over store voksen-ting som hen ikke forstår omfanget av. Et barn lever og tenker og føler, her og nå - og skal få lov til å være et barn, og ingenting annet, 

Anonymkode: bc5da...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her :)

Det blir ikke aktuelt med pendling til nåværende skole dersom vi flytter til andre bydeler, det blir for langt og da blir barnet uansett ikke kjent med noen i nærområdet. 
Det blir også urealistisk å holde kontakt med nåværende lekevenner i Hverdagen AS, så det ønsker jeg ikke forskuttere selv om de selvsagt er velkomne og visa versa.

Jeg tenker og litt der at en nesten bare må si ifra når noe er kjøpt og så ta ting derfra. Jeg vet at barnet kommer til å ta det ekstremt tungt å måtte flytte fra skolekretsen, og sliter med overganger - så slik er det bare. 

Men jeg vet også at dette å skulle gå med falske håp/bekymring for flytting osv lengre enn nødvendig er poengløst. 

Vi må isåfall få til å få visninger på dagtid mens barnet er på skolen, for vi har ikke barnevakt. Men det lar seg vel gjøre. 

Det syntes jeg er dårlig gjort. Du burde heller inkludere barnet i den grad, at hen kan forberede seg emosjonelt til at hen skal flytte. Jeg ville sagt ifra at vi skal flytte, ferdig med den saken - ikke langt unna, men hen må bytte skole. Gi trøst, kos og forståelse - men saken er bestemt og dette skjer. 

Anonymkode: bc5da...24f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For gud skyld ikke spør barnet. Mine foreldre lot meg bestemme da jeg var 10 år og jeg har slitt mye med valget i ettertid. Jeg skulle ønske jeg slapp å ta stilling til det.

Men, har barnet venner nå så er det også veldig verdifullt. Det er en mulighet barnet ikke vil trives på nytt sted og det ville jeg veid ganske sterkt.

Anonymkode: 474f7...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet kan godt være med på visninger. Dere kan si alt dere vet; at dere skal flytte, men at det er usikkert hvor det blir. Det kan hende hun må bytte skole, men det vet dere ikke sikkert. Si at det kan ta lang tid, og at det er  mye som er usikkert også for dere voksne. Dere skal forsøke å høre på henne om hva hun vil, men dere voksne bestemmer og tar avgjørelsen. Sannsynligvis vil ikke barnet ønske forandring, og den følelsen må respekteres. Det betyr likevel ikke at jenta  bestemmer, men følelsene det setter i gang hos henne må anerkjennes. Så kan hun bli med rundt og kikke.

Anonymkode: 1bf0b...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...