Gå til innhold

sjokkert over holdningene staten viser ovenfor bønder

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er sjokkert over holdningene staten viser ovenfor bønder. At staten ikke anerkjenner bønder i distriktene forteller at det bør bli endringer, staten bør flytte ut av hovedstaden til å forstå at det er et liv utenfor hovedstaten. Nok er nok. 

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest takinova
Skrevet

Bøndene er en gruppe som fortjener mye heder og ære, og penger nok til å leve av.

Men akkurat i år er ikke tiden for å klage - de har fått tidenes største landsbruksoppgjør i et av tidenes trangeste budsjetter. 

Meget godt levert av Sandra Borch.

Vi bør alle takke de bøndene som gidder holde på.

Skrevet
takinova skrev (3 minutter siden):

Bøndene er en gruppe som fortjener mye heder og ære, og penger nok til å leve av.

Men akkurat i år er ikke tiden for å klage - de har fått tidenes største landsbruksoppgjør i et av tidenes trangeste budsjetter. 

dette forteller jo alt om holdningene til staten og ingen forståelse på hva en bonde er. Tragisk. 

• Hjerte 1
Gjest takinova
Skrevet
Egenskap skrev (12 minutter siden):

dette forteller jo alt om holdningene til staten og ingen forståelse på hva en bonde er. Tragisk. 

Takk for tilliten, men jeg er ikke staten 😉

Skrevet
takinova skrev (32 minutter siden):

Takk for tilliten, men jeg er ikke staten 😉

har ingenting med tillit. 

Men holdninger. 

Gjest Blomsterbie
Skrevet
Egenskap skrev (1 time siden):

jeg er sjokkert over holdningene staten viser ovenfor bønder. At staten ikke anerkjenner bønder i distriktene forteller at det bør bli endringer, staten bør flytte ut av hovedstaden til å forstå at det er et liv utenfor hovedstaten. Nok er nok. 

Ikke bare de i distriktene men generellt i landet. Det jeg ikke skjønner noe av er hvorfor ingen snakker om hvor mye butikkjedene tar av varer som bønder produserer. Jeg mener for det første så har vi alt for mange daglivarekjeder, og det sier ekstremt mye at de som eier de er noen av de rikeste menneskene som er her i landet. 

Skrevet
Egenskap skrev (54 minutter siden):

Staten anerkjenner helt klart bøndene.  Jordbruk er antagelig den største enkeltkostnaden for den Norske stat, og bare eksistensen av landbruksoppgjøret, noe som ikke finnes andre steder, forteller hvor viktig det er. 

Problemet er at jordbruk alltid vil være problematisk i Norge. Det er vanskeligere å gjøre jordbruk tilfredsstillende industrielt i Norge for at det er økonomisk forsvarlig. Grunnlaget for jordbruk i Norge, er etablert på billig energi, billig kapital og billig arbeidskraft. Det er et enormt kostnadssluk som aksepteres basert på nasjonale  interesser over samfunnsøkonomiske. 

Og det er faktisk ikke bærekraftig over tid.   

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Egenskap skrev (1 time siden):

Enig!

takinova skrev (1 time siden):

Enig med deg og.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er vel få som har fått så mye som bøndene, både når det gjelder inntektsøkning og strømstøtte . Sier ikke at det ikke trengs  men det er likevel de som har fått mest

Endret av Topsi
  • Nyttig 1
Skrevet
Topsi skrev (1 minutt siden):

Det er vel få som har fått så mye som bøndene, både når det gjelder inntektsøkning og strømstøtte . Dier ikke at det ikke trengs  men det er likevel de som har fått mest

Men så er kravene til bønder så store at hver dag legges gårdsbruk ned. Jeg har ikke tallene men vi får færre og færre bønder og det sier vel litt. Det skal være så store krav til investeringer at de går kraftig i minus hvis de prøver og da gir mange opp. Rovdyrpolitikken er en skam, da gir noen opp for det. Mellomleddene får mer og mer, bøndenes inntekter står i ro. Men noen våkner vel den dagen det er verdenskrig og vi MÅ være selvforsynte, bare at da er det for sent . 

Skrevet
Gagaen skrev (Akkurat nå):

Men så er kravene til bønder så store at hver dag legges gårdsbruk ned. Jeg har ikke tallene men vi får færre og færre bønder og det sier vel litt. Det skal være så store krav til investeringer at de går kraftig i minus hvis de prøver og da gir mange opp. Rovdyrpolitikken er en skam, da gir noen opp for det. Mellomleddene får mer og mer, bøndenes inntekter står i ro. Men noen våkner vel den dagen det er verdenskrig og vi MÅ være selvforsynte, bare at da er det for sent . 

Rovdyrpolitikken er en skam, men tviler på at vi mener av samme grunn. 

Ja, jeg forstår at det treng et løft for bøndene,  vi trenger alle mat. Det jeg reagerer på, er en tråd som mener staten ikke bryr seg om bønder når selve jordbruksoppgjøret blir brukt som argument for at andre skap gå mindre  fordindet er brukt så mye penger 

• Liker 1
Skrevet
Topsi skrev (10 minutter siden):

Det er vel få som har fått så mye som bøndene, både når det gjelder inntektsøkning og strømstøtte . Sier ikke at det ikke trengs  men det er likevel de som har fått mest

Hvilken strømstøtte er det du snakker om? 

Skrevet
Rotehodet skrev (1 minutt siden):

Hvilken strømstøtte er det du snakker om? 

Ingen andre næringsdrivende som er i nærheten 

Screenshot_20221004-184214_Chrome.jpg

Skrevet
Topsi skrev (2 timer siden):

Ingen andre næringsdrivende som er i nærheten 

Screenshot_20221004-184214_Chrome.jpg

Takk, var ikke oppdatert på dette. 

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, Topsi said:

Rovdyrpolitikken er en skam, men tviler på at vi mener av samme grunn

En ganske fiffig ting med rovdyrpolitikken er at svensk ulv 🐺 spiser noen få prosent av hva en norsk ulv spiser. Og en norsk jerv spiser så mye at den antagelig er så feit at den blir mistenkt for å være bjørn. Nesten. 

Synd Norge ikke har samme holdning ovenfor andre biologiske arter som ulv. Hadde ikke vært noe problem å skutt en hakkespett som hakket på huset, måker som plager folk på stranda, sjelden mose og sjøgress som er i veien for et byggeprosjekt osv. Er det i veien? Bort med det!

Skrevet
newman01 skrev (8 minutter siden):

hakkespett som hakket på huset, måker som plager folk på stranda, sjelden mose og sjøgress som er i veien for et byggeprosjekt osv. Er det i veien? Bort med det!

For en ekkel holdning til levende dyr som bare prøver å overleve i en verden der vi har tatt langt mer enn vår del...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...