AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #1 Del Skrevet 4. oktober 2022 Ett av barna har bursdag snart. Til anledningen inviterte jeg nærmeste familie på en lite bursdagsfeiring hjemme. Det har jeg gjort i alle år. Hvert eneste år blir jeg skuffet, frustrert og irritert. Ingen gidder svare på invitasjonen om de kommer eller ikke. Det gjør det vanskelig å planlegge innkjøp av mat eller forberede barnet på hvem som kommer. De fleste dukker bare opp likevel og later som ingenting. Hvorfor er det så vanskelig å svare ''vi kommer'' eller ''vi kan ikke''? Jeg vurderer sterkt å la være å invitere dem fremover når de mangler grunnleggende folkeskikk. Er det bare jeg som er så uheldig med familie? Anonymkode: 0aa21...411 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #2 Del Skrevet 4. oktober 2022 Ikke gjenta samme feilen neste år. Lite trolig at de plutselig endrer seg og blir superengasjerte. Anonymkode: 76c6a...774 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hippogriff Skrevet 4. oktober 2022 #3 Del Skrevet 4. oktober 2022 Hvis de ikke er for mange, ville jeg ringt rundt og spurt. Vi har også noen slike. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonelily Skrevet 4. oktober 2022 #4 Del Skrevet 4. oktober 2022 Når jeg tenker meg om så tror jeg ikke alle sier ifra her heller, men de sier jo ifra om de ikke kommer. Si ifra at du vil ha beskjed, evt send en mld eller ring rundt for å høre hvem som har tenkt til å dukke opp?? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 4. oktober 2022 #5 Del Skrevet 4. oktober 2022 Jeg er helt enig i at de burde klare å gi en tilbakemelding selv, men.. Ta med svarfrist neste gang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne87Rogaland Skrevet 4. oktober 2022 #6 Del Skrevet 4. oktober 2022 Er det ikke bare å sende en melding noen dager før, når du skal handle in? "Kommer du på lørdag?" 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #7 Del Skrevet 4. oktober 2022 Hvem er nærmeste familie? Om det er søsken og foreldre, så syns jeg det er rart de ikke svarer. Hvis det er mer perifere som dine søskenbarn ol, så syns de kanskje det er litt "voldsomt" at alle må feire? Hvordan er forholdet ellers til familien? Jeg hadde bakt en kake. Dekket på kun til de som har gitt beskjed. Om noen kommer likevel, så kan du virke overrasket og si "å, jeg trodde ikke dere kom siden dere ikke har svart. Jaja, vi får se om vi får skvist inn et par plasser her, håper vi har nok kake". Så kan du ha en iskake eller noe i frysen i tilfelle. Anonymkode: cd582...61b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 4. oktober 2022 #8 Del Skrevet 4. oktober 2022 Sånn er det hos oss også. Veldig irriterende. Jeg sender en meld et par dager før. Skriver at jeg skal handle inn, og lurer på om jeg skal regne med de eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #9 Del Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ett av barna har bursdag snart. Til anledningen inviterte jeg nærmeste familie på en lite bursdagsfeiring hjemme. Det har jeg gjort i alle år. Hvert eneste år blir jeg skuffet, frustrert og irritert. Ingen gidder svare på invitasjonen om de kommer eller ikke. Det gjør det vanskelig å planlegge innkjøp av mat eller forberede barnet på hvem som kommer. De fleste dukker bare opp likevel og later som ingenting. Hvorfor er det så vanskelig å svare ''vi kommer'' eller ''vi kan ikke''? Jeg vurderer sterkt å la være å invitere dem fremover når de mangler grunnleggende folkeskikk. Er det bare jeg som er så uheldig med familie? Anonymkode: 0aa21...411 Send en ny melding og skriv : Siden jeg ikke hører noe vet jeg ikke om jeg skal handle inn og ordne til besøk. Om ingen klarer å svare så går vi ut å spiser den dagen! Mange driter i at noen styrer med besøk og tar ting som en selvfølge. Det er virkelig ikke vanskelig å svare folk.. Ja eller nei! Anonymkode: d5961...534 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #10 Del Skrevet 4. oktober 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Til anledningen inviterte jeg nærmeste familie på en lite bursdagsfeiring hjemme. Det har jeg gjort i alle år. Hvert eneste år blir jeg skuffet, frustrert og irritert. Ingen gidder svare på invitasjonen om de kommer eller ikke. Det gjør det vanskelig å planlegge innkjøp av mat eller forberede barnet på hvem som kommer. De fleste dukker bare opp likevel og later som ingenting. Anonymkode: 0aa21...411 Med andre ord, det er en etablert praksis at folk kommer når du har invitert til bursdagfest, og det ikke er nødvendig å bekrefte om man kommer. Og du har aldri noensinne sagt noe? Du har ikke tilføyet et «SU senest 1. oktober» på invitasjonen? Du har aldri minnet folk om å svare? I så fall har du selv skapt problemet. Du kan ikke gjøre den samme tingen i ti år og så plutselig forvente folk skal tankelese og skjønne du ønsker det skal foregå på en annen måte. Anonymkode: ddf19...835 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #11 Del Skrevet 4. oktober 2022 Det ville aldri falt meg inn å gi beskjed om at vi kommer på en bursdag i nær familie - fordi det er en selvfølge. Men vi ringer og beklager om vi er forhindret fra å komme da - uansett om vi får en invitasjon eller ikke. Kommer det en invitasjon oppfatter jeg det nok mest som en påminnelse, fordi for oss er det selvsagt at vi kommer. Det mest normale hos oss er at det ikke sendes invitasjon til familiebursdager, annet enn beskjed om det blir feiring på en annen dag enn selve dagen. Når de fleste i familien din faktisk møter opp på bursdagen, så tenker jeg du skal være takknemlig for det. Høres ut som dere har en ganske nær familie, ikke alle er så heldige. Siden dette åpenbart også er etablert praksis i din familie, uansett hvor mye du irriterer deg over det, så ville jeg nå heller snakket med folk - tatt en liten telefonrunde med de nærmeste, om dere ikke snakkes/møtes i hverdagen, og sjekket om de kommer. Har dere ikke sosial omgang med hverandre, eller kontakt utenom bursdagsinvitasjoner…? Folk aner jo sannsynligvis ikke at dette er noe som du tenker på. Du har all mulighet til å være proaktiv her, i stedet for å irritere deg. Anonymkode: a7f13...9ea 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #12 Del Skrevet 4. oktober 2022 Grunn til å være skuffet ville vært om familien din ikke kom i bursdager - noe jeg naturligvis trodde tråden kom til å handle om. At de fleste faktisk kommer, bare at det ser ut til å være etablert praksis at en ikke gir beskjed fordi det er naturlig å møte opp i bursdager, det synes jeg ærlig talt er en filleting å irritere seg over. Snakk med dem på forhånd da, om det er viktig for deg å vite nøyaktig antall. Men du vet jo alt at de fleste vil komme på dagen. Så her kaster du bort krefter på å irritere deg over en ikke-sak. Folka dine stiller jo opp og kommer i bursdager. Anonymkode: a7f13...9ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #13 Del Skrevet 4. oktober 2022 Hvis du vet at de pleier å komme, så beregn mat til at de kommer. Kaker kan fryses, og middag kan dere spise rester i morgen og overimorgen. Ok, kjipt at de ikke gir beskjed. Men les litt her på kvinneguiden hvor fæle familier enkelte har. Glem at familien din ikke tenker på å gi beskjed. Tenk på at de stiller opp og feirer dagen med dere og at de er glade i dere ❤️ Anonymkode: 9d356...780 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #14 Del Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Med andre ord, det er en etablert praksis at folk kommer når du har invitert til bursdagfest, og det ikke er nødvendig å bekrefte om man kommer. Og du har aldri noensinne sagt noe? Du har ikke tilføyet et «SU senest 1. oktober» på invitasjonen? Du har aldri minnet folk om å svare? I så fall har du selv skapt problemet. Du kan ikke gjøre den samme tingen i ti år og så plutselig forvente folk skal tankelese og skjønne du ønsker det skal foregå på en annen måte. Anonymkode: ddf19...835 TS her. Den etablerte praksisen er at ingen svarer, men noen kommer likevel, så jeg vet aldri hvem og hvor mange. Dette gjør planleggingen vanskelig. Når jeg tar det opp i etterkant, bagatelliserer folk dette og svarer med enten ''jeg kom jo likevel, ikke sant?'' og ''vi var på hytta'', ''jeg glemte det helt'', osv. Det virker ikke som om de skjønner hva problemet er. Jo, det er svarfrist i invitasjonen og jo, jeg sender SMS med spørsmål om de kommer eller ikke noen dager i forveien. Likevel gidder ikke folk svare ja eller nei. Takk alle for svar. Til den som lurte - det er foreldre, svigerforeldre og søsken til meg og mannen, så bare nærmeste familie. Dette blir nok siste år med usikkerhet. Fra neste år feirer vi kun foreldre og barn uten å invitere andre familiemedlemmer og så feirer ungen med vennene sine. Anonymkode: 0aa21...411 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #15 Del Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Grunn til å være skuffet ville vært om familien din ikke kom i bursdager - noe jeg naturligvis trodde tråden kom til å handle om. At de fleste faktisk kommer, bare at det ser ut til å være etablert praksis at en ikke gir beskjed fordi det er naturlig å møte opp i bursdager, det synes jeg ærlig talt er en filleting å irritere seg over. Snakk med dem på forhånd da, om det er viktig for deg å vite nøyaktig antall. Men du vet jo alt at de fleste vil komme på dagen. Så her kaster du bort krefter på å irritere deg over en ikke-sak. Folka dine stiller jo opp og kommer i bursdager. Anonymkode: a7f13...9ea TS her. Det er dobbelskuffelse for de som hverken svarer, eller kommer. Derfor skrev jeg at noen kommer. Selv om de ikke har svart at de gjør det. Anonymkode: 0aa21...411 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #16 Del Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): TS her. Den etablerte praksisen er at ingen svarer, men noen kommer likevel, så jeg vet aldri hvem og hvor mange. Dette gjør planleggingen vanskelig. Når jeg tar det opp i etterkant, bagatelliserer folk dette og svarer med enten ''jeg kom jo likevel, ikke sant?'' og ''vi var på hytta'', ''jeg glemte det helt'', osv. Det virker ikke som om de skjønner hva problemet er. Jo, det er svarfrist i invitasjonen og jo, jeg sender SMS med spørsmål om de kommer eller ikke noen dager i forveien. Likevel gidder ikke folk svare ja eller nei. Takk alle for svar. Til den som lurte - det er foreldre, svigerforeldre og søsken til meg og mannen, så bare nærmeste familie. Dette blir nok siste år med usikkerhet. Fra neste år feirer vi kun foreldre og barn uten å invitere andre familiemedlemmer og så feirer ungen med vennene sine. Anonymkode: 0aa21...411 Nei vet du hva og ærlig talt! Nå setter du barna dine foran deg selv og et (forståelig) behov for å kunne planlegge. Om det plager deg i så stor grad at du kommer til å velge å droppe familiefeiring for barnet, så ligger faktisk problemet hos deg og ikke familien din. Så da biter du tenna sammen, og fortsetter å gjøre som du har gjort til nå. (så er jeg helt enig at det å svare burde vært en selvfølge). Anonymkode: 21f98...848 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #17 Del Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): TS her. Den etablerte praksisen er at ingen svarer, men noen kommer likevel, så jeg vet aldri hvem og hvor mange. Dette gjør planleggingen vanskelig. Når jeg tar det opp i etterkant, bagatelliserer folk dette og svarer med enten ''jeg kom jo likevel, ikke sant?'' og ''vi var på hytta'', ''jeg glemte det helt'', osv. Det virker ikke som om de skjønner hva problemet er. Jo, det er svarfrist i invitasjonen og jo, jeg sender SMS med spørsmål om de kommer eller ikke noen dager i forveien. Likevel gidder ikke folk svare ja eller nei. Takk alle for svar. Til den som lurte - det er foreldre, svigerforeldre og søsken til meg og mannen, så bare nærmeste familie. Dette blir nok siste år med usikkerhet. Fra neste år feirer vi kun foreldre og barn uten å invitere andre familiemedlemmer og så feirer ungen med vennene sine. Anonymkode: 0aa21...411 Men herrefred menneske. Slutt å send sms! Stikk innom folka dine og slå av en prat, eller i minste fall ring dem, om du virkelig krever et nøyaktig antall for å gidde å lage familiebursdag for ungene dine. Du dropper ikke familiebursdag og feiring med tanter, onkler og besteforeldre for ungene dine altså, fordi du har et vanvittig kontrollbehov. Sms, meldinger, snap osv - vi bombarderes med slikt. Fryktelig vanlig at det går inn det ene øret og ut det andre. Invitasjon til barnebursdag i nær familie?? Med svarfrist??? Og purringer???!? Vet du hva jeg tipper? At familien din opplever dette som nevrotisk mas og gnål fra din side. Åpent hus for nær familie på bursdager er normalt og null stress. Anonymkode: a7f13...9ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #18 Del Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ett av barna har bursdag snart. Til anledningen inviterte jeg nærmeste familie på en lite bursdagsfeiring hjemme. Det har jeg gjort i alle år. Hvert eneste år blir jeg skuffet, frustrert og irritert. Ingen gidder svare på invitasjonen om de kommer eller ikke. Det gjør det vanskelig å planlegge innkjøp av mat eller forberede barnet på hvem som kommer. De fleste dukker bare opp likevel og later som ingenting. Hvorfor er det så vanskelig å svare ''vi kommer'' eller ''vi kan ikke''? Jeg vurderer sterkt å la være å invitere dem fremover når de mangler grunnleggende folkeskikk. Er det bare jeg som er så uheldig med familie? Anonymkode: 0aa21...411 Hvis det er en liten gjeng hvorfor spør du ikke hver enkelt direkte om de kommer eller ikke Anonymkode: a7b44...cc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #19 Del Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Det er dobbelskuffelse for de som hverken svarer, eller kommer. Derfor skrev jeg at noen kommer. Selv om de ikke har svart at de gjør det. Anonymkode: 0aa21...411 La det ligge du, værre når de ikke kommer, eller sier de skal komme og ikke dukker opp. Mine kommer ikke i min bursdag. Heldigvis kommer de til barna sin. Mange år siden jeg har droppet å invitere til bursdagen min. Ble bare trist å sitte å vente på ingen med dekket bord og kake jeg måtte spise alene Anonymkode: 80dca...b68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #20 Del Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det ville aldri falt meg inn å gi beskjed om at vi kommer på en bursdag i nær familie - fordi det er en selvfølge. Men vi ringer og beklager om vi er forhindret fra å komme da - uansett om vi får en invitasjon eller ikke. Kommer det en invitasjon oppfatter jeg det nok mest som en påminnelse, fordi for oss er det selvsagt at vi kommer. Det mest normale hos oss er at det ikke sendes invitasjon til familiebursdager, annet enn beskjed om det blir feiring på en annen dag enn selve dagen. Når de fleste i familien din faktisk møter opp på bursdagen, så tenker jeg du skal være takknemlig for det. Høres ut som dere har en ganske nær familie, ikke alle er så heldige. Siden dette åpenbart også er etablert praksis i din familie, uansett hvor mye du irriterer deg over det, så ville jeg nå heller snakket med folk - tatt en liten telefonrunde med de nærmeste, om dere ikke snakkes/møtes i hverdagen, og sjekket om de kommer. Har dere ikke sosial omgang med hverandre, eller kontakt utenom bursdagsinvitasjoner…? Folk aner jo sannsynligvis ikke at dette er noe som du tenker på. Du har all mulighet til å være proaktiv her, i stedet for å irritere deg. Anonymkode: a7f13...9ea Det har jeg vokst opp med også, var liksom ingen som spurte om sånt. Så da jeg fikk barn ble jeg veldig lei meg og overrasket over at ingen kom. "De hadde ikke fått invitasjon". Så hvert år nå inviterer jeg 1-2 uker før, og er vi heldige er det 1-2 gjester som kan. Vi inviterer da kun besteforeldre, tanter og onkler, men også faddere/nære venner siden vi opplevde at nærmeste familie ikke kom. Utrolig trist opplevelse. Anonymkode: e0192...593 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå