Gå til innhold

Fostervannsemboli og plutselig kjempe fødselsangst :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker tiktok, og etter jeg ble gravid får jeg opp mye graviditetsrelatert. Plutselig fikk jeg opp en video av en mor som holdt på å dø, sammen med barnet grunnet fostervannsemboli. Hun forklarer hva dette er, og at dødelighet er rundt 80-90%. Jeg har tidligere hatt ekstremt angst for å dø, men ikke vært plaget med dette på mange mange år. Men etter den filmen kom det tilbake og jeg har det helt forferdelig nå.

Begynner å tenke tanker som at jeg kommer til å dø av dette under fødsel, noe som jeg innerst inne vet at er helt idiotisk å tenke på. Har unngått alt av Google, risikoer med å føde osv for å ikke trigge noe da fødsel i seg selv er skummelt for meg. Nå føler jeg meg som verdens største idiot som så denne filmen, og føler det har ødelagt hele gleden rundt å være gravid. Får ikke sove og er redd jeg får denne angsten igjen. 

Vurderer nå å søke om keisersnitt for at ikke psyken skal bli totalt ødelagt slik den var for mange år siden. Jeg slet skikkelig med dette, og livet mitt var totalt ødelagt i 2 år pga angsten. Er så redd nå at jeg skal få dette tilbake. Er det flere som har vært i samme situasjon eller har redsel rundt fødsel, eventuelt ting som hjalp å snu tankene? 

Skal selvfølgelig snakke med lege og jordmor om dette men har ikke time før om 1 måned. 

Anonymkode: 81b00...f50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er nok en helt irrasjonell frykt, som blir forsterket av at du er hormonell. Jeg er også gravid, og leste om fostervannsemboli nå, og det er helt uproblematisk. Det er jo svært sjeldent! Du har sikkert større sjanse for å dø i en bilulykke på vei til føden. 

Fra legeforeningen.no:

"Fostervannsemboli er en sjelden tilstand og rapportert insidens varierer mye i publiserte studier; fra 1:8000 til 1:80 000 fødsler. UKOSS (UK Obstetric Surveillance System) publiserte i 2016 en prospektiv studie der 120 kvinner fikk diagnostisert AFE i perioden 2005-2014, og 23 av disse døde. Data fra denne studien gir en total insidens på 1,7 pr. 100 000, og en dødelighet på 0,3 pr. 100 000"

Skrevet

Hei du. Hvis du kjenner at dette tar helt overhånd så er det lov å be om en hastetime hos jordmor eller fastlege. Kanskje de har mulighet til en prat før timen om en måned.

Anonymkode: 9f262...901

• Liker 2
Skrevet

Ååh.. nå ble jeg bekymret for det?!:( aldri hørt om det før nå….så sykt skummelt!! 

Anonymkode: f95be...875

Skrevet

Slutt å google ting! 

Anonymkode: 7ecf3...389

Skrevet

Det er mye større sjanse for at du får alvorlige komplikasjoner etter keisersnitt enn at du får fostervannsemboli. Ikke oppsøk fødselsrelaterte ting på nettet! 

Anonymkode: 9cd94...bc5

• Liker 1
Skrevet
Kvinne87Rogaland skrev (3 timer siden):

Dette er nok en helt irrasjonell frykt, som blir forsterket av at du er hormonell. Jeg er også gravid, og leste om fostervannsemboli nå, og det er helt uproblematisk. Det er jo svært sjeldent! Du har sikkert større sjanse for å dø i en bilulykke på vei til føden. 

Fra legeforeningen.no:

"Fostervannsemboli er en sjelden tilstand og rapportert insidens varierer mye i publiserte studier; fra 1:8000 til 1:80 000 fødsler. UKOSS (UK Obstetric Surveillance System) publiserte i 2016 en prospektiv studie der 120 kvinner fikk diagnostisert AFE i perioden 2005-2014, og 23 av disse døde. Data fra denne studien gir en total insidens på 1,7 pr. 100 000, og en dødelighet på 0,3 pr. 100 000"

Ja jeg forstår jo at frykten min er helt irrasjonell og at dette skjer veldig få kvinner, men likevel klarer jeg ikke tenke på at man ikke vet om man er en av de. Det er helt idiotisk tankegang, men tror mye av grunnen er at jeg for mange år siden har slitt med angst for å dø. Har vært redd sykdommer og død siden jeg var liten. Var egentlig forberedt på at fødsel skulle gå fint til jeg kom over denne videoen, og normale mennesker ville jo ikke latt seg skremme av noe som skjer så sjeldent. Føler jeg tenker rasjonelt rundt dette og forstår det skjer få mennesker men likevel er jeg livredd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Slutt å google ting! 

Om du leser innlegget mitt så har jeg faktisk ikke googlet noe som helst, denne dukket opp og man bestemmer ikke hva man får opp av videoer eller ikke. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er mye større sjanse for at du får alvorlige komplikasjoner etter keisersnitt enn at du får fostervannsemboli. Ikke oppsøk fødselsrelaterte ting på nettet! 

Anonymkode: 9cd94...bc5

Det er jo svært sjeldent at man dør av keisersnitt? 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du leser innlegget mitt så har jeg faktisk ikke googlet noe som helst, denne dukket opp og man bestemmer ikke hva man får opp av videoer eller ikke. 

Det er jo svært sjeldent at man dør av keisersnitt? 

Ok, la meg omformulerer meg. Slutt å være på nettsteder hvor man får informasjon om helserelaterte emner av folk som ikke har peiling. Spesielt om du har angst problematikk til å begynne med. Du bestemmer kanskje ikke hva som dukker opp hele tiden, men du bestemmer selv om du lukker øynene og scroller videre eller ei.  Evt slett appen til etter fødselen. 

Ja det er svært sjeldent at man før av keisersnitt, og det er enda sjeldnere at man får fostervannsemboli,.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ok, la meg omformulerer meg. Slutt å være på nettsteder hvor man får informasjon om helserelaterte emner av folk som ikke har peiling. Spesielt om du har angst problematikk til å begynne med. Du bestemmer kanskje ikke hva som dukker opp hele tiden, men du bestemmer selv om du lukker øynene og scroller videre eller ei.  Evt slett appen til etter fødselen. 

Ja det er svært sjeldent at man før av keisersnitt, og det er enda sjeldnere at man får fostervannsemboli,.

Selvfølgelig er det ikke noe jeg kommer til å være innpå videre, hadde jeg visst at det skulle komme opp hadde jeg gjerne ikke brukt den. Men det var aldri slike videoer som kom opp før dette. 

Ja dette vet jeg, om du leser innlegget. Likevel hjelper det ikke noe å høre hvor sjeldent folk får det dessverre, min tankegang tenker at man ikke kan vite at man er en av de 

Skrevet

Kontakt jordmor for hastetime, hvis det ikke hjelper nok, ta kontakt med en psykolog så du ikke er livredd resten av svangerskapet. 

Anonymkode: aaaa5...387

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kontakt jordmor for hastetime, hvis det ikke hjelper nok, ta kontakt med en psykolog så du ikke er livredd resten av svangerskapet. 

Ja skal prøve. Men hva tenker dere «normale» folk rundt dette som gjør dere ikke blir redd for at slikt skal skje? Føler meg så teit som er redd. Har prøvd å snu tankegangen skikkelig idag til at det er uhyre sjeldent, om jeg får det er det ikke noe jeg kan gjøre, er ikke sikkert man dør etc, og kjenner det hjelper litt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja skal prøve. Men hva tenker dere «normale» folk rundt dette som gjør dere ikke blir redd for at slikt skal skje? Føler meg så teit som er redd. Har prøvd å snu tankegangen skikkelig idag til at det er uhyre sjeldent, om jeg får det er det ikke noe jeg kan gjøre, er ikke sikkert man dør etc, og kjenner det hjelper litt. 

Jeg er ikke redd nettopp fordi det er uhyre sjeldent. Sjansen for at Akkurst jeg skal få det er omtrent ikke-eksisterende

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke redd nettopp fordi det er uhyre sjeldent. Sjansen for at Akkurst jeg skal få det er omtrent ikke-eksisterende

Ja du har rett. Irriterende at folk skal legge ut slikt. Jeg tenker at om dette skjer kan jeg jo ikke gjøre noe uansett, og med keisersnitt kan man også få det så begynner å tenke litt mer rasjonelt. Er likevel redd at jeg får panikk under fødsel og begynner å tenke på dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja du har rett. Irriterende at folk skal legge ut slikt. Jeg tenker at om dette skjer kan jeg jo ikke gjøre noe uansett, og med keisersnitt kan man også få det så begynner å tenke litt mer rasjonelt. Er likevel redd at jeg får panikk under fødsel og begynner å tenke på dette. 

Vi burde ikke brukt Internett nå som vi er gravid.. jeg er akkurat sånn som deg.  Idag fikk jeg noe nytt å tenke på, fostervannemboli.  :(  fikk panikk da jeg leste innlegget ditt. Men det går nok bra! ❤️🤞🏼

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi burde ikke brukt Internett nå som vi er gravid.. jeg er akkurat sånn som deg.  Idag fikk jeg noe nytt å tenke på, fostervannemboli.  :(  fikk panikk da jeg leste innlegget ditt. Men det går nok bra! ❤️🤞🏼

Nei det er helt sant, man har nok bekymringer før man leser ting. Var absolutt ikke meningen å skremme noen ❤️ Jeg har bare bestemt meg nå at jeg får gjennomføre vaginal fødsel uansett, og prøver å tenke at det er uhyre sjeldent og at skjer det så kan ikke jeg styre det uansett hva jeg gjør. Merker jeg er veldig stresset over å miste kontroll på ting så får bare prøve å jobbe med dette i svangerskapet. Håper du klarer å snu om tankene litt også, det er kjempe vanskelig 😔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...