Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? Både mtp sykdom og jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kronisk migrene som har vært så plagsom at jeg har vært delvis/100% sykmeldt i snart et år. Har fått en type medisin som virker ganske bra nå, men jeg har fremdeles en del hodepine. Medisinen har gjort at jeg har mistet matlysten, gått med 15 kg og jeg sliter med forstoppelse og blødninger fra endetarm ved avføring. Nevrolog vil undersøke dette videre. 

Samtidig er jeg så mye sliten og apatisk. Jeg har traumer etter psykisk vold og seksuelle overgrep i et tidligere ekteskap og går i traumeterapi. Har fått PTSD. I det siste har jeg vært så apatisk at jeg lurer på om jeg er deprimert. 

ET stort problem er at sykemeldingsperioden går ut snart, og jeg må enten begynne å jobbe fullt (jobber 40% nå) eller gå (delvis) over på AAP, noe jeg ikke vet om økonomien min vil tåle (jeg har fire barn). 

Det har skjedd veldig mye de siste årene og enda verre ting før det. Eksen har jeg jo jevnlig kontakt med pga barna, og han gjør hva han kan for å gjøre livet jævlig for meg siden jeg gikk fra han. Han møtte selvfølgelig en ny en måned etter bruddet og skal flytte sammen med henne og barna hennes. Den store fordelen med det, er at han har sluttet å drikke (var alkis da vi var sammen) for å «fange» denne dama. Han er narsissist forresten (fått bekreftet av psykolog) 

Dere som har giddet å lese alt; hva gjør jeg? Spørre legen om antidepressiva? Prøve å jobbe fullt og se hvordan det går? Jeg sliter med å få til 40 % nå. Bytte psykolog? Har gått der i flere år uten mye fremgang. 

Anonymkode: 1f5b2...6a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det CGRP hemmer du bruker? Jeg kunne ikke fortsette med de i hvert fall. Ikke hjalp det på migrenen og jeg klarte ikke drite. Trodde jeg hadde vært forstoppet før, men på de medisinene der så fikk forstoppelse en helt ny mening. 

Hvilke andre forebyggende har du prøvd? 

For å få rett til sykepenger igjen så må du ha jobbet fullt i minst 26 uker. Jeg tror ikke du blir noe særlig bedre av det. En ting er å bite tenna sammen en liten periode, men et halvt år? Det går ikke. Du har jo barn også! 

Anonymkode: 096c3...4ff

Skrevet

Tror ikke du har noen valg ift AAP? Stå i 100% jobb tror jeg vil være umulig og du vil kjøre deg lengre ned i forsøket. Så ville heller sett på økonomiske alternativer. Du får en del barnetillegg på AAP forresten. 

Går selv på det nå og jeg fant ut at siden jeg er medlem i Statens Pensjonskasse gjennom jobb, så får jeg midlertidig uførepensjon fra dem som langt på vei dekker innteksttapet. Du har noe gjennom jobb/forsikringer?

Anonymkode: 6d187...877

• Nyttig 1
Skrevet

Det siste der ble feil, det skulle bare være et spørsmål: Du har ikke noe gjennom jobb/forsikring?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere som har giddet å lese alt; hva gjør jeg? Spørre legen om antidepressiva? Prøve å jobbe fullt og se hvordan det går? Jeg sliter med å få til 40 % nå. Bytte psykolog? Har gått der i flere år uten mye fremgang. 

Antidepressiva har liten effekt, det viser nyere forskning ganske tydelig. 

Hvilken metode bruker psykologen din? Er denne metoden en av de anbefalte ved ptsd? Hvis ikke - ja, anbefaler å bytte. Vanlig kognitiv terapi er det liten vits i, mener i alle fall jeg. 

Hvis du ønsker å prøve å jobbe fullt, vær klar over at du kan være sykemeldt og ha egenmelding innenfor arbeidsgiverperioden (16 dager). Dvs i teorien kan du jobbe fullt i 17 dager, være sykemeldt i 16 dager osv hele perioden/alle de 26 ukene. 

Anonymkode: 10b98...764

Skrevet

Bare så du er klar over det, sykepengeperioden regnes på dager, uavhengig om det er gradert sykemelding eller ikke. 
Så om du har vært sykemeldt 50% i seks måneder, og 100% i seks måneder, så er det 12 måneder med sykepenger, og dermed oppbrukt rettigheter. 

Anonymkode: 186ae...59b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det siste der ble feil, det skulle bare være et spørsmål: Du har ikke noe gjennom jobb/forsikring?

Jeg er medlem av Statens pensjonskasse, ja (jobber i staten). Er også skilt og har delt omsorg for fire barn under 16 år

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er medlem av Statens pensjonskasse, ja (jobber i staten). Er også skilt og har delt omsorg for fire barn under 16 år

ts

Da søker du i SPK! Det er en livredder! For meg utgjør det ca 6000 utbetalt i mnd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 0.48):

Er det CGRP hemmer du bruker? Jeg kunne ikke fortsette med de i hvert fall. Ikke hjalp det på migrenen og jeg klarte ikke drite. Trodde jeg hadde vært forstoppet før, men på de medisinene der så fikk forstoppelse en helt ny mening. 

Hvilke andre forebyggende har du prøvd? 

For å få rett til sykepenger igjen så må du ha jobbet fullt i minst 26 uker. Jeg tror ikke du blir noe særlig bedre av det. En ting er å bite tenna sammen en liten periode, men et halvt år? Det går ikke. Du har jo barn også! 

Anonymkode: 096c3...4ff

Jeg går på CGRP- hemmer, andre typen jeg prøvde virker ganske bra. Redusert mye av migrenen, men jeg er fremdeles veldig utmattet/sliten pga mye smerter over lang tid (prøvd alt av forebyggende med dårlig resultat og mye bivirkninger). 
I tillegg går jeg i traumeterapi og har PTSD etter mange år med psykisk mishandling og seksuelle overgrep. Ble separert i fjor. Så det er sammensatte årsaker til utmattelsen og migrenen.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...