Gå til innhold

Øyeoperasjon

Gjest ikke innlogget Sissi

Fremhevede innlegg

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Jeg vet at temaet har vært oppe før, men fant lite om det. Derfor lurer jeg: er det noen som har operert øynene for å korrigere nærsynthet? Hvordan var det og er dere fornøyde?

Jeg ser dårlig (har -11 og -9...) og har etterhvert funnet ut at det jeg tror jeg skal ta en slik operasjon. Er livende redd for øynene mine, ser det som helt forferdelig å miste synet. Derfor vil jeg gjerne både høre andres erfaringer med selve inngrepet, og etterpå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan anbefale det, hvis du har penger.

Jeg tok operasjon for to år siden, hadde da -7, 5 på begge øynene. Nå trenger jeg ikke briller, og føler nesten jeg har fått et nytt liv. Tror ikke du trenger være redd for å miste synet - dersom noe skulle gå galt på det første øyet (og det er det liten grunn for at det skal gjøre) så vil de ikke prøve seg på neste.

Men faren er større for at du får dårlig syn igjen etter operasjonen, f.eks - 1 til -3. Men det er jo "ingenting" i forhold til det du har nå.

Skrevet

Takk for svar :)

Hvordan var selve inngrepet? Vondt, eller bare ubehagelig? Var det vondt etterpå? Fikk du "normalt" syn med en gang, eller tok det tid?

Er det ingen andre som har erfaringer?

Skrevet

Jeg har også gjor det, og har skrevet masse om det før. Søk på navnet mitt pluss øyenoperason eller laser eller noe så finner du det sikkert.

Var overhodet ikke vodt, og synet var tipp-topp senere på kvelden.

Jeg var flere runder og pratet med dem på klinikken før jeg bestemte meg, men angrer i dag på at jeg ikke gjorde det før.

Skrevet

Jeg tok operasjonen for litt over 3 år siden og ser fremdeles tilnærmet perfekt. Synet mitt var ikke så fårlig som ditt (-3 og -4) men det var uansett helt fantastisk å kunne se med en gang man våknet om morgenen.

Øyelegen opererte begge øynene med en gang og det var gjort på under 10 minutter. Selve inngrepet er ikke vondt i det hele tatt. Det eneste ekle er at de teiper opp øya så du ikke får blunka. Den første uka etter operasjonen var øynene sinnsykt tørre. Dette fortsatte mer eller mindre en måneds tid men gikk etter hvert over.

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke tok operasjonen før! Anbefaler det virkelig for du kommer til å få en helt annen tilværelse etterpå. :)

Skrevet
Jeg vet at temaet har vært oppe før, men fant lite om det. Derfor lurer jeg: er det noen som har operert øynene for å korrigere nærsynthet? Hvordan var det og er dere fornøyde?

Jeg ser dårlig (har -11 og -9...) og har etterhvert funnet ut at det jeg tror jeg skal ta en slik operasjon. Er livende redd for øynene mine, ser det som helt forferdelig å miste synet. Derfor vil jeg gjerne både høre andres erfaringer med selve inngrepet, og etterpå.

Er det ikke slik at du får dekt igjennom det off om du har over -6? var vel slik for noen år siden.

jo jeg har operert mine. hadde minus 5 på det ene. og litt mindre på det andre.

var så deilig. Ser som en ørn.

ikke kjente jeg noe heller. Angrer at jeg ikke har gjort det for lenge siden.

Skrevet

Kan noen fortelle litt mer om hvordan en slik operasjon foregår? Skjærer de i øyet med laser?

Har lyst til å gjøre det selv, men er livende redd for alt som har med skjæring å gjøre. Og da spesielt når det er snakk om øynene! :overrasket:

Skrevet
Kan noen fortelle litt mer om hvordan en slik operasjon foregår? Skjærer de i øyet med laser?

Har lyst til å gjøre det selv, men er livende redd for alt som har med skjæring å gjøre. Og da spesielt når det er snakk om øynene!  :overrasket:

De bruker laser men du kan ikke akkurat sammenligne det med å bli skjært av en kniv. Du får beskjed om å se på en lysflekk så godt du kan. Dette er litt ekkelt når hornhinna er løftet av men det går greit. Så slås laseren på. Tror de brukte 10 sekunder på hver øye. Du legger ikke merke til det for det går veldig fort. Siden øyet er bedøvd kjenner du heller ikke noe. Bedøvelsen er bare noen øyendråper så det er helt sprøytefritt. Etterpå må du sitte med øynene igjen noen timer. Dette hadde jeg store problemer med siden jeg var så spent på hvordan verden utenfor så ut... :-)

Jeg hadde gjort det igjen uten et blunk! (Bokstavelig talt...)

Skrevet

Jeg er enig i at operasjonen ikke var vond, men jeg hadde veldig vondt noen timer etterpå da bedøvelsen gikk ut. Har hørt etterpå at noen bruke smertestillende da, men det hadde ikke jeg.

Umiddelbart etter operasjonen kunne jeg se godt, men det ble ikke perfekt før etter noen timer. Men for en fantastisk opplevelse å slå opp øynene om morgenen og se!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...