Gjest Meg Skrevet 30. november 2005 #1 Skrevet 30. november 2005 Lurer litt på hva som er normalt. Er midt oppi en diskusjon med familien. Diskusjon 3. året på rad... Jeg har etter tradisjonen 33 julegaver å kjøpe til familie. Både små og store. Syns vel egentlig dette er litt i overkant. Julaften er ikke så koselig lenger, vi sitter i en masse timer og river i gavepapir. Ungene er helt utslitte, og har fått så mye at de etterpå ikke husker hva de har fått av hvem... Har mer lyst på en julaften med god tid rundt matbordet og god tid til koselig samvær med familien.
Arkana Skrevet 30. november 2005 #2 Skrevet 30. november 2005 Ikke fullt så mange som deg. Kjøper til Mamma, broren min, samboeren min, svigers, nevø + niese av sambo og to venninner. Det blir 9 gaver. Kan absolutt tenke meg at store familier hvor det blir mye gaver kan bli litt av et kaos. Vi har alltid bare vært oss fire (foreldre + oss to barna) til jul, og jeg har aldri savnet store familiesammenkomster. Vi har kunnet ta oss god tid ved gaveåpning, alle åpner én og én slik at vi andre får se, ingen sitter i en krok og river opp gavene alene. Det tar nok noen timer, men vi spiser julekaker og konfekt, prater og koser oss underveis. Synes man skal nyte denne tiden, det er jo bare én gang i året.
Gjest Madeline Skrevet 30. november 2005 #3 Skrevet 30. november 2005 Hos oss praktiserer vi det slik at vi kjøper gaver til barna og kutter ut de voksne. Dvs. vi gir og får fra mine foreldre og svigerforeldre, men søsken og andre voksne slektninger har vi kuttet ut. De voksne har som regel mer enn nok fra før. Det blir jammen mer enn nok gaver som skal åpnes på julaften likevel. Jeg skjønner veldig godt at du vil kutte ned på antall gaver. Det høres ut som et slit slik det er hos dere nå. Jeg ville nok tatt en prat med dem det gjelder og være veldig klar på hva du mener om saken.
Gjest uri Skrevet 30. november 2005 #4 Skrevet 30. november 2005 Hos oss praktiserer vi det slik at vi kjøper gaver til barna og kutter ut de voksne. Dvs. vi gir og får fra mine foreldre og svigerforeldre, men søsken og andre voksne slektninger har vi kuttet ut. De voksne har som regel mer enn nok fra før. Det blir jammen mer enn nok gaver som skal åpnes på julaften likevel. ← Sånn er det hos oss og!
Gjest uri Skrevet 30. november 2005 #5 Skrevet 30. november 2005 Ja.. Glemte å skrive at det blir 12 gaver da.. Men da regner jeg ikke med min mann og våres barn..
Rav Skrevet 30. november 2005 #6 Skrevet 30. november 2005 Tror jeg kommer til å kjøpe mellom ni og elleve gaver.
Adonia Skrevet 30. november 2005 #7 Skrevet 30. november 2005 jeg skal kjøpe 14, 5 til venner, en til kjæresten og resten er til familie..
rugrat Skrevet 30. november 2005 #8 Skrevet 30. november 2005 I år kjøper vi 15 gaver, ikke medregnet til og fra oss 4 da. Vi pleier å gi til foreldrene våre og til nieser og nevøer som ikke er konfirmert. Øvrig familie får kun når vi feirer sammen. I år skal vi feire 12stk sammen, derfor litt flere gavekjøp enn andre år.
Gjest Fruktfat Skrevet 30. november 2005 #9 Skrevet 30. november 2005 bror 1 (spleiser med bror 2) bror 2 (spleiser med bror 1) foreldre får en gave sammen (spleiser med brødre) mormor og bestefar (spleiser med brødre) enslig tante (spleiser med brødre) tante og onkel som vi feirer jul sammen med (spleiser med brødre) søskenbarn (en liten minigave, til maks 50kr) venninne1 venninne 2 + ungen hennes vennepar1 samboer ca 12 gaver. sambo står for sin familie.
Gjest Gjesta Skrevet 30. november 2005 #10 Skrevet 30. november 2005 Har kommet litt ut av tellinga, tror jeg har 34 på gavelisten
nostalgia Skrevet 30. november 2005 #11 Skrevet 30. november 2005 Jeg skal kjøpe til 20 stykker inkl. familie og venner... men noen skal få flere presanger enn en (flere små) så jeg vet ikke hvor mange det blir tilsammen ennå... Har kjøpt 19 presanger så langt
Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2005 #12 Skrevet 30. november 2005 Med familie og venner blir det mellom 15-20 julegaver.
Nella Skrevet 30. november 2005 #13 Skrevet 30. november 2005 7 gaver skal jeg ut med Kun familie og sambo. SAmbo ordner til sine fra oss begge (samme som meg) og skal ut med omtrent det samme.
Gjest gjest Skrevet 1. desember 2005 #14 Skrevet 1. desember 2005 jeg har 5 gaver å kjøpe(til barna og foreldrene mine) og så en gave til meg selv!det blir 6 gaver det.sånn sett er det en fordel med lite nettverk... et år følte jeg meg utenfor samfunnet når jeg så alle damene med lange lister og ørten bæreposer.jeg var liksom ikke med. men jeg tror jeg bare skal være glad til,det er stress nok som det er.heldigvis har ungene stor familie på farssiden,så de får mange pakker.det er ikke til å unngå,store barn snakker seg i mellom:hvor mange pakker får du?jeg får 30!ikke lett å "bare" få 5 f.eks da.(mine får flere altså)det er ulempen med å bo i et sånt rikt samfunn som norge.
Pasha Skrevet 1. desember 2005 #15 Skrevet 1. desember 2005 til sammen ca 20 personner tenker jeg. Men det er jo flere av de som får felles gave da.. og noen får flere gaver hver.
Gjest gjesta Skrevet 1. desember 2005 #16 Skrevet 1. desember 2005 Har ikke mange å kjøpe til. Samboer skal få en liten oppmerksomhet, men ingenting dyrt og flott. Så skal alle seks ungene få en presang hver. Tantebarnet mitt vil jeg også gi til. En venninne får en liten oppmerksomhet. Og da har jeg bare min gamle mor igjen. Det blir 10 stk.
Lucky? Skrevet 1. desember 2005 #17 Skrevet 1. desember 2005 Vi har ca 26 å kjøpe til. Synes det er veldig mange, men sånn er det. Er jo ikke alle som får like dyre da, men foreldre, søsken og tanteunger er de som får mest!
Gjest Aria Skrevet 1. desember 2005 #18 Skrevet 1. desember 2005 Vi kjøper 13 gaver, og da er det noen som får gaver sammen! For eksempel svigerfar og hans kone! Synes det er mer enn nok..
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #19 Skrevet 1. desember 2005 Nærmer meg 50 gaver!!! og innser at dette er galskap. Det er til nesten 40 personer, og når det blir gaver til besteforeldre fra både oss og fra barna, fra barna til hverandre, til oss foreldre fra barn og fra mann/kone, til nevøer fra oss voksne og fra barna.. Det er kun et par som får fellesgave, ellers får alle individuelle gaver. Som dere skjønner: for å bære kostnaden har jeg begynt i august... *ler* Bruker ca 10.000,- på gaver... (og jeg er i sjokk når jeg nå har regnet sammen.. Himmel og hav for et forbruk!)
Gjest Meg Skrevet 1. desember 2005 #20 Skrevet 1. desember 2005 Nærmer meg 50 gaver!!! og innser at dette er galskap. Det er til nesten 40 personer, og når det blir gaver til besteforeldre fra både oss og fra barna, fra barna til hverandre, til oss foreldre fra barn og fra mann/kone, til nevøer fra oss voksne og fra barna.. Det er kun et par som får fellesgave, ellers får alle individuelle gaver. Som dere skjønner: for å bære kostnaden har jeg begynt i august... *ler* Bruker ca 10.000,- på gaver... (og jeg er i sjokk når jeg nå har regnet sammen.. Himmel og hav for et forbruk!) ← Nettopp! Det er da jeg lurer på om vi har mistet litt begrepet om hva julen egentlig handler om...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå