Gå til innhold

Har så mye grønnsaker, vil lage suppe og fryse ned, tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte koke en stor gryte med masse grønnsaker fra den hylla nederst i kjøleskapet som jeg ikke rakk å spise opp, vil helst lage en puré-type suppe med stavmikser, er det noe jeg må tenke på f. Eks grønnsaker som ikke egner seg til å fryse, om jeg bør bruke buljong oppi eller andre tips? 😊

Anonymkode: 4e591...734

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt kan fryses. Jeg bruker alltid kraft/fond/buljong i suppe. 

Hva med minestrone (pasta og kjøtt oppi etter du tiner), grønnsakssuppe, tomatsuppe med litt gulrot, brokkoli/blomkålsuppe, base til fiskesuppe. 

Du kan også blande ulike grønnsaker, men jeg hadde gått for ca samme farger. Ser ikke så apetittelig ut med en brun suppe. 

Anonymkode: 397e5...7e2

• Liker 1
Skrevet

Hva slags grønnsaker har du? 

Det er mange muligheter. Men ikke alt som går så bra sammen. Og det bør også være en riktig ratio.

Om du vil ha en glatt grønnsakssuppe pleier jeg å steke litt løk og hvitløk i en gryte, så ha oppi kuber av grønnsakene jeg vil bruke, så helle på vann og fond (eller buljong) samt krydder. 

Anonymkode: 8cf04...951

Skrevet

Surr løk og evt hvitløk i olivenolje først, tilsett øvrige grønnsaker i terninger, hell over vann til det nesten dekker, pluss salt, pepper og bittelitt buljongpulver - jeg velger økologisk grønnsaksbuljong uten gjær, som er renest i smaken.

Kok til alt er mørt, kjør med stavmikser, tilsett evt fløteskvett, crème fraîche e.l. hvis du ønsker en mildere smak og mer kremet konsistens, og så, det viktigste av alt: Smak til for å sjekke om det trengs mer salt, pepper, sukker eller sitron. For ja, de to siste der er helt avgjørende. Det er sødme i de fleste grønnsaker, og det er bitterhet. Sukker kompenserer for grønnsaker som ikke har nok sødme i seg selv - en liten teskje er ofte nok. Sitron, altså syre, gjør suppa mindre søt, men også mindre bitter - noe som er minst like viktig. Lag aldri purésuppe av grønnsaker uten litt sitron til slutt - det gjør hele forskjellen.

Anonymkode: 817a8...560

Skrevet

Oi, så mange gode tips her, flinke kokker på KG skjønner jeg😀 Tusen takk, skal rydde kjøleskapet og koke i morgen. 

Anonymkode: 4e591...734

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...