Gå til innhold

Søsteren min er blitt farlig alternativ. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har alltid vært interessert i spirituelle ting, og vi har hatt mange interessante diskusjoner. Jeg kan være med på at det finnes mer enn mennesker kan forstå, at det er en del logiske brister i vitenskapelige forklaringsmodeller, og så videre - jeg har et åpent sinn. Men, jeg er også kritisk. Spesielt nå.

For noen år tilbake ble hun veldig interessert i krystaller. Harmløst, tenkte jeg. Hun kom drassende med "forskningsartikler" (blogginnlegg, som regel) der det ble beskrevet hvordan krystaller kunne øke ens vibrasjoner og var kontaktpunkter for femdimensjonale strømninger, og sånt. Jeg forsøkte å protestere høflig, ba henne forklare hva en vibrasjon var, hva den femte dimensjon var, og så videre (man må være litt forsiktig med søsteren min, ellers låser hun seg helt). 

Hun begynte å henge med andre alternative, og da pandemien kom skulle hun ikke vaksinere seg (hun er 29 år og jobber i helsevesenet). Hun ble helt fra seg da jeg likevel fikk vaksina, trodde jeg kom til å bli alvorlig syk og kanskje steril! Igjen, masse blogg-forskning om dette som jeg måtte stille kritiske spørsmål til og prøve å erstatte med litt faktisk kunnskap om ting, helt uten effekt.

Nå har hun ramla inn i noen pyramidespill-greier. Jeg vil ikke si nøyaktig hva, men det dreier seg om spiritualitet. Hun har visst brukt en del penger på disse produktene og hevder det går kjempelett å selge disse via TikTok og Instagram. Jeg vet nå ikke, jeg.

Hva gjør jeg? Hun blir liksom mer og mer fremmed, og virker rett og slett ikke som om hun reflekterer nok rundt disse tingene. Hun loppes for penger, helse og folkevett. Om jeg begynner å krangle med henne, vil hun bare unngå meg... Men jeg er bekymra.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 61fc0...32e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff. Jeg vet nøyaktig hvordan du har det, men har desverre ingen råd å komme. Min eks og får til mine barn er også slik. Vi må ta mer og mer avstand for barnas del ettersom han skremmer ventet av ungene sine med sine skumle teorier om hvor farlig alt er og at hans egne barn kommer til å bli alvorlig syk og kansje i verste fall dø ung fordi de er vaksinerte. Han har også fortalt barna at han besøker dem i "ånden" og ser og hører alt de gjør. Jutrolig trist når deg går så gale. Han evner ikke å se hva han gjør og holder seg heller borte fra barna enn fra sin åndelige verden... 

Anonymkode: 23062...2ab

Skrevet

La de holde på, tenker jeg i utgangspunktet. Akkurat det med vaksinene skjønner jeg for det var jo beviselig helt bortkastet. 
Men klart, det går en grense for alle og om det går utover andre er det ikke bra. Ikke lett sikkert å ha noen som bikker over i nær familie …

Anonymkode: 7b6f3...1cb

• Liker 5
Skrevet

Jeg vet hvordan du har det! Jeg har en mor som er slik! Det startet når jeg 14. Jeg slet på skolen og ble deprimert. Hun ville ikke sende meg til legen/dps for hun var redd for at jeg skulle bli medisinert. Så det begynte med healere i stedet. Gikk til behandling hos et par healere, hun ringte til klarsynte. Effekt fikk jeg ikke. De sier bare det du ønsker å høre eller ting som med 50% sikkerhet vil skje. Så ingen bevis altså.

Så begynte alle alternativbehandlingene. Urtemedisin osv. 

Det er noen år siden nå men hun har fremdeles disse vanene. Hun tror på ALLE konspirasjonsteorier. Uansett hva jeg snakker om, penser hun inn på dette hun er helt opphengt i. Eliten, at alt er planlagt, at alt vi har lært er løgn, at Titanic egentlig er Olympic, at USA skapte IS. Hun har selvfølgelig ikke vaksinen. Hun tror også at vaksinen er funnet opp for å få folk til å dø.
Blir mer og mer slitsomt å være med henne, for jeg blir på en måte litt trist over at hun er moren min. 

Tror ikke du kan gjøre så mye annet enn å bare la henne holde på. Slike folk føler seg veldig spesielle og skal absolutt ha rett. Må være noe med selvbildet deres. De trenger noe å føle seg spesielle for og skal bevise at alle andre tar feil. 

Anonymkode: f7d40...328

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vet hvordan du har det! Jeg har en mor som er slik! Det startet når jeg 14. Jeg slet på skolen og ble deprimert. Hun ville ikke sende meg til legen/dps for hun var redd for at jeg skulle bli medisinert. Så det begynte med healere i stedet. Gikk til behandling hos et par healere, hun ringte til klarsynte. Effekt fikk jeg ikke. De sier bare det du ønsker å høre eller ting som med 50% sikkerhet vil skje. Så ingen bevis altså.

Så begynte alle alternativbehandlingene. Urtemedisin osv. 

Det er noen år siden nå men hun har fremdeles disse vanene. Hun tror på ALLE konspirasjonsteorier. Uansett hva jeg snakker om, penser hun inn på dette hun er helt opphengt i. Eliten, at alt er planlagt, at alt vi har lært er løgn, at Titanic egentlig er Olympic, at USA skapte IS. Hun har selvfølgelig ikke vaksinen. Hun tror også at vaksinen er funnet opp for å få folk til å dø.
Blir mer og mer slitsomt å være med henne, for jeg blir på en måte litt trist over at hun er moren min. 

Tror ikke du kan gjøre så mye annet enn å bare la henne holde på. Slike folk føler seg veldig spesielle og skal absolutt ha rett. Må være noe med selvbildet deres. De trenger noe å føle seg spesielle for og skal bevise at alle andre tar feil. 

Anonymkode: f7d40...328

Ja, dette med å føle seg spesiell går igjen! Virkelig. 
Søsteren min har alltid hatt dårlig selvtillit, og - dessverre - havnet litt i skyggen av meg, fordi jeg har vært flinkere på skolen enn henne, og hun har slitt med dysleksi. Dette har kanskje ført til at hun har unngått mer komplisert kunnskap, og heller plukket fra mer lett-tilgjengelige kilder. 

...Men nå føler hun seg veldig spesiell. Hun mener universet snakker til henne, at hun får "downloads" fra Pleiadene (noen stjerner veldig langt bort, eller noe), og at de femdimensjonale vesnene derfra også bor på Jorden og lever blant oss, guider oss. Det er så mye, og hun er i sentrum for alt og har endelig SKJØNT det, liksom. Hun er mer opphengt i sitt trossystem enn flere dypt religiøse kristne og muslimer jeg kjenner. De klarer i det minste å ha en samtale om andre ting, tross alt. Søster er vel å regne for nyfrelst/nykonvertert, så jeg forstår at det er veldig intenst i starten, kanskje... Men jeg vet jo om flere som henne, som er eldre, og det virker ikke egentlig som om vrangforestillingene avtar med alderen. De isolerer seg jo i et ekkokammer av likesinnede.

• Hjerte 1
Skrevet

Er hun psykisk syk? Er litt vanskelig å vurdere hvis man ikke har fagkunnskap og har personen som pasient. Men hvis det er tegn på det så bør du og andre prøve å få hjelp til henne.

Ellers så er det med Internett et stort globalt fellesskap av folk som har sett sanningen. Du kan ikke vinne mot dette. Så tips er å prøve å få en enighet med din søster at dere ikke snakker om disse tingene.

Skrevet
Fremmed fugl skrev (19 minutter siden):

Er hun psykisk syk? Er litt vanskelig å vurdere hvis man ikke har fagkunnskap og har personen som pasient. Men hvis det er tegn på det så bør du og andre prøve å få hjelp til henne.

Ellers så er det med Internett et stort globalt fellesskap av folk som har sett sanningen. Du kan ikke vinne mot dette. Så tips er å prøve å få en enighet med din søster at dere ikke snakker om disse tingene.

Jeg synes hun burde ta seg en tur til psykolog, ja.
Men enn så lenge går hun jo på jobb, virker glad og har et stort nettverk av (alternative) folk rundt seg.
Er hun syk, er vel kanskje religiøse syke også? (Og det er de kanskje, men da blir det mye å gjøre for psykiatrien...)

Men, hun tror selvsagt ikke på moderne psykologi. Jeg skjønner jo forsåvidt dét, all den tid de sverger til metoder med tvilsomme resultater og skriver ut medisiner de ofte ikke vet hvordan fungerer, eller som gjør deg mentalt frisk men fysisk sjukere, osv. Er ikke helt fan selv, og jeg har gått mye i terapi. Jeg har googlet litt, forsøkt å finne alternative terapiformer med innslag av jordnære elementer. Har noen forslag der? Hun kunne kanskje vært mer mottagelig da.

Skrevet

Når ikke en gang kongen klarer å finne ut hva han skal gjøre med de som er farlig alternative så er det ikke mye håp for oss andre tenker jeg.

Anonymkode: 2ea63...999

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg synes hun burde ta seg en tur til psykolog, ja.
Men enn så lenge går hun jo på jobb, virker glad og har et stort nettverk av (alternative) folk rundt seg.
Er hun syk, er vel kanskje religiøse syke også? (Og det er de kanskje, men da blir det mye å gjøre for psykiatrien...)

Men, hun tror selvsagt ikke på moderne psykologi. Jeg skjønner jo forsåvidt dét, all den tid de sverger til metoder med tvilsomme resultater og skriver ut medisiner de ofte ikke vet hvordan fungerer, eller som gjør deg mentalt frisk men fysisk sjukere, osv. Er ikke helt fan selv, og jeg har gått mye i terapi. Jeg har googlet litt, forsøkt å finne alternative terapiformer med innslag av jordnære elementer. Har noen forslag der? Hun kunne kanskje vært mer mottagelig da.

Du skriver at det er lite sannsynlig at hun er syk (fungerer godt i livet for øvrig). Da er ikke helsehjelp et alternativ.Da tror jeg veien er å tilpasse deres relasjon slik at dette ikke blir plagsomt. Du kan ikke "redde" henne fra disse konspirasjonsteoriene.

Skrevet

La det være. Det er ikke slik at din sannhet er den eneste sannhet. 

Om hun feiler med pyramidespill, så får hun en lærepenge. Noen mennesker lærer på den måten. 

Det eneste du kan gjøre, er å ta avstand, f.eks ved å gi beskjed om at du ikke ønsker å høre om spiritualitet, unngå sensitive tema (vaksine osv), og ikke ønsker å bli vist "kilder" på det hun snakker om. 

Jeg kjenner mange spirituelle, og er ganske spirituell selv. Mange interessante folk. De fleste er kanskje "uber-spirituell" i starten inntil de finner ut at ting ikke er slik. Og mange er veldig på å fortelle andre, inkludere de i sin sannhet, men dette dabber også av. De som er "ordentlig/erfaren" spirituell, lærer etterhvert at de ikke har behov for at alle andre skal være som de. Det viktigste er hva de tror på selv. Det er jo forsåvidt det samme som religiøse. Så lenge man er trygg på seg selv og sin tro, som feks kristen, hvorfor må man dra andre inn i sitt univers?

Anonymkode: 8a353...27e

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke bestemme over søsteren din. Vil hun tro på tullball, så må hun jo få lov til det. Jeg ville sagt klart i fra hva jeg mente, når det passer seg sånn og uten at dere ble uvenner (hvis du ønsker å beholde vennskapet med henne, og det gjør du vel). Ellers er det fint lite du kan gjøre. Jeg er selv svært ulik min søster og bruker mye tid på å irritere meg osv. Vår relasjon er sånn at hvis jeg prøver å komme med råd/«rettelser» av hennes oppførsel så gjør hun bevisst mer av det. Men jeg får heller ikke endret henne ved ikke å si noe.. Vi må ganske enkelt prøve å godta at vil må finne sin egen vei. Og trøste oss med at vi er klokere.

Anonymkode: c082a...c8a

Skrevet

Hva med å undersøke grundig det som hun investerer i ? undersøk hva forbrukere sier, og hva andre sier som har gjort det samme. Ta det sammen med henne, del din bekymring. 

Hvor mye penger er det snakk om da? Om det handler om 30 000 typ investering så er det penger man lett tjener inn igjen. Men 100 000 feks er litt mer smertefullt å kaste bort.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lenge man er trygg på seg selv og sin tro, som feks kristen, hvorfor må man dra andre inn i sitt univers?

Akkurat kristne (og muslimer) blir jo befalt om å misjonere. Det er en sentral del av troen.

Anonymkode: 8af84...289

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er funksjonsnivået hennes?

Anonymkode: 0183e...b3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

La de holde på, tenker jeg i utgangspunktet. Akkurat det med vaksinene skjønner jeg for det var jo beviselig helt bortkastet. 
Men klart, det går en grense for alle og om det går utover andre er det ikke bra. Ikke lett sikkert å ha noen som bikker over i nær familie …

Anonymkode: 7b6f3...1cb

Hva er beviset for at vaksinene var bortkastet?

• Liker 3
Skrevet

Det er lite konkret du kan gjøre "med henne". Det viktigste er kanskje å sørge for å være en motvekt i diskusjoner. Komme med andre kilder, balansere påstander og heller oppfordre til å undersøke litt dypere enn bare påstander.

Men ut over det er det lite du faktisk kan gjøre med henne. Hun er voksen og velger selv sin vei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når ikke en gang kongen klarer å finne ut hva han skal gjøre med de som er farlig alternative så er det ikke mye håp for oss andre tenker jeg.

Anonymkode: 2ea63...999

Vi kan heldigvis velge å la de seile sin egen sjø, det er mere enn vår stakkars konge kan. Misunner han ikke det han står i nå.

Anonymkode: bb0cb...874

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Akkurat kristne (og muslimer) blir jo befalt om å misjonere. Det er en sentral del av troen.

Anonymkode: 8af84...289

Joda. Men de kristne jeg kjenner som ikke presser dette på andre, er stort sett fine og forståelsesfulle folk. Åpen for diskusjoner og andres meninger. Og har kommet med interessante samtaler. 

Skrevet

Føler med deg, det er veldig vanskelig. Er vel også undersøkelser som viser at mange bare blir MER overbevist om at de har rett, jo flere motforestillinger de blir møtt med.

Her er en litt gammel artikkel i farta, i mangel av noe bedre:

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/3jVoR0/hvorfor-er-det-saa-vanskelig-aa-skifte-mening

Jeg har en svigermor som er likedan. Vi kutter et hvert tilløp til vaksine/spøkelse/aura/etc.-prat så snart det dukker opp. Det kommer ingenting godt ut av det. Vi prøver heller å styre samtalen over på noe nøytalt.

Dessverre er hun ekstremt opphengt i barnebarnas helse/oppdragelse/opplæring. Der må vi aktivt holde informasjon tilbake for at hun ikke skal få nervøst sammenbrudd når vi ikke drar til healer/bruker homeopati når de er (helt vanlig) syke. 

Jeg klarer på et vis å holde henne mentalt på avstand, det er verre for kona som tidligere har hatt en nærere relasjon. Er jo først og fremst trist.

Anonymkode: 3a9a2...821

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...