Gå til innhold

Hva gjør jeg om jeg ikke kan være med i fagforening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Firmaet jeg jobber for er kjent for å være veldig fientlig ovenfor fagforeninger og de har ikke som meg kjent en fagforening i amerika heller. De har en kultur for å ikke stole på sine ansatte. F.eks. har de en årlig samtale for å evaluere mine prestasjoner. De bruker heller dette for å evaluere hva jeg skal få i lønn, altså "individuell avlønning" som de liker å kalle det. Kan få hva som helst av evaluering sånn egentlig basert på hva sjefen mener.

Det er ikke sånn at jeg føler meg utrygg, men hva hvis jeg blir permittert eller sagt opp urettmessig, hva gjør jeg egentlig da? Kan jeg få tak i min egen advokat for å hjelpe meg med sånne spørsmål jeg måtte ha utenom fagforening? Selv om de er Amerikanske så må de da følge norske lover og regler siden jeg er ansatt i Norge? Evt. hvis noen vet eller har vært i situasjon vil jeg gjerne høre hvor jeg kan gå for å få hjelp selv. Jeg har råd til å betale for det.

Ønsker tips fra noen som har vært i samme situasjon. Jeg tenker ikke at jeg vil få noen problemer, men jeg må vite hvor trygt det jeg holder på med egentlig er.

Anonymkode: 6e57f...2a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan være medlem i fagforening uavhengig av arbeidsgivers holdning. Du kan stå som direktebetalende medlem, så blir ikke kontingenten din trukket via arbeidsgiver og de får ikke vite at du er i fagforening før du evt får behov for hjelp. 

Individuell avlønning er såvidt meg bekjent fullt lovlig, men en svært dårlig HR strategi.

Anonymkode: e5733...21d

• Liker 2
Skrevet

Du kan være med i fagforening.

En eventuell konflikt med arbeidsgiver kan potensielt koste ett høyt sekssifret beløp og pågå i lang tid.

Anonymkode: 40053...cc4

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan være med i fagforening.

En eventuell konflikt med arbeidsgiver kan potensielt koste ett høyt sekssifret beløp og pågå i lang tid.

Har råd men ikke så god råd...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan være medlem i fagforening uavhengig av arbeidsgivers holdning. Du kan stå som direktebetalende medlem, så blir ikke kontingenten din trukket via arbeidsgiver og de får ikke vite at du er i fagforening før du evt får behov for hjelp. 

Individuell avlønning er såvidt meg bekjent fullt lovlig, men en svært dårlig HR strategi.

Anonymkode: e5733...21d

Mister man ikke mye av poenget hvis man ikke kan få hjelp til å forhandle lønn? Eller andre ting som at man kan felles gå ut i streik?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mister man ikke mye av poenget hvis man ikke kan få hjelp til å forhandle lønn? Eller andre ting som at man kan felles gå ut i streik?

For min del er det mest sikkerheten i å ha en juridisk team i ryggen som er det viktigeste med å være medlem, og det å vite at det finnes representanter som kan hjelpe dersom det skulle oppstå konflikter. Og gode forsikringsordninger og bankavtaler. (Sparer rundt 5000,- i året på forsikringsavtalene jeg har nå)

Fagforeninger går svært sjeldent inn å forhandler lønn med mindre det er flere medlemmer, men de kan gi råd om forhandlinger.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det avhenger av type jobb og stilling. Stat og kommune er litt rigide på lønn, men i privat sektor kan det definitivt være fordelaktig å forhandle egen lønn. Forutsatt at man kjenner markedsverdien sin, og klarer å prestere. Vanskelig å kreve 1mill i årslønn som selger om man ikke tjener det inn igjen for arbeidsgiver 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...